Onder de meeste bloggers is het algemeen bekend dat er bij een blogartikelen aan moet worden gegeven dat er voor een artikel betaald is, dat er een commerciële insteek aan het artikel vast zit. Maar wist je ook dat je dit aan Google en andere zoekmachines moet laten weten door middel van no follow links?
Nog geen dag live met Blogaholic.nl en de eerste inhoudelijke vraag van een bezoeker kwam al binnen. Hoe leuk?!? Rosa vroeg zich af hoe het nu precies zit met het gebruik van no follow links:
Wat een leuke en informatieve blog ben je gestart! Super! Ik blog zelf anderhalf jaar, eigenlijk altijd als hobby en aanvulling op mijn YouTube-kanaal. Afgelopen maand heb ik het onderwijs vaarwel gezegd en hoop ik van mijn blog & video’s een bijbaan te kunnen maken. Nu krijg ik best regelmatig aanvragen voor betaalde artikelen. Ik heb zo’n 2.000 unieke bezoekers per maand en ik verdien dan € 50,- tot € 70,- per artikel. Maar ik heb laatst het boek How Blogs Work gelezen en ik ben eigenlijk wel geschrokken toen ik in de gaten kreeg dat het de bedrijven vooral gaat om linkbuilding en dat Google daar helemaal niet op zit te wachten en blogs zelfs lager in de zoekresultaten zet. De oplossing zou kunnen liggen bij het gebruik van no follow links. Hoe zit dit precies?
Mooi, een artikel over no follow links stond al op de planning. Want daar valt inderdaad wel het een en ander over te leren. Niet alleen wat een no follow link eigenlijk precies is, maar ook wanneer en waarom je deze gebruikt. En niet te vergeten hoe je deze toevoegt. Lees je mee?
No follow links: wat zijn dit precies?
Een ‘no follow’ is een extra tag die je meegeeft bij het linken naar externe websites vanaf jouw blog. Hiermee geef je aan Google (en andere zoekmachines) aan dat deze link niet gevolgd hoeft te worden en dat er ook geen extra waarden toegekend dienen te worden t.b.v. de ranking van de website waar je naar linkt.
Wanneer & waarom gebruik je no follow links?
Hoewel je no follow links in diverse situaties kunt gebruiken, is het voor bloggers met name van belang dat je deze gebruikt bij betaalde links. Google wil dat websites een natuurlijk linkprofiel opbouwen en zodra een website betaald voor een artikel is dit geen natuurlijke linkbuilding. Het zijn feitelijk ingekochte linkjes en die mogen niet meetellen in de ranking. Maar dit gebeurt wel heel vaak…
Modebloggers worden bijvoorbeeld met grote regelmatig benaderd door grote modewarenhuizen of hippe modemerken. Deze partijen willen dan voor een heel laag bedrag een artikel, bijvoorbeeld een artikel met de door de blogger geselecteerde kledingstukken uit hun collectie. Ongetwijfeld zijn ze ook heel blij met jouw mooie artikel, maar de waarde van het gesponsorde artikel zit hem vooral in de backlinks die ze op deze manier op een onnatuurlijke manier creëren. En dat mag niet volgens de regels van Google.
Een Google is stiekem een beetje dom. Ook al heb je bij je artikel staan dat het een gesponsord artikel is, op het moment dat ze crawlen kunnen ze niet zien dat die specifieke link ook commercieel is (wat wel het geval is als je affiliatelinks gebruikt, die herkennen ze). En daarom vraagt Google je vriendelijk maar doch dringend om no follow links te gebruiken in deze situatie. Hierbij is het goed om te weten dat er niets verandert voor jouw bezoeker, die ziet gewoon wat hij of zij zou zien bij het gebruik van een follow link. En nee, het brengt ook geen schade toe aan de ranking van de tegenpartij, ook al wil een adverteerder dit wel eens als argument aandragen.
Let op! Er zijn meer situaties waarin je no follow links zou kunnen gebruiken. Lees ook het uitgebreide artikel over linkbuilding.
Hoe maak je een no follow link aan?
Wat in eerste instantie klinkt als iets heel ingewikkelds is eigenlijk heel eenvoudig:
- Als je een link hebt toegevoegd aan je artikel open je de teksteditor en zoekt de bewuste link op, zoals in dit artikel: <a title=”Google over linkbuilding” href=”https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=nl&rd=1″ target=”_blank”>regels van Google</a>
- Voeg hier het no follow-attribuut aan toe: rel=”nofollow”
- Je code wordt nu: <a title=”Google over linkbuilding” href=”https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=nl&rd=1″ target=”_blank” rel=”nofollow”>regels van Google</a>
Het maakt niets uit waar tussen alle attributen deze staat. Hij mag ook voor de target=”_blank” of zelfs voor je link. Als alle attributen maar bij elkaar tussen de <> staan. Nooit gebruik gemaakt van no follow links? Je kunt dit met terugwerkende kracht gewoon nog aanpassen.
Wat als mijn adverteerders geen no follow willen?
Een veelgestelde (en terechtgestelde) vraag! Veel (kleine) adverteerders zijn bang dat hun website wordt gezien als spam of onbetrouwbaar als je hier een no follow aan geeft. Dit is pertinent niet waar. Je geeft alleen de linkwaarde niet door en het helpt de adverteerder dus niet in zijn SEO-groei. Maar er wordt vaak onterecht gedacht dat een no follow schade toebrengt aan de ranking die er al is. Dat is niet waar, het zal hun opgebouwde pagerank niet schaden.
Hoe zit het met banners & Google adwords?
Don’t worry! Alle betrouwbare adserve-bedrijven (waaronder Google Adwords) zorgen dat de linkjes no follow zijn. Ook de goedgewaardeerde plugins zorgen hiervoor. Heb je twijfels of het echt goed zit, doe dan navraag bij de betreffende maker van de plugin of het bedrijf dat je banners uitserveert.
Daarom dus no follow links, Rosa. Ik hoop dat ik jou en andere bloggers hiermee op weg heb geholpen. Uiteraard kun je altijd nog aanvullende vragen stellen onder dit artikel.
Reacties
Reacties54 reacties
Ik gebruik een plugin voor mijn no follow links. Vind ik persoonlijk wat makkelijker.
Fijn dat je het nog even zo uitlegt, ben er sinds kort pas mee bezig 🙂
Dank voor de tip, Nicole! Welke is dat? Ik zou hem graag eens testen. Kun je bijvoorbeeld per individuele link invloed uitoefenen?
(Ik ben zelf ook voorzichtig met een overload aan plug-ins, dingen die eenvoudig zelf af te vangen zijn, doe ik soms liever zelf)
Wat fijn! Het is me helemaal duidelijk! Dankjewel Laura 🙂 Nu kan ik in mijn communicatie met adverteerders ook zelfverzekerd zijn omdat ik weet hoe het werkt. Dat is wel zo prettig!
Duidelijk en ik wist dit niet dus ga er eens naar kijken. Lijkt me toch wel belangrijk dan. Maar zou je dit dan ook aangeven aan een adverteerder voor je met ze in zee gaat? Ik denk dat ik maar eens een standaard document moet aanmaken voor dat soort dingetjes die ik kan mee sturen…
Dank voor je reactie, Maay. Ik zou ze gewoon standaard no follow doen. Als het ze echt per te doen is om de follow, dan vragen ze het wel vooraf 🙂
Dank je wel voor je reactie, Minke! Ik zie dat jezelf met Blogspot werkt en niet met WordPress. Helaas ben ik hier zelf geen gebruiker van, maar even Googlen en je komt hier bij uit: https://support.google.com/blogger/answer/2523533?hl=en. Helpt dit je op weg?
Ik gebruik zelf de WordPress-plugin “NoFollowr.” Het leuke aan deze plugin is zijn eenvoud in gebruik: als je bent ingelogd op je WordPress-site zie je in de live-weergave van je blogpost achter alle linkjes een groen vinkje staan. Dat is een do follow link.
Achter de No follow links staat dan weer een rood bolletje. Je kan de “status” van de links eenvoudig wijzigen door het tekentje aan te klikken…
Voor je bezoeker – die niet is ingelogd op je site – merkt niets van deze tekentjes.
Ik ga hem morgen meteen even testen, Ben. Al ben ik wel altijd ‘voorzichtig’ met voor alle kleine dingetjes een plug-in installeren als het, zoals dit geval, ook eenvoudig in code kan. Minder belastend toch.
Daar heb je wel een punt. Maar ik ben dan ook een blogger die een broertje dood heeft aan prutsen in de code…
Goed artikel! Ik heb eigenlijk nooit gesponsorde artikelen.. maar toch goed om te weten mocht het er ooit eens van komen! Ik heb hem opgeslagen bij mijn favorieten. Deze blog trouwens ook.. kwam hier via een artikel op blogtrommel en ben echt super blij dat ik je gevonden heb!
Bloggen is voor mij gewoon een hobby, maar ik vind het natuurlijk wel ontzettend leuk als mijn blog er zo leuk en goed mogelijk uitziet!
Welkom, Danielle!
Er is natuurlijk ook een andere kant aan het verhaal…. Als ik al een goede PageRank had (mijne is momenteel nihil, op mijn vorige URL had ik PR van 3) dan wil ik dat zeker delen met de blogs waar ik naar links in mijn blogroll. Ik vind het belangrijk dat de blogs die ik waardeer, ook meer aandacht krijgen.
Maar das redactioneel, dus meer dan prima Paul.
Het zelfde geldt overigens ook voor sitewide links. Dat zijn links die in je footer of zijbalk staan en op elke pagina van je website terugkomen. Bv van die blog rolls… Die kun je het beste ook no follow maken. Ik heb zowel een blog als een aparte webshop en Google ziet dat als twee aparte sites. De links tussen die twee maak ik ook altijd no follow, want anders krijg ik een heel raar backlink profiel met heel veel ‘eigen’ links.
Klopt. Moet zeggen dat ik die niet altijd check, maar meeste (betaalde) themes vangen dat al af, evenals bijvoorbeeld de websites van mensen die reageren, ook die horen ‘no follows’ te zijn als je het goed wilt doen.
Ik heb nog een aanvullende vraag. Als ik een niet gesponsorde review schrijf over bijvoorbeeld een camping en de link is ‘follow’, is dat dan schadelijk voor mijn eigen website? Of als ik ‘follow’ link naar de bezoekersinformatie-pagina van een museum waar ik (niet gesponsord) ben geweest? Google kan toch niet zien welke wel en welke niet gesponsord is?
Google kan dit inderdaad niet altijd direct zien. In dit geval kun je – in mijn ogen – gewoon een follow gebruiken.
De eerste omdat het een review is, dat is iets anders dan een betaald artikel, want je bent vrij jouw mening over het product te geven en wordt niet beïnvloed (als je sterk genoeg in je schoenen staat!). Bij een gesponsord artikel gaat de adverteerder natuurlijk (ook) over de inhoud.
In het tweede geval vind jij de link vanuit jezelf toegevoegde waarde. Jij vindt die content van dusdanige kwaliteit (of nut) dat je je bezoeker doorverwijst. Dit is voor Google dan ook prima als follow.
Dank je wel voor je snelle reactie! Ik heb niet tot nauwelijks gesponsorde blogposts, was al bang dat het nu verstandig was om alles aan te passen :-).
Moet je ook rel=”nofollow” gebruiken als je aan het eind van je blog zegt “follow me on Bloglovin”?
x Eva
In principe niet, het is immers niet betaald. Je kunt er wel altijd voor kiezen, zeker omdat je hem onder elke blog hebt staan. Social media-deel icoontjes zijn niet voor niets vaak al no follow.
Begrijp ik het goed dat dit alleen van toepassing is wanneer je geld verdiend met een bepaald artikel op je blog?
In 95% van de gevallen klopt dat, al zijn er altijd wat uitzonderingen. Bijvoorbeeld als je veel linkt naar andere websites die je beheert (zie ook het artikel over een natuurlijk linkprofiel).
Hier kan ik wat me! ik ga dat met terugwerkende kracht even toepassen schijnbaar doe ik het al een tijdje verkeerd. haha
Dank je! Ik had hier nog nooit van gehoord en ga gelijk een paar artikelen aanpassen.
Toch wel benieuwd: Ik doe niet aan gesponsorde artikelen, maar als ik een artikel schrijf over een bepaald product of item wat ik zelf heb gekocht, dan link ik toch vaak naar de webshop waar je dit kan vinden, gewoon omdat ik tevreden ben over het product. Kan ik dat soort links ook beter no-follow maken, of maakt dat niet uit voor mijn blog?
Nee hoor, die kun je gewoon als normale link houden.
Fijn artikel! 2 vraagjes:
Ik las eens ergens dat WordPress standaard ‘no follow’ maakt van de linkjes. In de url zie ik echter nooit ‘no follow’ staan. Zijn deze links nu wel of niet ‘no follow’?
Als je bij een affilliate link ‘no follow’ toevoegt, ziet de affilliate partij dan wel dat een bezoeker via mijn site binnen kwam?
WordPress heeft alles standaard op follow staan, als je een no follow wilt zul je dit echt zelf moeten toevoegen. En ja, een affiliate ziet nog steeds dat de bezoeker van jouw komt, dat zit hem namelijk in de meetlink en niet in de (no)follow. Die geeft alleen een seintje aan (Google)bots.
Hoe zit dit met producten die je opgestuurd krijgt? Dus waar je geen betaling voor het artikel voor ontvangt.
Erg handige site trouwens, heb al veel aan je artikelen gehad/1
Dat blijft er één die nergens uitgesproken wordt. Maar in principe vermeld je al bij het artikel dat je een review-exemplaar hebt gehad en daarmee is het voor je bezoeker in elk geval al duidelijk dat het niet geheel natuurlijke aandacht is. Bij boeken (voor mij het meest van toepassing) doe ik het wel (als ik het niet vergeet, oeps dat gebeurt me vaak), want dat zijn altijd affiliatelinkjes van Bol.
Ik ben ook wel erg benieuwd naar het antwoord op de laatste vraag eigenlijk:-). Ik heb een verzoek ontvangen voor het schrijven van een review. Ik ontvang het product dus gratis en mag nog een winactie erbij doen. Verder ontvang ik geen vergoeding voor het schrijven van het artikel. Het bedrijf wil dat ik geen no follow tag plaats, maar ik vraag me dus af of ik mijzelf hiermee in de vingers snijd…
Goede vraag, ben ook erg benieuwd!
Het antwoord op de reviews vind je hierboven 🙂
Qua do follow links als je een vergoeding krijgt: het is in strijd met de Google regels, maar het is aan jou wat je er mee doet te allen tijden. Zelf doe ik het niet, en niet alleen vanuit Google-oogpunt. Het is dan heel duidelijk dat de adverteerder maar één doel heeft: SEO-strategie. Zoveel mogelijke linkjes i.p.v. een goede naam creëren en positieve aandacht voor het merk. Dat is waar het om zou moeten gaan toch?
Hoihoi, ik heb ook een rvaagje. Ik hield mij voorheen niet bezig met follow en no follow links dus bijna al mijn links op mijn blog zijn follow links. Nu overweeg ik om een groot deel van die linkjes aan te passen naar no follow. Heeft dit ook nog gevolgen voor Google? Of kan ik het beter maar zo laten?
Als het commerciële linkjes zijn, doen! Dan is Google juist blij met je.
Wat handig. Nooit bij stil gestaan zo. Maar kan de ‘opdrachtgever’ ook controleren dat het een ‘no follow’ link is, eigenlijk? Vroeg ik me even af.
Ja, dit kan je in de code zien 🙂
Heel duidelijk uitgelegd, dank je wel! Ik heb nog wat follow links staan naar bedrijven waar ik spullen van heb gehad in ruil voor een artikel. Deze moet ik dan ook no follow maken toch? Ook al heb ik geen geld gehad, ik ben wel een soort van betaald in spullen, correct?
Klopt! Je hebt niet op een geheel natuurlijke basis besloten dit bedrijf een linkje te geven.
Dank je voor je snelle reactie, ik ga het direct aanpassen! Nu weet ik het ook in het vervolg wanneer ik weer aanbiedingen krijg.
Een enorm late reactie op het artikel, maar ik ben nu van plan om alle links op mijn blog aan te gaan passen. Heb jij enig idee hoelang het duurt voordat Google dit oppikt? En gaat Google het sowieso weer goed oppikken?
Hi Laura, wanneer gebruik je dan wel follow-links? Is het op sommige momenten zelfs beter om follow-links te gebruiken?
Ik las trouwens ergens dat Google het fijn vindt als je naar aanvullende artikelen linkt, bijvoorbeeld op andere blogs. Dat is goed voor de SEO van je artikel. Maar is het nog steeds goed als die link no-follow is? Of heeft het dan geen nut meer? Of is een follow-link in dit geval zelfs beter?
Nog een derde vraag: ik gebruik linkpizza, die van elke link op m’n blog zo’n speciale link maakt. Je klikt op een link en gaat via een link van linkpizza naar de gelinkte pagina. Maar ziet Google dit ook allemaal als affiliate links? Is Linkpizza dus slecht voor mijn SEO?
Andere vraag – ja sorry ik heb zoveel vragen: iemand zei, dat wanneer je follow links in een betaalde post zet, dat je blog uit de zoekresultaten verdwijnt als je pech hebt. Maar ik vroeg me af of dit waar was. Verdwijnt je blog dan uit de zoekresultaten of kom je alleen lager in Google?
Ik hoop dat je tijd hebt om m’n vragen te beantwoorden 🙂
Liefs!
Eigenlijk is alles wat geen commerciële achtergrond heeft een do follow link, feitelijk als het dus redactioneel is. Bijvoorbeeld omdat je – zonder er een tegenpresentatie er voor te hebben gekregen – in een restaurant hebt gegeten en daar enthousiast over wil vertellen. Of omdat je een andere blog wil aanraden!
Google kan je – als je geen no follows gebruikt bij een commerciële link – afstraffen in de vorm van een penalty. Afhankelijk van de mate van deze penalty zak je in de resultaten of verdwijn je geheel. ‘Alleen maar zakken’ is overigens al erg genoeg, want het gros van de Google-gebruikers klikt slechts op de eerste paar links.
LinkPizza maakt al no follow links, dus maak je daar iig niet druk om!
Thanks voor de uitleg! Nog een vraagje, als ik een artikel schrijf bijvoorbeeld over de boeken die ik de afgelopen tijd heb gelezen en doorlink naar bijvoorbeeld bol.com, moet ik deze ook no follow maken?
Als het een redactionele link is niet, wel als je een affiliate link plaatst. Dat laatste raad ik je overigens aan; iets verdienen met bloggen is ook fijn.
Hallo Laura,
duidelijk verhaal, ook ik wist dit nog niet! Maar even vanuit een commercieel bedrijf gezien: moet er in een advertorial een nofollow link geplaatst worden? En als dit niet gebeurd, wie is hier dan de dupe van: De website die de advertorial plaatst zonder nofollow link? Of het commercieel bedrijf achter de advertorial?
Ik ben erg benieuwd naar je antwoord!
Ja, dit moet! Google wil niet dat commerciële bedrijven hun ‘ranking’ inkopen op deze manier. Ze willen dat je dit op een natuurlijke manier opbouwt, en betalen is niet natuurlijk. Ik ken vooral voorvallen waarbij de blogger is afgestraft, maar het is niet onmogelijk dat Google ook bedrijven afstraft als ze zien dat zij op deze manier werken.
Als aanvulling hierop: Hoe link je het best intern? By default zijn interne links in WordPress no-follow. Kan ik dit bij intern linken naar relevante andere pagina’s beter aanpassen?
Bij mij (op alle websites die ik ooit heb gemaakt ook) zijn interne links gewoon follows. Ik ken deze situatie dus niet, idealiter zijn het ook follows.
Hi Laura, even een technisch vraagje. In een reeds bestaande link zie ik in de teksteditor de volgende term:
rel=”noopener noreferrer”
wat betekent dit dan en moet ik deze dan vervangen door rel=”nofollow” of moet ik de nofollow link daar achter zetten?
Ik kwam hem gisteren ook opeens tegen, denk door de laatste WP-versie. Ik heb er even snel opgezocht, en wat ik begreep is het voor veiligheid. Je kan het weghalen en er nofollow tussen zetten, maar dan zet hij ze er gewoon weer bij, dus dan krijg je ze alledrie. Vooralsnog lijkt het zo ook echt het beste te zijn. Maar moet er nog even verder in duiken.
Hoi Laura,
Is dit ook iets wat ik moet doen bij linkjes gegeneerd door partnerprogramma;s?
Ik krijg bij het bol.com partnerprogramma een lange code (soort gelijk als bij google adsense), niet een gewone link. Als ik dan rel=”nofollow” toevoeg helpt dat niet (dat wordt dan tekst in beeld). Of hoeft dat bij dit soort manieren van linken niet?
Sorry, ik ben echt een leek!
Yes, ook dan moet het, want het is een commerciële link. Als je hem in de html op de juiste plek toevoegt, komt het goed. Ik gebruik zelf echter alleen de linkjes, dus weet niet de opbouw van de lange code die jij noemt.
Ik was op zoek naar info omtrent linkbuilding en ben terecht gekomen op deze site met voldoende info om verder te gaan.