Waarom de Over mij-pagina niet (alleen) over jou moet gaan

13

Hoe belangrijk is de Over mij-pagina volgens jou? Je hebt 1. grote kans dat je deze al heel lang niet hebt bekeken, 2. je er weinig aandacht aan hebt besteedt en 3. hij veel te veel over jou gaat. En gek genoeg: dat is niet waar jouw Over mij-pagina om zou moeten draaien.

Heb je wel eens bekeken wat de populairste pagina’s zijn op je pagina? Wedden dat je Over mij-pagina hoog scoort. Mensen willen nu eenmaal een gezicht bij een website.

Laura, 33 jaar, werkzaam in de online media, weg van fotograferen, idolaat van bloggen, samenwonend met Ferry in Almere, verliefd op haar hond, geeft teveel geld uit aan eten en is totaal shopverslaafd. En vooral heel eigenwijs.

Het lijkt zo logisch om bovenstaande te plaatsen, in mijn geval, op de Over mij-pagina. Maar hoewel dit in mijn geval helemaal zou kloppen (dan weet je dat ook weer!), is dit niet de beste mogelijke tekst. Hoe gek het ook klinkt, de ‘Over mij’-pagina draait in de basis niet om jou. Maar waar dan wel om?

Los het probleem van de bezoeker op

Een gezicht achter een weblog zien is heel fijn. Wie is toch die persoon die jou tips geeft over bloggen, en ziet die fashionblogger er zelf wel fashionable uit? Maar bottom line komt de bezoeker niet specifiek voor je, ze komen omdat ze een ‘probleem’ hebben dat jij misschien wel kan oplossen. Omdat ze op zoek zijn naar dat ultieme recept voor hun kerstdiner, omdat ze niet weten wat de nieuwe modetrends zijn voor het voorjaar of – in mijn geval – omdat ze meer willen halen uit hun blog, zonder dat ze ingewikkelde marketingblogs hoeven door te spitten. Omdat ze laagdrempelige blogtips willen. Probeer jouw bezoekers met jouw ‘Over mij’-pagina het gevoel te geven dat jij de persoon bent die hun probleem kan oplossen.

Bepaal je value statement

Onlangs woonde ik een interessante presentatie bij van Jelle Derckx, die het publiek wees op een handig value statement, waar jij je Over mij-pagina aan kan ophangen:

Ik ben…
Ik help…
Zodat…

Interessant, maar daarbij ook nog eens heel erg handig om je eigen focus te bepalen. En niet alleen voor je Over mij-pagina of je artikelen, maar ook om jezelf kort te kunnen introduceren bij bloggersmeetings, netwerkborrels én in gesprekken met adverteerders.

Ik ben Laura, een blogaholic met 12 jaar online media ervaring en enorm veel blogkennis en -passie. Ik help andere bloggers d.m.v. laagdrempelige blogs en praktijkvoorbeelden hun blogkennis te vergroten. Zodat ze hun blog op een eenvoudige manier naar een hoger niveau kunnen tillen.

Mag je dan helemaal niets over jezelf vertellen?

Natuurlijk wel! Als jij een foodblog hebt, willen ze wel weten waar je voorliefde voor eten vandaan komt. En misschien heb je wel hoog aangeschreven workshops of cursussen gevolgd. Ben jij een modeblogger en heb je de fashion-academie gedaan dan weten ze dat ze bij jou aan het goede adres zijn. Heb je een webshop in gezonde tussendoortjes en is deze voortgekomen uit een eigen zoektocht naar deze tussendoortjes? Vermelden! Kortom: deel de persoonlijke feiten die interessant zijn voor jouw doelgroep én jouw blogonderwerp.

  • Wat doe je en voor wie?
  • Waarom doe je wat je nu doet met je blog en hoe is het zo ver gekomen?
  • Laat zien waar je expertise vandaan komt (en bewijs dit waar mogelijk!)

Link ook gerust intern naar blogartikelen over wie je bent en wat je doet. Ze komen naar deze pagina om meer over jouw achtergrond te weten te komen, geef ze dat dan ook! Maar start te allen tijde met het ‘probleem’ en het feit dat jij de oplossing bent. Mocht je producten of een service aanbieden, overweeg dan ook testimonials toe te voegen.

En verder…

Natuurlijk mag je buiten je expertise ook wel jouw persoonlijkheid inbrengen, want dat is wat jouw onderscheidt van je concurrent-bloggers. Waarom ben jij nu niet diegene bij wie ze moeten zijn? Met een stukje persoonlijkheid kun je vertrouwen opbouwen. En als je vertrouwen opbouwt, komt men terug. Vergeet ook zeker niet een mooie foto van jezelf aan je Over mij-pagina toe te volgen, evenals manieren hoe jij te bereiken of te volgen bent.

Nog even op een rijtje…

Een korte resumé over wat je – en bepaal gerust zelf de volgorde, of skip onderdelen die niet van toepassing zijn – op je Over mij-pagina kunt plaatsen:

  • Waarom blog je?
  • Waar gaat je blog over?
  • Wat heeft je blog te bieden voor de bezoeker?
  • Welke kwalificaties & referenties heb je? (incl. testimonials waar van toepassing)
  • Wie ben je zelf & waar houd je van?
  • Wat zijn je beste berichten?
  • Waar kan de bezoeker met je in contact komen?

Hoe is het met jouw Over mij-pagina? Een ondergeschoven kindje of juist veel aandacht aan gegeven? Komt jouw value statement er op terug? Deel het in een reactie.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties13 reacties

  1. Hey, ik heb verbazingwekkend veel al van dit door gevoerd in mijn About-tekst zonder dat ik er ook maar ooit een seconde over na heb gedacht. Yay voor afkijken bij de grote bloggers! (SST, geheimpje).

    Ik vind het overigens altijd heel jammer als mensen er niet bij zetten welke opleiding ze doen of welke baan ze hebben/welk vakgebied hun ding is. Ik vind je dat redelijk goed kan zien of mensen met je matchen aan de hand van die keuzes (geldt natuurlijk niet altijd) en merk dat ik de blogs van mensen die in mijn vakgebied zitten altijd automatisch veel beter vind.

  2. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn “over Patricia” pagina een beetje een ondergeschoven kindje was. Maar dankzij deze blogpost ben ik er eens naar gaan kijken en schrijf ik hem maar helemaal overnieuw. En dan met de handvatten die jij gegeven hebt. Dan moet het toch goed komen 😀

  3. Toevallig heb ik hem kortgeleden nog aangepast. En ik heb niet alleen een ‘over mij’ pagina, maar ook een ‘over mijn zoon’ pagina, ‘over mijn dochter ‘ pagina en een ‘over mijn man’ pagina. 😉

  4. Is het beter om een over mij pagina te hebben of een klein stukje die je op je homepage ziet. Dit laatste hebben veel bekendere bloggers. Mijn over mij heeft een upgrade nodig. Ik denk dat ik die op mijn home-page laat staan. Dan maak ik een nieuwe aan.

    • Ik zou voor een combinatie gaan. Een stukje op de homepage, het eerste deel zeg maar, die dan doorlinkt naar een Over mij-pagina met meer info. Zie de rechterkolom hiernaast.

  5. Bedankt voor deze inspirerende tips! Ik heb ze toegepast op mijn about-me pagina en heb het gevoel dat het nu helemaal klopt met wat ik wil uitdragen voor de ander!

  6. Bedankt voor je bruikbare tips! Voor mijn persoonlijke website (die ik wil gebruiken om een baan te scoren in het werkveld van mijn voorkeur) twijfel ik over de persoonsvorm waarin ik de pagina zal schrijven. Wat raad jij aan? Een introductie als geschreven door mijzelf (ik ben) of in de vorm van Paulien is..

Laat een reactie achter