Zoekmachines en social media; voor veel bloggers zijn het de belangrijkste verkeersbronnen. Bezoekers die via deze weg binnenkomen, komen veelal op een specifiek artikel terecht en slaan hiermee de homepage over. Betekent dit dat de homepage niet belangrijk is? Nee, in mijn ogen zeker niet. Geef deze pagina de aandacht die hij verdient.
Waarom je ook de homepage aandacht moet schenken in mijn ogen?
Je homepage is jouw visitekaartje. Op deze pagina moeten bezoekers in één oogopslag kunnen zien wat je te bieden hebt. Want geloof mij; die mensen die via social media naar dat ene bewuste artikel gaan, nemen ook best regelmatig een kijkje op jouw homepage. Ze willen zien wat je meer te bieden hebt. Zorg dat jij dit helder maakt op je homepage!
Zo zorg je voor een geslaagde homepage
Toegegeven: objectief kijken naar je homepage is niet altijd makkelijk. Jij weet precies hoe je website werkt, waar alle knopjes zitten en hoe je hem hebt ingedeeld. Maar probeer hem bij de volgende stappen eens de bekijken als een leek. Wat als je deze website voor het eerste zou bezoeken, wat zou je dan denken?
Mocht je het lastig vinden om een stap terug te doen wat dat betreft, vraag dan je partner of een vriend(in) om mee te kijken en samen met jou de volgende vragen te beantwoorden:
- Hoe makkelijker is het om te navigeren door je website? Is er op je homepage een zoekfunctie te functie als je wilt zoeken op een specifiek onderwerp? Je mag dan wel – hoop ik – lijstjes hebben met je meest populaire berichten, maar je hebt nog veel meer content, hoe toegankelijk is deze?
- Biedt jouw homepage genoeg actuele informatie? In mijn ogen is een statische pagina not done voor een blog. Je bent een contentplatform en mensen willen graag actuele informatie als ze ergens binnenkomen. Zorg dat nieuwe berichten automatisch op de homepage verschijnen.
- Maak je het je lezers eenvoudig om in contact met je te komen? Zorg dat je bezoekers je altijd weten te vinden. Of dit nu is door social media buttons in je navigatie, een contact-knopje in je navigatie die naar een contactformulier gaat of al jouw contactgegevens in je footer.
- Maak je optimaal gebruik van categorieën en of tags in je menu? Je menu is in mijn ogen de beste manier om je content gestructureerd onder de aandacht te brengen. Categorieën – en ik schreef er eerder over – zijn in mijn ogen de hoofdstukken van je ‘boek’ en tags zijn de subhoofdstukken. Pas dit ook toe in je menu. Gebruik de belangrijkste tags en categorieën om je menu samen te stellen. Hier hebben je lezers profijt van. Op alle pagina’s trouwens, niet alleen op de homepage.
Design, ook zo’n dingetje…
Design… ik kan je er heel veel tips over geven, maar het blijft persoonlijk wat je mooi vindt. Ik ben fan van scheefloze letters, niet te veel tierelantijnen en groot (en scherp!) beeld. Ik denk dat dat je homepage rustiger maakt en dat de content dan de aandacht krijgt die het verdient. En dat laatste moet bij je design in mijn ogen altijd het uitgangspunt zijn.
Het is daarnaast belangrijk dat je homepage uitstraalt wie je bent; dat je huisstijl overeenkomt met uitingen op social media. Dat mensen ‘jou’ herkennen in de homepage. Neem dit dan ook als uitgangspunt bij het indelen van je homepage. En doe vooral dit niet!
Hoeveel aandacht geef jij je homepage?
Reacties
Reacties6 reacties
Mmm, geloof dat ik het ‘per ongeluk’ wel aardig doe met mijn homepage en zaken die je juist niet moet doen.
Handig artikel! Dank je!
Dankjewel voor de tips hier heb ik zeker war aan
Goede punten. Zelf hanteer ik meestal de volgende stelregels voor een goede homepage voor onze klanten:
Zorg voor een goede eerste indruk
Bied duidelijke structuur
Wees relevant voor je doelgroep
Wek het vertrouwen van je bezoeker
Ik sta hier eigenlijk helemaal niet zo bij stil: mijn homepagina is gewoon de pagina met meest recente blogs. Misschien toch maar eens over na gaan denken!
Belangrijke tips, bedankt.
Erg handig die concrete verbeterpunten!