In mijn gouden linkregels gaf ik het al kort aan: intern linken moet je al-tijd doen. Waarom en hoe? Na het lezen van dit artikel is het je 100% duidelijk. En ook duidelijk dat intern linken net zo belangrijk is als het werken aan externe linkvermeldingen.
Een van de eerste dingen die je meekreeg toen je startte met een blog is waarschijnlijk hoe waardevol het is als andere blogs of websites, het liefst met een hoge kwaliteit, naar je linken. True, dit is belangrijk. Mits dit op een natuurlijke basis gebeurt uiteraard. Maar net zo belangrijk is er voor zorgen dat je interne links aanbrengt in je artikelen.
Waarom? Een kleine recap van mijn eerdere artikel alvorens ik je onder meer tips & tricks voor de juiste manier van intern linken bedelven:
Ik probeer, waar mogelijk, links te plaatsen naar de best scorende artikelen. Hierdoor zal Google – ja, het is tactiek sorry – deze blog opnieuw waarde toekennen. Als ik deze ook nog eens hoog (het liefst in de eerste alinea, in elk geval boven de fold) plaats, zal Google ze ook nog eerder tegenkomen en zwaarder laten wegen.
Maar de gerelateerde artikelen onderaan een artikel dan? Ik hoor het je denken. Laten staan! Deze is er niet voor Google, maar om je bezoeker op weg te helpen. Hiermee kun je bezoekers langer vasthouden en het aantal pageviews per bezoeker verhogen.
Wat is een interne link?
Laten we eerst nog even de definitie van een interne link vaststellen: een interne link is een hyperlink binnen een website die verwijst naar een andere pagina binnen eenzelfde website. Deze dragen bij aan de linkbuilding van je website. Zie je, zo makkelijk is intern linken dus.
Waarom zijn interne links zo belangrijk?
Met deze interne links help je niet alleen de bezoeker in haar zoektocht naar de juiste en bovenal waardevolle informatie, het helpt Google ook nog eens om de structuur van jouw website te bepalen. Want jij geeft op deze manier aan welke pagina’s je al dan niet belangrijk vindt. Hiermee kun je dus zelf indirect sturen op datgene waar je hoog op wilt scoren.
Maar intern linken draait bij mij vooral om het eerste punt: de bezoeker op weg helpen. En als je dat goed doet, en ze inderdaad verder klikken én verder lezen, zal je ook weer bij Google scoren. Want als jouw bezoekers langer blijven hangen, meer tijd door brengen op je website en meer pagina’s bekijken, zal Google jouw website meer gaan waarderen. Het is dus eigenlijk een soort 1-2-tje tussen Google en jouw bezoeker.
Waar moet je op letten bij intern linken?
- Let goed op welke tekst en hoe je linkt. Ik kan natuurlijk prima schrijven: “Wil je meer weten over zoekmachineoptimalisatie, klik hier.” Maar daarmee laat ik een kans liggen. Beter kan ik zeggen: “Meer lees je in mijn eerdere artikelen over zoekmachineoptimalisatie.” Hiermee vertel ik duidelijk aan Google waar de achterliggende pagina over gaat.
- Link alleen naar relevante informatie. Je kunt natuurlijk, zeker als je veel hebt geschreven, 100-en interne links plaatsen, maar dit kan er ook voor zorgen dat jouw bezoekers door de bomen het bos niet meer zien. Wil je intern linken, stel dan jezelf twee vragen: 1. is deze pagina/post belangrijk genoeg? 2. Is hij relevant voor dit artikel of deze alinea? Kun je op beide vragen volmondig ja zeggen, breng dan de link aan.
- Link consequent. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en je kunt altijd op diverse manieren verwijzen naar een pagina. Zo kan ik / invoeren als ik naar de homepage wil verwijzen, maar ook https://www.blogaholic.nl. Of /tag/linkbuilding, waar ik ook https://www.blogaholic.nl/tag/linkbuilding kan invoeren. Welke je ook kiest, kies altijd voor dezelfde. Google zal dit namelijk wel zien als verschillende pagina’s.
- Link naar oude artikelen. Steeds minder mensen komen binnen op je homepage, steeds meer mensen komen direct binnen op een specifiek artikel. Dit is met name het gevolg van de populariteit van zoekmachineoptimalisatie & social media. Lezers komen daardoor steeds minder in aanraking met wat je allemaal nog meer te bieden hebt. Door intern te linken leg je ze dit indirect wel voor.
- Vergeet niet vanuit oude naar nieuwe artikelen te linken. Ook je oude artikelen worden nog gelezen, bijvoorbeeld doordat ze nog gedeeld worden op social media. Of omdat ze nog populair zijn binnen Google. Wil je deze lezers langer vasthouden? Neem af en toe de tijd om je oude artikelen na te lopen en linkjes naar nieuwe artikelen toe te voegen. Deze vorm van intern linken wordt het snelst vergeten.
Was jij al bezig met intern linken? En zo ja, heb je nog aanvullende tips voor de lezers van Blogaholic.nl? Ik zie ze graag verschijnen. Vragen mogen natuurlijk ook!
Reacties
Reacties21 reacties
Hi Laura,
Veel dank voor je tips! Ik was inderdaad al bezig met intern linken, maar je geeft me wel weer nieuwe tips (met name dat ik mijn oude artikelen moet nalopen, de link een “goede” naam moet geven en dat de link bij voorkeur in de eerste alinea moet staan!! Heel veel dank! Groetjes, Susanne – http://bagatyou.com
Goede tips, dank je wel! Wat bedoel je precies met “boven de fold linken”? Wat is de fold precies?
Sorry, soms ben ik me er niet bewust van wanneer iets beroepsjargon is
Heb even gegoogeld en begrijp ik het goed dat “boven de fold” dat deel van je post is wat je lezers zien zonder dat ze hoeven te hoeven scrollen?
Helemaal correct, Claudia 🙂
Dank je voor jouw artikel het was weer zeer leerzaam toevallig vorige week voor het eerst een interne link geplaatst externe linken dat deed ik al wel.
Handige tips! Meeste dingen doe ik wel al op de goede manier, maar ik wist niet dat dat ook een effect had op je zoekmachineoptimalisatie. Alleen vanuit oude artikelen naar nieuwe artikelen linken doe ik eigenlijk nooit, dus dat is zeker nog een goeie tip!
Ja, meestal wel, tenzij ik lui ben, hahahaha heb het ook altijd al gedaan, zo belangrijk dat mensen dingen makkelijk terug kunnen vinden, als de mogelijkheid er is, zorg dan ook Altijd dat je de link -blank- nieuwe pagina invoert. Als men het dan aanklikt, dat de pagina opnieuw opent in een nieuw tabblad.
Dat is het enige wat ik mis in dit stuk. 😉
toevallig? Ben ik met een verhaal bezig wat genummerd naar voren komt, de titel start dus altijd hetzelfde, getal erachter en bovenin staat als eerste: deel 1, deel 2, deel 3 en ga zo maar verder. 😀
Omdat de meningen – en bovenal de usability onderzoeken – hier nogal over verdeeld zijn. Van oudsher was de regel ‘Externe links in een nieuw scherm, eigen website in hetzelfde tabblad’. Maar bij steeds meer mensen lijkt dit nu te gaan verschuiven. Maar echt goede cijfers zijn hier nog niet over bekend voor zover ik weet. Dus ga ik er geen uitspraak over doen en hou ik het op persoonlijke voorkeur. Ik doe het nog steeds old school 🙂
Fijne tips! Ik probeer ook regelmatig intern te linken, zolang het inderdaad relevant blijft. Goeie ook om in oude posts naar nieuwe posts te linken! Ga ik eens doen met mijn meest populaire oudere posts 🙂
Intern linken doe ik ook wel als het relevant is. WordPress heeft de handig optie daarvoor om in je eigen artikelen te zoeken. Ik gebruik eigenlijk die manier van linken altijd.
Wat een handige tips! Ik ben druk aan de slag met heel veel van de adviezen die je al eerder hebt gegeven over SEO en tags etc. en dit zal ik zeker aan mijn lijstje toevoegen. Ik doe al veel aan intern linken, maar ik heb er nog nooit over nagedacht om ook interne links te plaatsen in oudere artikelen. Heel slim natuurlijk om dat wel te doen!
Het is ook vaak een ondergeschoven kindje. Hoe logisch het ook is om bij nieuwe artikelen te denken aan oude artikelen die je kunt linken, andersom bedenken welke blogpost je eerder schreef en die interessant zijn om vanuit te linken naar je nieuwe artikel is een stuk lastiger.
Ik probeer dit zo vaak mogelijk te doen, maar het komt voor dat ik geen zin heb om het betreffende artikel waar ik intern naar wil linken terug te zoeken haha.
Handig! Ik heb hier eerder over gehoord en vind het heel fijn dat je dit in makkelijke taal hebt neergezet in een artikel. Ik probeer zelf wel vaak te linken omdat ik het zelf ook leuk vind om in teksten op het linkje te klikken 😉
Ik ben nu bezig met een relevante andere posts. Zo vul je mijn to do list telkens weer aan. Het is wel een werk. Pfff
Sorry 🙂
Vooral de laatste tip had ik nog niet eerder gehoord. Is misschien eens de moeite waard om te doen.
Super tips, weet nu weer meer over intern linken, Thanks
Hi Laura, Ik kom net je blog tegen en ik moet zeggen ik ben helemaal opgeslokt door alle artikelen. Ik kan wel blijven lezen! Bedankt voor de leuke content! Ik heb er zeker wat aan en ik ga er ook zeker wat mee doen! 🙂
Ik ben gek op intern linken! Zorgt echt voor veel meer pageviews.