Blogpraat; het is voor mij een flinke dosis van inspiratie. Zo ging het afgelopen weken over het onder de aandacht brengen van oude content. Er zijn veel mogelijkheden voor en de lijstjes-posts kwamen toch wel met stipt op nummer 1. Lijstjes over best gelezen blogposts, lijstjes over één onderwerp. En toen riep er iemand (en ik dacht dat het @rsnijders was): “Waarom geen blogpost met de minst gelezen blogposts?”
En weet je, ik vind het nog niet zo’n slecht idee. Want een slecht gelezen blogpost hoeft niet per definitie een slechte blogpost te zijn, inhoudelijk gezien dan. Een blogpost kan door verschillende oorzaak minder goed scoren dan andere blogposts. Neem nu de volgende twee oorzaken:
- Het is een top-artikel, maar qua zoekmachine-optimalisatie rammelt het aan alle kanten. Alleen bij publicatie & promotie op social media kon je rekenen op verkeer, daarna zakte hij weg naar je archief.
- Je maakt te weinig gebruik van intern links, waardoor je hem niet opnieuw onder de aandacht brengt van je lezers.
Een kijkje in mijn minst gelezen blogposts van 2015
- Zo krijg je grip op je mailbox – Ik snap eigenlijk wel dat deze titel niet enorm heeft gescoord als blogger; je voelt je misschien niet direct aangesproken. Als ik zou zeggen: ‘Tijdwinst voor bloggers door grip op je mailbox’ zou je je dan meer aangesproken gevoeld hebben? Ongetwijfeld. Toch maar eens aanpassen binnenkort.
- Blue Monday als inspiratiebron voor je blog – Je zou denken dat actualiteit altijd goed scoort. Niet dus! Maar ik denk dat je er toch nog steeds wat aan kan hebben. Het is immers alweer bijna Blue Monday. Ik plaatste hem overigens vorig jaar op de dag zelf, en ik had hem beter daarvoor kunnen plaatsen. Dan had je als blogger nog tijd gehad om er wat mee te doen. Zoals nu!
- Help! Hoe voeg ik categorieën of tags toe aan mijn navigatie? – Waar ik in het begin veel gevorderde bloggers trok, trek ik nu ook steeds meer mensen die de eerste stappen in de magische blogwereld zetten. Ik denk dat als ik deze blogpost nu had geplaatst, hij veel populairder was geweest. Dat zag ik alleen al aan de latere, wel succesvolle blogpost 23 blog-tips voor beginners.
- Waarom webshops anno 2015 een blog moeten hebben – Een goed artikel, maar dan in de categorie ‘ontbrekende doelgroep’. De bloggers die mij volgen zijn veelal reis-, food- en lifestylebloggers. Er zijn nog weinig webshop-eigenaren die me volgen. Niet gek dus dat deze niet zo aansloeg. Maar dat betekent niet dat het geen goed artikel is.
- Contact Form 7: het ideale contactformulier voor je website – Hoe specifieker, hoe moeilijker om goed te laten scoren. Je moet maar net een contactformulier op je website willen hebben. Dan wil je dit artikel toch niet missen?
Relevantie is dus het steekwoord, inhoud is vaak niet eens waar het omdraait als het gaat of een artikel goed scoort of niet. Je doelgroep voor ogen houden is belangrijk. En je minst gelezen blogposts; die blijken stiekem dus best wel de moeite waard. Breng die dus ook gerust onder de aandacht.
Reacties
Reacties11 reacties
Leuke insteek. Je hebt zeker een punt : vaak ligt het niet aan (de inhoud van) het artikel zelf).
Ik denk trouwens dat meer webwinkel eigenaren je gaan volgen, als je nog een aantal specifieke artikelen toevoegt over bloggen als webwinkel.
Steeds meer webwinkeliers zien de meerwaarde van een goed blog.
Lieuwe
Klopt. Nadeel bij deze is dat ik zelf nooit een webshop heb gehad en minder uit eigen ervaring kan spreken. Lijkt me overigens wel leuk; een webshop. Alleen die handling eromheen, ik vind vooral de marketing dan leuk 😉
Dat is een goed punt. Het is belangrijk om vanuit je ervaring en kennis te (blijven) schrijven. Daarvoor komen bezoekers juist terug.
Hier kan ik zeker wat mee. Leuk
Zeer interessant artikel weer. Zou wel eens wat meer willen weten over hoe je nu precies je doelgroep kan bepalen (via Google Analytics bv). Want eerlijk gezegd heb ik daar geen idee van.
Tof artikel weer! Ik geef je helemaal gelijk, het kan super nuttig zijn om dit weer onder aandacht te brengen! Ik ga eens kijken wat ik daarmee kan doen. x
Ontzettend interessant vind ik dit! En ja, we kennen het als bloggers volgens mij allemaal wel: dat artikel waar je zo trots op was, en die bijna niet gelezen wordt.
Dit vind ik fijn om te lezen, dat niet alleen de beste dingen boven komen, maar ook de minder gelezen artikels. Mooie opsteker en dat van die interne links moet ik zeker in het achterhoofd houden!
Leuk artikel. zelf blog ik via Blogger (jaja, ik weet het, WordPress is the real thing. Maar ik vind Blogger nog steeds handig) . Blogger dus, heeft sinds kort een gadget om in de rechterkolom een blogpost uit te lichten. Dit doe ik nu wekelijks – steeds met een andere post. Via Twitter en Facebook breng ik de post onder de aandacht. Dit helpt echt.
Grappig dat Contact Form 7 slecht gescoord heeft. Ik heb hier juist veel aan gehad vorig jaar!
Fijn dat je er veel aan hebt gehad! Dat is voor mij trouwens ook meer waard dan de hoe vaak een artikel is gelezen 🙂