Hoewel ik mij na een paar specialisatie gerust een expert op het gebied van SEO kan noemen, stond ik ooit aan het begin. Mijn eerste stappen in de wondere wereld van zoekmachineoptimalisatie zette ik echter met dank aan de plugin WordPress SEO plugin door Yoast.
Wat is SEO eigenlijk?
SEO staat voor search engine optimization, ook wel zoekmachine optimalisatie. Als je je hier goed op start zal dit bijdragen aan een hogere positie van jouw website in de organische zoekresultaten in zoekmachines als Google. In tegenstelling tot SEA (search engine advertising) kost dit geen geld, behalve investering in je kennis en bovenal tijd.
Regelmatig geef ik 1-op-1 SEO-cursussen, met name aan fotografen. Vooraf vraag ik ze om op een rij te zetten wat ze zelf al hebben gedaan om hun zichtbaarheid binnen Google te gebruiken. Een veelgehoord antwoord is:
Ik heb de SEO plugin van Yoast geïnstalleerd. Ik volg alle aanwijzingen en meestal staat hij op groen. Soms lukt het me alleen niet, en ik weet niet waar dat dan aan ligt.
Juist, de maker van de WordPress SEO-plugin, Joost de Valk, heeft een laagdrempelige plugin gemaakt waarbij je aan de hand van stoplichten kan zien of je je blogpost wel goed hebt geoptimaliseerd. Toch is het ‘lezen’ van het stoplicht niet altijd even eenvoudig. Zoals uit bovenstaand voorbeeld blijkt.
Hoe de SEO plugin werkt?
Je kunt net als altijd in het normale vaak je tekst invoeren. Onder het tekst-vak vind je echter een extra widget in je WordPress-panel. Hier kun je een focus zoekwoord invoeren. In het geval van dit artikel is het focus keywoord ‘SEO plugin’, daar wil ik met dit artikel op gevonden worden. En de mensen die op SEO plugin zoeken, vinden hier ook de informatie die ze zoeken.
Naast de titel van de blog (die je bovenaan invult en welke ook de titel is die de bezoeker ziet) kun je in de SEO plugin van Yoast een SEO titel opgeven. Dit is de titel die de bezoeker in Google terugziet als hij/zij op SEO plugin zoekt. Ook kun je een meta description invoeren. Dit is de tekst die je in Google onder de titel ziet. En dit is de tekst waarmee je de bezoeker lokt. Als hij of zij dus op zoek is naar een SEO plugin moet dit wederom in dit veld terugkomen. Wees creatief met deze tekst en probeer mensen te triggeren. Je wilt ze immers naar je website kijken!
Alles ingevuld?
Klik op ‘Opslaan als concept’. Je ziet naast het ‘Publiceren’ knopje een rood, oranje of groen-stoplichtje staan. Nu zegt alleen die kleur nog niet alles. Je kunt een groen stoplichtje zien en hem toch niet 100% geoptimaliseerd hebben. 100% is ook niet altijd haalbaar, maar het is zeker de moeite waard om te kijken of je nog meer kunt optimaliseren.
Je vindt deze met name in het tweede tabblad van de plugin ‘Pagina analyse’. Hier krijg je meldingen als je bijvoorbeeld te weinig je focus keyword hebt gebruikt. In het geval van dit artikel is er niets aan de hand, de combinatie ‘SEO plugin’ (altijd in dezelfde volgorde, zonder tussenwoorden) is genoeg aanwezig.
Verder zie je in deze analyse of je URL goed is gekozen, of je het focus keyword wel in een tussenkop hebt gebruikt, of je tekst lang genoeg is, of jouw afbeelding wel de juiste alt-tag (hierdoor kan Google jouw plaatje ‘lezen’ en weet hij dat deze relevant is), of je SEO titel lang genoeg is en of je focus keyword wel vooraan staat en of je meta description goed is.
Grote kans dat als je langer bezig bent met zoekmachine-optimalisatie dit allemaal direct goed staat; oefening baart letterlijk kunst! Maar begin je net met zoekmachine-optimalisatie dan is het een goed startpunt.
Ben je er helemaal met deze SEO plugin?
Nee. Denk niet dat als je deze SEO plugin stap voor stap volgt je ook direct scoort in Google. Staat je URL-structuur wel goed? Is alles technisch goed afgevangen in je template (want jij kunt wel een alt tag invoeren, maar als deze door de maker niet verwerkt wordt in het thema heb je er niets aan)? Heb je het juiste focus keyword gekozen aan de hand van zoekwoordonderzoek? Hoe zit het met de dode links in je website door bijvoorbeeld verwijderde artikelen? Hoe scoor je qua linkbuilding?
Juist, zoekmachine-optimalisatie zit hem in meer dan enkel deze SEO-plugin. Blijf Blogaholic.nl volgen voor meer SEO-tips, of benader mij voor een 1-op-1 workshop.
Reacties
Reacties3 reacties
Die App heb ik ook.
Vorige week heb ik deze App geïnstalleerd bij mijn nieuwe WordPress Foodblog en heb er nu al veel profijt van. Ik wist wel het een en ander van SEO, maar door de tips bij elk artikel wordt je soms even met je neus op de feiten gedrukt. Ik merk dat ik beter nadenk over de opbouw en de relevantie van mijn content.
Ik vind de App makkelijk in gebruik, dus zeker een aanrader als je je website verder wil SEO-optimaliseren.
Ik heb net deze app geïnstalleerd. Ik ga ze nu proberen zo goed mogelijk te gebruiken op mijn blogposts. Wat ik me nu wel afvroeg is waar ik Alt-tag kan vinden en hoe aan te passen?
Ik vraag me ook af hoe je dit het optimaal kunt gebruiken bij persoonlijke posts? Meestal gaan dit over allerlei onderwerpen en kan men geen algemeen keywoord gebruiken of heb ik dit mis?