Google hanteert regels. En de naleving van die regels wordt steeds strenger. Waardoor het eigenlijk een noodzaak is om je aan deze regels te houden. Zeker als het no follows aankomt.
Wat is een no follow?
Enige tijd geleden schreef ik al een uitgebreid artikel over het no follow-principe en hoe Google hiermee omgaat anno 2016. Mocht je hem niet hebben gelezen, lees deze dan nu even voor de juiste achtergrondinformatie. Duidelijk wat het is? Tijd om verder te kijken!
De wensen van de adverteerder vs jouw belangen
Een situatie waar veel bloggers tegenaan lopen: jij wilt de regels van Google hanteren en adverteerders willen alleen maar adverteren als ze een follow (ook wel do follow) genoemd krijgen. Wat doe jij in zo’n situatie? Ik zeg glashard nee. Waarom? Ik laat het je zien aan de hand van enkele quotes van een mailconversatie vandaag.
Situatie: ik kreeg een aanvraag vanuit een mediapartner die meerdere adverteerders vertegenwoordigd. Of ze bij ons artikelen konden plaatsen en wat daar de kosten en voorwaarden voor waren. Ik heb gemaild dat het mogelijk is, maar dat we per artikel kijken of het echt echt relevant is en aansluit bij onze doelgroep. De kosten werden genoemd en daarbij wat ze er voor krijgen; max. aantal woorden en max. aantal links. Met als toevoeging no follow. Ja, dat was na-tuur-lijk niet de bedoeling!
Ons artikel is geen advertentie, maar een inhoudelijk en onpartijdig artikel dat enkel een discrete link zou bevatten naar onze klant.
Onpartijdig? Oké, daar zet ik al mijn vraagtekens bij. Misschien wordt er niet een harde mening gevormd, maar onpartijdig zal hij niet geheel zijn als hun klant er een goede naam aan over wilt houden. Maar los daarvan; een gesponsord artikel is een advertentie in een andere vorm gegoten. Nee, het is geen banner, maar wel een vorm van reclame. En betaald. Dus volgens de Google regels een no follow. Inhoudelijk mag ik overigens hopen, anders is het nog even los van de no follow link sowieso een no go.
Wanneer do-follow links worden toegevoegd als referenties die toegevoegde waarde leveren aan de lezer, wordt dit sterk aangemoedigd door Google.
Klopt! Maar aan de andere kant is daar de Google-regel die zegt dat dit op een natuurlijke basis moet gebeuren. Als je er voor betaald wordt of er een commerciële achtergrond van welke aard dan ook (denk aan bijv. affiliate marketing) achter zit, dien je aan te geven dat Google deze link niet dient te volgen en geen waarde aan hoeft te geven. Dat doe je dus met een no follow-tag.
Onze links zouden enkel als referentie voor de lezer dienen.
Tja, want een lezer merkt ook echt of je een no follow of een follow-link plaatst? Voor de lezer gebeurt er niets anders als er op het linkje wordt geklikt. Om die reden zou je dus echt geen follow hoeven toe te passen; een no follow volstaat voor dit doel prima.
Google heeft geen manier om te weten voor welke links betaald zijn.
Never underestimate the power of Google. Google is slimmer dan je denkt! Een tijdje geleden had bedrijf X meerdere bloggers benaderd, die allemaal op eenzelfde manier een redactioneel artikel schreven, gelinkt naar dezelfde website (en zelfde deeplink). Google ziet dat dit bedrijf opeens heel veel links krijgt en gaat zich ook achter de oren krabben of dit natuurlijk is. Gevolg? Een aantal bloggers kreeg een penalty. Zij zagen hun zoekmachineverkeer meteen dalen. En dan mag je wel even wat geld verdiend hebben, op lange termijn kost het je bezoekers én dus geld.
Nog even los van dat je dus iets mag doen als het toch niet te controleren valt. Dus als er geen snelheidscontroles zijn, mag je wel 150 rijden. De politie ziet het toch niet. Ik was redelijk verbaasd over deze uitspraak eigenlijk. Maar ja, dat zal dan wel weer die moraalridder in mij zijn…
Wat doe jij als je dergelijke verzoeken krijgt van adverteerders voor een do follow? Ben je een moraalridder net als ik of neem je het risico?
Reacties
Reacties8 reacties
Ik ben eerder een moraalridder als jij. Ik gebruik alleen een gewone link voor links die ik zelf plaats, bv een bron. Nee als je er voor betaald krijgt dan moet het echt een no follow zijn. Dat is mijn principe ook en ook een beetje respect naar google toe denk ik dan. 🙂 Met die laatste uitspraak moest ik wel een beetje lachen.
Ik had wel nog even een vraagje. Sorry voor het tweede berichtje. Ik kan het namelijk niet aanpassen. Een bron vermelding die je zelf toevoegt, niet betaald, niet commercieel. Ik heb een outdoorblog en regelmatig ga ik wandelen. Die wandelingen plaats ik op de blog en geef er mijn mening over. Plus ook een score op 5. in het artikel plaats ik een bron waar ze de wandelkaart kunnen vinden of het adres. Hier bij mag ik toch een follow link plaatsen of ben ik mis? Ik wil het liever correct doen. Op dat vlak ben ik echt een moraalridder.
Dit is inderdaad gewoon een no follow. Tenzij je een deal hebt met de organisatie die achter de wandelroute zit.
Des te meer aandacht voor de plicht van no-follow des te beter! Als steeds meer bloggers nee zeggen tegen adverteerders over do-follow links van een gesponsord artikel, dan houden ze op den duur er wel mee op om het te vragen.
Ik merk trouwens dat ik blogs waar veel advertorials langs komen niet zo interessant vind.
Hallo. Hier, en op andere websites over bloggen lees ik inderdaad dat je hij artikelen met een commerciële achtergrond nofollow links moet gebruiken omdat Google dat verplicht. Zelf heb ik ook al een hoop leuke samenwerkingen moeten laten schieten omdat bedrijven hier niet mee akkoord gaan. Echter, bij verder onderzoek heb ik iets ontdekt:
Als ik op de website van Google zoek, zie ik alleen maar termen als ‘raden aan’ en ‘zinvol zijn’. Nergens lees ik ‘verplicht’ of ‘penalty’.
Weet jij hoe dit kan?
Ze geven (zie ook hier) duidelijk aan dat het in strijd is met hun regels. Doorgaans staan er straffen op je niet houden aan regels en dat blijkt wel uit het feit dat diverse Nederlandse bloggers in het verleden inderdaad penalty’s hebben gekregen omdat ze geen no follow hadden geplaatst.
Leuk artikel, Laura. Het heeft mij ervan overtuigd dat ik wat beter moet opletten of ik een linkje do-follow of no-follow maak.
Ik heb je artikel met interesse zitten lezen. Ik zat me al af te vragen wat die follows en no follows nou eigenlijk kunnen betekenen voor je site. Bedankt voor het delen!