Instagram: het is een van de vijf grootste social media kanalen van het moment. Nederland kent inmiddels 1,5 miljoen gebruikers en dat is niet gek als je je bedenkt dat beeld een steeds belangrijkere rol in ons leven speelt. Maar Instagram is niet enkel plaatjes kijken, je kunt het ook inzetten om meer uit je blog te halen.
Ik las hem letterlijk in één uur uit: het boek In beeld met Instagram in 60 minuten, uit dezelfde serie als Bloggen als een pro in 60 minuten. Het boek is geschreven door Kirsten Jassies, met wie ik jaren bij Sanoma werkte. Sterker nog; ze was mijn stagebegeleidster toen ik – toen nog bij het inmiddels ter ziele zijnde VrouwOnline – mijn eerste stappen in de online media zette. Ik was dus bovenmatig geïnteresseerd naar dit boek. En gelukkig maakte Kirsten, zoals ik van haar gewend ben, de verwachtingen waar. Ook als fervent Instagram gebruiker kon ik hier nog veel van opsteken.
Even wat Instagram-weetjes
Wereldwijd zijn er meer dan driehonderd miljoen Instagram-gebruikers. Samen zorgen zij voor 70 miljoen uploads per dag. Samen met Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube behoort het tot de vijf grootste social media kanalen. Maar liefst 64% van de Instagram-gebruikers is vrouw. De meeste interactie vindt plaats tussen 20.00 en 21.00 uur. De helft van de Instagram-gebruikers is hoogopgeleid en volgt gemiddeld vijf merken via het medium.
Wanneer is dit boek wat voor jou?
Heel breed gezien is In beeld met Instagram in 60 minuten geschikt voor iedereen die met Instagram aan de slag gaat of dit al doet en er meer over wil weten. Maar het is in het bijzonder geschikt voor mensen die ook zakelijk meer uit Instagram willen halen.
Bijvoorbeeld als je als blogger meer binding met je doelgroep wilt krijgen en indirect dus ook meer (terugkerende) bezoekers. Of als je naast het bloggen voor je webshop ook Instagram wilt inzetten om meer te verkopen. En mocht je Instagram gewoon privé gebruiken en meer volgers willen? Ook dan is dit boek meer dan geschikt.
Voor welke opties je ook gaat, onthoud wel het motto van Matt Goulart:
Social media is about the people. Not about your business.
Provide for the people and the people will provide you.
Lees het boek van Kirsten en je zult merken hoe belangrijk het is (en ook waarom) dat er een gezicht achter het Instagram-profiel zit.
Wat komt er aan bod in In beeld met Instagram in 60 minuten
Wat voor foto’s moet of kan ik plaatsen? Hoe kun je als ondernemer (of in dit geval als blogger) jouw verhaal aan de hand van foto’s vertellen? Wat voor doelen kun je jezelf stellen en hoe monitor je deze? Hoe kun je meerdere accounts onderhouden? Hoe ga je jouw producten/leven/verhaal goed op de foto zetten? Hoe kun je foto’s bewerken met Instagram? Hoe gebruik je hashtags op de juiste manier? Hoe val je op tussen al die gebruikers en hoe krijg je meer volgers? Op al deze en meer vragen geeft Kirsten uitgebreid antwoord.
En als je je dan bedenkt dat dit handige gidsje slechts € 12,50 kost, dan moet je hem toch wel kopen?
Titel: In beeld met Instagram in 60 minuten
Auteur: Kirsten Jassies
Uitgever: Haystack
Prijs: € 12,5
(ook verkrijgbaar als e-book)
Voor deze review stelde de uitgever van het boek een exemplaar beschikbaar. Dit artikel bevat een affiliatelink.
Reacties
Reacties6 reacties
Klinkt als een erg interessant boek. Nooit mis om wat nieuwe kennis op te doen!
Hoi Laura, even een puur random vraagje. Dat icoontje dat jij bovenin hebt waardoor mensen gelijk naar de comment sectie toegaan, heb jij daar een plugin voor of zit dat in je theme? En heb je daar nog tips voor? Alvast bedankt!
Dit zit in mijn theme, maar handige css-ers moeten dit wel handmatig kunnen toevoegen. Ken je zo iemand?
Bedankt voor je antwoord. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik alles zelf aan mijn website moet kunnen aanpassen, dus ga research doen 🙂
Interessant! Ik volg Kirsten en heb haar ook mogen ontmoeten. Godmother of social media 😉 dit boekje lijkt mij heel interessant.
Ik ben hier zo nieuwsgierig naar! Deze komt op mijn lijstje. x