Hoe je blogkoning(in) wordt in jouw niche

10

Opvallen, het is een groot goed binnen bloggersland. De ene na de andere blog schiet uit de grond. Niet altijd even succesvol, maar als je het goed aanpakt dan wel. Hoe zorg je er nu voor dat jij de marktleider wordt binnen jouw niche?

Hoewel ik vermoed dat veel van mijn lezers de termen niche blogs al kennen, leg ik het toch nog eens in Jip & Janneke taal uit. Een niche blog is een blog met slechts één thema. Bijvoorbeeld een blog over alleen bloggen (ja, ik heb eindelijk een niche) of een blog over honden. Misschien wil je wel alleen maar bloggen over jouw hardloopliefde of over je schoenentic. Slechts één onderwerp dus, met eindeloos veel artikelen over dit ene onderwerp, dat is een niche blog. – Bron: Niche blog: waarom wel/niet?

Een niche blog: ik ben er voor. Als je anno 2015 wilt opvallen tussen alle persoonlijke, lifestyle, beauty en fashionblogs dan zul je het anders moeten aanpakken. Je zult je moeten specialiseren. En dat is niet altijd makkelijk. Neem mezelf: ik vind zoveel dingen leuk, hoe kan ik me dan specialiseren? Blogaholic.nl is dus mijn eerste niche blog en ik merk dat het werkt. Natuurlijk: ik heb een kleinere doelgroep, want schrijf specifiek voor bloggers, maar binnen die doelgroep val ik wel op en sta ik goed bekend.

Met Blogaholic.nl misschien niet zo’n heel grote prestatie: de Nederlandse blogs over bloggen zijn op één hand te tellen. Wat als je je begeeft in een niche die drukker bezet is, hoe val je dan op met jouw niche blog? Check deze handige lijst met tips en zorg dat je blogkoning(in) wordt in jouw niche. Succes!

Voeg waarde toe met jouw niche blog

Hoe frustrerend kan het zijn dat je onwijs hard aan je blog werkt, soms wel een paar uur per dag en dat die teller met het aantal bezoekers maar niet omhoog schiet? Vraag je je af hoe dat komt? Naar alle waarschijnlijkheid voeg je niet genoeg waarde toe t.o.v. de blogs die er al bestaan binnen jouw niche. Hoe je wel waarde toevoegt aan jouw niche blog?

  • Zorg dat jouw niche ook echt je specialiteit is. Grote kans dat als het net niet helemaal je ding is of je specialiteit dat je dan weinig origineel bent. Zo ben ik ooit – ja, echt! – een blog over honden gestart. We kregen een pup en ik was zoveel met tips en trucs bezig dat ik dacht: “Waarom geen hondenblog?”. Maar hé, zoveel expertise had ik niet. Dat werkte dus niet.
  • Zorg dat je uit eigen ervaring spreekt. Ik kan hier random tips delen (en soms zijn ze dat ook, want ook die kunnen interessant zijn), maar als ik alleen maar dingen zeg die op andere platformen ook worden gedeeld dan is er niet echt een reden om mij per se te moeten volgen.

Bewijs dat jij dé specialist bent

Een autoriteit word je niet zonder ervaring. Toon mensen de ervaring die je hebt binnen je niche. Dit kan op meerdere manieren. Voor mijn fotografie-website blog ik niet alleen fotoshoots die ik heb gedaan, ik plaats ook referenties van klanten. Zij hebben mij en mijn foto’s immers ervaren. Een andere manier van je ervaring tonen is een knallende over mij-pagina met je achtergrond.

Daarbij: laat het in elk artikel terugkomen. Laat je successen uit het verleden zorgen dat je nu nog succesvoller wordt. Laat mensen zien dat het niet zomaar blabla is wat je verkondigd. Deel praktijkvoorbeelden, deel successen, deel cijfers.

Zorg ervoor dat je vooraan staat!

Wees op de hoogte van het laatste nieuws binnen je niche en deel dit het liefst meteen onder je volgers. Zit een artikel er niet in, communiceer dan op Facebook. Zorg dat je altijd net sneller bent dan je concurrent en dat je volgers/bezoekers zien dat ook jij je blijft doorontwikkelen. Zo wordt en blijf je een autoriteit in jouw niche!

Wees sociaal met mede-bloggers in jouw niche

Zie jouw concurrent niet als concurrent, maar als collega. Zelf heb ik een goede band met Ben van Blogtrommel. Ik zie hem zeker niet als concurrent, we bloggen allebei op onze eigen manier. En helpen elkaar! We volgen elkaar op social media, delen elkaars post, ik noem hem in mijn blogs over bloggen… Samen maak je elkaar sterk!

Zorg dat Google jou als autoriteit ziet

Ik legde het eerder al uit in mijn artikel over de voordelen van een niche: het grootste voordeel van een niche blog is het voordeel dat je behaalt als je aan de gang gaat met zoekmachine-optimalisatie. Doordat je consequent over één onderwerp blogt, ziet Google je al snel als autoriteit binnen dit onderwerp. Je zult het dan al snel winnen van omnibloggers die een keer over iets bloggen dat binnen jouw niche valt.

Hoe je Google nog een handje kan helpen om dit te stimuleren?

  • Doe zoekwoordonderzoek. Welke keywords worden veel gezocht binnen jouw niche? Ga hier over schrijven. Zorg dat je een breed scala aan woorden bediend die om jouw onderwerp heen hangen.
  • Geef shout outs naar concullega’s. Niet alleen creëer je daarmee – zie boven – een gunfactor bij hen, ook Google zal je waarderen voor het feit dat je naar relevante websites linkt.

Heb jij een nicheblog? Laat hieronder gerust een reactie achter en vertel me hoe jij zorgt dat je opvalt binnen jouw niche.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties10 reacties

  1. Hoi, ik ben een pasbegonnen blogger (sinds april) en blog over de strubbelingen van het nieuwe moederschap, want dat ben ik pas geworden. Is dat een niche? Misschien, in elk geval is het een zwaar overbevolkte categorie, haha. Maar ach, ik doe het vooral voor de lol. Ik vind het heel interessant om te zien wat lezers aanspreekt en wat veel gelezen wordt. En jouw blogs over bloggen waardeer ik enorm, heb al veel tips gebruikt van je! Super bedankt.

    • Dat is heel zeker een niche Elisabeth. Je gaat je richten op jonge moeders en dat gaat bij jouw nu vanuit een natuurlijke selectie: dat waar je nu mee bezig bent en waar je graag over schrijft. Prima dus! En moest je na een tijdje van niche willen veranderen, ook dat kan uiteraard. Het is alleen beter om je er goed van bewust te zijn wat je niche is en of je die helemaal zou willen veranderen. Dan kan je je ook bewust focussen.

      Nu zie ik pas dat dit artikel al van een jaar geleden is. Dus een beetje laat misschien om nog te reageren 🙂 Hoe gaat het ondertussen met het bloggen? Je hebt een heel natuurlijke schrijfstijl en je kiest leuke onderwerpen.

      Groetjes,
      Linda

  2. Voor mij als persoonlijk blogger is dit toch vrij lastig omdat ik echt veel dingen leuk vind en ook graag over al die dingen wil kunnen schrijven. Maar ik denk dat ik met mijn boekenblog, waar recensies die journalistiek en kritisch geschreven zijn centraal staan, misschien wel een niche te pakken heb. Misschien ook niet, maar ik denk dat het ook heel belangrijk is om binnen je onderwerp toch uniek te kunnen zijn, met een bijzondere instelling of schrijfstijl bijvoorbeeld.

  3. Beste Laura allereerst bedankt voor alle nuttige tips over bloggen, ik maak er dankbaar gebruik van. Ik heb een niche blog dat gaat over één merk “Powertex” dit is een universeel medium voor mixed media en deel zoveel mogelijk tips en creatieve ideeën voor het werken met dit materiaal. Voor zover ik weet zijn er geen actieve bloggers over dit merk dat is dus een voordeel voor mij want er zijn wel heel veel Powertex fans. Omdat dit merk over de hele wereld verkocht wordt, (probeer) ik naast in het Nederlands ook in het Engels te schrijven. Daar heb ik een gelijk een vraag over, heb jij een tip voor een goed vertalings programma?

    • Ik zou je graag willen helpen, maar voor alle blogs die ik heb gemaakt en/of onderhouden is bewust gekozen voor alleen een NL-variant. Derhalve heb ik geen persoonlijke ervaringen met plug-ins. Maar misschien een van mijn lezers die dit lezen wel….

  4. Leuk artikel!
    Ik blog al anderhalve maand over Ierland en ben daarin, vreemd genoeg, zo ongeveer de enige. Dus met vier weken stond ik al heel hoog in Google als ik op ‘blog Ierland’ zocht.
    Ik weet natuurlijk dat ik met zo’n specifiek blog niet kan verwachten dat ik honderden geïnteresseerde bezoekers per dag krijg, maar zo af en toe moet ik oppassen niet te gedemotiveerd te raken van soms slechts dertig bezoekers per dag.

    Omdat ik het bloggen zo fantastisch vind, heb ik mijn twee persoonlijke blogs samengevoegd tot één, een travel- en lifestyleblog. Tja, ik ben een van de vele dus hier zullen de onderwerpen meer uiteenlopen. Zelf vind ik het wel een leuke combi, een duidelijk niche-blog en eentje waar ik gewoon alles op kan gooien wat ik wil! 🙂
    Nu alleen nog wat bezoekers trekken en dan komt het vast goed!

    • Het ‘probleem’ is een beetje dat heel weinig mensen zoeken op ‘blog ierland’, zo weinig dat Google er geen gemiddelde van kan noemen. Je zult met je specifieke artikelen moeten scoren. Als men bijvoorbeeld zoekt op een bepaalde bezienswaardigheid of plaats. Zo bereik je met heel veel kleine zoekwoorden een grotere doelgroep. Overigens; als je pas 1,5 maand blogt, kun je – uitzonderingen daargelaten – ook niet meteen enorm veel verwachten.

  5. Hoi Laura,

    Eerlijk gezegd kan ik me haast niet voorstellen dat ik over veel verschillende onderwerpen zou bloggen. Ik ben fotograaf en mijn blog gaat over foto & video voor je website. Het is echt een ondersteunende blog, dus m’n blog is niet m’n businessmodel. Dat maakt het voor mij heel erg leuk: ik kan er ontzettend veel kanten mee op en ontmoet de leukste mensen op een prettige manier.

    Ik heb heel veel respect voor lifestyle bloggers: het lijkt me heel lastig om er nog bovenuit te steken.

    • Hoi heleen.

      Je blog is misschien niet je business model maar een blog kun je perfect gebruiken om meer klanten aan te trekken. Jij weet wat klanten vragen en de problemen waar ze tegenaan lopen. Als je hier antwoord op geeft on je blogs zien zij jou al snel als de expert in deze niche. Jij kunt hun meerwaarde geven.

      Groeten chris

Laat een reactie achter