Misschien wel één van de vragen die het meest leeft onder bloggers momenteel. Steeds meer grote merken zien de kracht van bloggers in. Je zult dus, als je enigszins opvalt in het bloglandschap, steeds meer aanvragen krijgen voor gesponsorde artikel of advertorial. Maar wat moet je vragen voor een gesponsord artikel?
De kracht van bloggers
De tijd dat adverteerders standaard naar de grote uitgevers en televisiekanalen gingen, is al enige jaren voorbij. Steeds meer marketingbudget gaat op aan online campagnes. En steeds meer snoepen bloggers hier een deel van weg. Want grote merken hebben allang door dat ‘wij’ als kleine bloggers een enorme trouwe fanbase hebben, die we ook nog wel eens goed zouden kunnen beïnvloeden door een artikel. KLM stapt niet meer alleen naar Nu.nl voor een zogenoemde homepage takeover, ze benaderen ook steeds meer reisbloggers voor nieuwe campagnes. Als aanvulling op hun grote campagne. En reken maar dat dan hun naam rondzingt op social media (ga maar eens op KLM letten!).
De zwakte van bloggers
Helaas weten de adverteerders ook vaak de zwakte van bloggers: ze willen graag en ze hebben minder eisen dan een groot media-bedrijf. Ze hebben soms niet eens een tariefkaart en hebben geen idee wat een artikel op hun website eigenlijk waard is. En daarmee bedoel ik niet qua wat de blogger er zelf aan wil overhouden, maar echt wat de marktwaarde is van een gesponsord artikel. Hierdoor kunnen ze voor een relatief lager bedrag veel meer mensen benaderen. En dat is niet altijd eerlijk. Een goede prijsopbouw, en de bewustwording, kan helpen om dit naar een gezond niveau te brengen. Sorry adverteerders!
De marktwaarde van een gesponsord artikel
Bij Lisanne Leeft (geeft ook goede blogtips!) las ik eerder dit jaar een handige formule voor de berekening het tarief voor een gesponsord artikel. Ik vond hem niet alleen handig, met mij veel meer bloggers. En ik denk dat deze formule steeds meer als basis wordt gebruikt. Lisanne gaat hierbij uit van € 50,- starttarief plus € 10,- voor elke duizend unieke bezoekers die je per maand hebt. Heb je 10.000 bezoekers dan kun je dus een tarief hanteren van € 150,-.
Er is echter wel een kleine revolutie aan de gang in de bloggerswereld, want waarom worden we altijd enkel op bereik afgerekend? Er is meer. Wat is je doelgroep? Hoe groot is de engagement van je volgers? Heb jij bijvoorbeeld een heel specifieke niche met een heel specifieke doelgroep dan mag je misschien minder bezoekers hebben, maar heb je wel waardevollere bezoekers, die – als ze jou als expert zien – sneller tot een aankoop bij de adverteerder zullen overgaan.
Om dit goed in beeld te brengen, komt Bloggers Network binnenkort met een nieuwe ‘formule’, waarbij jij eenvoudig de waarde van jouw blog kunt uitrekenen. Gisteren kreeg ik tijdens een presentatie al een klein voorproefje: veelbelovend! Binnenkort vind je er dan ook meer over op Blogaholic.nl (en als je Blogaholic.nl volgt op Twitter, Facebook of Bloglovin’ word je natuurlijk automatisch op de hoogte gehouden).
Onderhandelen…?
Het gros van de adverteerders vind dit tarief voor een gesponsord artikel steevast te hoog. Ik krijg voor Like & Love (it!) regelmatig een bedrag tussen de € 30,- en de € 75,- te horen. Te weinig! Ook als ik ‘maar een half uurtje’ met iets bezig ben, zoals dan wordt gezegd of gedacht. Voor mij is het starttarief dat Lisanne noemt het bedrag dat mijn tijd moet terugbetalen, het bedrag daar bovenop is een optelsom van mediawaarde (je bereik!) en de linkwaarde.
Met name deze laatste is er één die ik extra wil aanstippen. Linkbuilding (daarover binnenkort meer) is voor veel adverteerders een must. Grote kans dat zij meer om het linkje geven dan om je hele artikel. En ze weten heel goed dat niet elke blogger de waarde van een link ook echt daadwerkelijk op waarde weet te schatten… Laat je niet meteen van de wijs brengen als een adverteerder voet bij stuk houdt. Dat kan jij ook!
Geen water bij de wijn doen?
Uiteindelijk is de keuze aan jou. En natuurlijk mag je water bij de wijn doen. Ook dit gebeurt bij grote mediabedrijven. Die hebben tariefkaarten, maar ook daar wordt met korting gekocht. Dus als jij die ene advertorial echt 300% vindt passen, dan mag je best wat korting geven. Wil de adverteerder een deal maken voor vijf advertorials in een x-periode? Dan mag hij best inkoopvoordeel hebben. Is het een kleine webshop van een ZZP-er die net zo hard werkt als jou om diens zaak draaiende te houden? Knijp een oogje toe.
Maar als dat ene bekende woonwarenhuis voor € 30,- bij je aankomt (en dan soms ook nog in shoptegoed) zeg dan heel hard nee. Bij een grotere doelgroep kan affiliatemarketing dan nog meer geld opleveren. En minder tijd kosten. En ook nog eens meer redactionele vrijheid bieden.
Hoe ga jij om met de vraag naar gesponsorde artikelen en hoe gaan de prijsonderhandelingen? Deel je ervaring met de bezoekers van Blogaholic.nl.
P.S. Verspreid dit artikel gerust onder mede-bloggers. Hoe meer mensen een eerlijk tarief gaan hanteren, hoe leuker het wordt voor alle bloggers.
Reacties
Reacties45 reacties
Volgens de formule van Lisanne vraag ik te weinig, aan de andere kant voelt het niet goed om voor een half uurtje werk 150 euro te vragen, terwijl ik dat dan eigenlijk wel zou ‘mogen’. Lastig.
Keer hem anders eens om, Sylvia. Denk je dat een adverteerder als hij banners inkoopt bij een groot mediabedrijf ook alleen de tijd betaalt? Nee 🙂 Net zoals je bij veel producten meer moet betalen dan enkel tijd + kosten. Die marge verdien je. Reclame is niet gratis, hoe graag adverteerders het ook willen.
Een adverteerder betaalt eigenlijk niet alleen voor de tijd die je nodig hebt om je post te schrijven Sylvia. Hij betaalt ook voor alle werk en tijd die je in je totale blog steekt.
ik heb wel eens gehad dat ik zeg minimum tarief is € 50 en dan gaan ze lager bieden. sorry maar snap je het dan niet. ik weet dat er bloggers zijn die het wel doen want iemand mailde me dat laatst van een ander bedrijf dat ze wel bloggers hadden die het daarvoor deden terwijl ik vind dat mijn blog meer waard is dan dat en ook meer dan €50,- dus als je het teveel vindt om te investeren dan maar niet toch. weetje hoelang je uiteindelijk met een goed artikel bezig bent, lang!
Goed artikel. Ik loop hier zelf ook tegenaan. Ik vind het vooral erg leuk om te doen en ik begin nu steeds vaker berichten van bedrijven te krijgen. Ik vind het onderhandelen dan heel lastig. Ik ben al zo blij dat ze mij benaderen! Ben wel van plan om hier in de toekomst anders mee om te gaan. Thanks voor de tips!
Sa, daar ligt de valkuil: happig worden uit enthousiasme 🙂 En die snap ik heel goed hoor, maar hoop dat je hierdoor ook wat sterker in je schoenen staat bij onderhandelen.
Heel goed artikel. Zelf heb ik ook vaak te maken met het feit dat bedrijven maar een klein budget hebben. Daardoor lopen 9 van 10 samenwerkingen ook mis. Jammer!
Sterk artikel, dank je wel.
Misschien een rare vraag maar mag je ook geld vragen als je niet fulltime blogger bent (echt geld ermee verdiend al)? Mijn blog is in begin stadium en ik heb ook mailtjes gehad waarvoor je dan 25,- kan krijgen voor een artikel maar ik heb helemaal niet veel volgers nog zo gezegd.
Waarom niet, Patricia? Je vrije tijd naast een baan is toch enorm veel waard? En daarnaast: is de waarde voor de adverteerder anders wanneer je al dan niet fulltime blogt of niet? Nee! Het moet wel reëel zijn met het aantal volgers dat je hebt. Een eerlijke prijs. Maar daar kan de formule van Lisanne je mee helpen.
Bedankt voor je reactie 😀 ik ga die formule dan zeker even goed doornemen tnk!
Ik kwam door patricia opeens op de vraag:
Hoe zit het met belasting? En moet je zijn ingeschreven bij de kvk
(Oeps, 2 vragen)
Fijn artikel Laura! Ik ga ook vaker niet akkoord dan wel. Ik wil graag een kwalitatief hoge website hebben en daar gaat nu eenmaal tijd in zitten. Wat ik helaas wel merk is dat bedrijven de voordelen van een nicheblog echt nog niet inzien en ze liever 30.000 brede bezoekers hebben dan 8.000 gerichte bezoekers. Dat krijg ik maar niet aan hun verstand haha
Nicheblogs volgen snel, Sandra. Ik denk dat de formule waar Bloggers Network nu mee bezig is (en waar ik snel meer over zal vertellen) echt wat voor je kan betekenen. Alleen al qua overtuiging van jou naar de adverteerder toe.
Amen! Ik merk dat nu ik ‘hoger’ ben gaan zitten (bijna 100.000 bereik + de goede doelgroep voor adverteerder en groot bereik op Facebook) dat ze echt wel toehappen. Blijven volhouden….
Ik ben nog niet zo’n grote blogger dus als een bedrijf me wil sponsoren met een product waar ik iets aan heb (een blender bijvoorbeeld) dan vind ik dat prima. Maar ik maak wel afspraken over wat de bedoeling van mijn kant is en wat ze verwachten. Zo is niemand achteraf teleurgesteld. Heb wel veel aan dit artikel gehad trouwens.
Bedankt, informatief stukje! Bij mij haken ze niet zo snel op de prijs af (die toevallig al redelijk overeenkomt met de formule die je noemt), maar op mijn andere voorwaarden: transparant zijn en het noemen van ‘samenwerking met’ of ‘gesponsord’. Bij sommigen staat zelfs in hun voorwaarden dat dat niet mag, bizar (reclamecode commissie? eigen integriteit?). En het hotte item van wel of niet follow laten blijven van de links, ook na 1 maand.
Goed punt, Noraly. Het is nog steeds zo dat bedrijven hier moeite mee hebben. Uit onderzoek is echter gebleken dat dit niet negatief werkt als je het erbij zet. Het zit in mijn ogen meer in het hoofd van de adverteerders, maar krijg dat er eens uit. De ‘No follow’ link is inderdaad ook nog wel een dingetje. Daarover staat binnenkort overigens een uitgebreid artikel gepland. In tegenstelling tot wat adverteerders vaak aandragen, brengt dit geen schade toe aan de ranking van de tegenpartij. Het kan pas schade toebrengen als je niet aan Google aangeeft dat het gesponsord is. To be continued, even uit mijn hoofd, later deze week.
Goed artikel, denk dat veel bloggers hier iets aan hebben. Pas als we met zijn allen een correct tarief hanteren zullen adverteerders die correcte prijs willen betalen.
Vooral delen dan dit artikel, Bianca 🙂
Handzaam artikel!
Wat ik me nog wel afvraag: is het verstandig om een tarievenlijst op je blog te zetten?! Of beter van niet?
Daar zijn de meningen over verdeeld, bij veel online ondernemers overigens, niet alleen bij bloggers. Als je niet wilt dat een bedrijf puur op de prijs kiest, zou je het niet kunnen laten. Maar kan ook zijn dat je dan veel extra werk op je hals haalt, door meer aanvragen die toch niets worden omdat je niet in hun prijscategorie valt.
Ik heb nog 1 vraagje.. Die tarieven van 50 euro + 10 euro per 1000 unieke bezoekers. Reken je dit dan inclusief of exclusief BTW en wat is daar dan de marge van 21% of 6%?
In principe mag je dat zelf betalen. Maar zakelijk wordt eigenlijk altijd ex btw gedacht is mijn ervaring. Ik zet het er wel expliciet bij, 21% in dit geval.
Zelf betalen of bepalen? 😉 Bedankt voor de info!
Lang leve het ‘edit’-knopje 🙂
Goed artikel. Ik denk dat veel bloggers hier wat aan zullen hebben! 🙂
Handig artikel, en ik ben het met je eens dat de bloggers er best wat redelijks voor mogen vragen. Je steekt immers ook tijd en geld in je blog. Waar ik tegen aan liep met mijn vorige blog is: hoe lang laat je zo’n advertorial artikel op jouw blog staan? Ik had na 1 jaar alle oude advertorials verwijderd en toen kreeg ik ineens mailtjes of ik die terug wilde plaatsen. Wat is wijsheid en wat kun je afspreken met adverteerders hierover?
Liefs, Camilla
Ik laat ze altijd staan en als je dat niet wil doen, zou ik daar inderdaad vooraf afspraken over maken. Het gaat adverteerders vaak echt niet alleen om het artikel wat je schrijft, maar ook zeker om linkbuilding. En dat deel raken ze ook kwijt als je artikelen later wilt verwijderen.
Handig artikel Laura! Is er al meer bekend over die nieuwe formule?
Ik vind dit persoonlijk een hele moeilijke kwestie. Ik ben een beginnende blog met ongeveer 150 unieke bezoekers per maand. Nu kreeg ik laatst een mailtje van VELUX, of ik een advertorial wilde schrijven voor €30. Dit was mijn eerste ‘grote’ verdienst met bloggen, en zij dan ook volmondig ‘ja’. Nu ik dit artikel lees, begrijp ik dat ik goed €50 had kunnen vragen, of geldt dat niet voor wat ‘kleinere blogs’?
Persoonlijk vind ik dat een minimum altijd moet gelden, omdat je ook tijd in het artikel stopt en dit dus feitelijk ook geld kost. Wel ben ik van mening dat als je 150 unieke bezoekers per maand hebt je eigenlijk nog niet aan dit soort samenwerkingen moeten beginnen. Dit is niet rendabel voor de adverteerder, tenzij het hem enkel om linkbuilding gaat voor zijn positie in de zoekmachines. Maar tja… die moet je officieel een no follow-link geven en dan heeft de adverteerder er nog niets aan.
Heel fijn dit artikel, die formule die Lisanne met andere bloggers samen heeft ontwikkeld vind ik erg fijn. Die ga ik denk ik ook hanteren (zit net iets onder de 1000 unieke bezoekers op dit moment). Echter heb ik wel een vraag. Ik richt me ook op DIY en creativiteit. Ik werd benaderd door een bedrijf of ik i.p.v. een artikel misschien een DIY zou willen schrijven en wat mijn tarief daarvoor is. Hanteer ik hiervoor nog steeds dezelfde formule of mag ik iets meer vragen omdat ik naast het schrijven van het artikel, ook nog iets moet “knutselen”? Indien ik hiervoor meer mag vragen, wat zou dan een eerlijk bedrag zijn denk je?
Extra vraag: heb je enig idee wanneer die formule van Bloggers Network online komt? We zijn bijna een jaar verder, maar kon hem nog niet vinden. Anders houd ik gewoon die van Lisanne aan 🙂
Ze wilde hem toen nog aanscherpen voor deze gepubliceerd werd, maar dat is niet meer gebeurt. Ze hebben me nog gevraagd om er bij hen een blog over te schrijven, maar kamp even met chronisch tijdgebrek 😉
Als je voor een andere website schrijft, zou ik gewoon denken aan een uurtarief als copy writer. Want dat ben je dan eigenlijk.
Hehe dat chronisch tijdgebrek is herkenbaar! 😉
Nee het is niet voor een andere website, het gaat om een gesponsord (betaald) artikel voor op mijn blog. Of het door gaat weet ik nog niet, maar wilde wel even informeren wat betreft het tarief.
Aardige formule. Helaas werkt het niet overal. Dit gaat wellicht op in de fashion, maar als je in andere niches zit, reken dan maar anders. Ik blog nu zo’n 10 jaar en heb o.a. 2 blogs, één op muziek en een op ‘auto’s. Beiden rond de 30.000 unieke bezoekers per maand. In de auto-branche kan je makkelijk 25 euro per 1000 bezoekers vragen, in de muziek lachen ze je al uit als je uberhaupt boven de 100 euro vraagt. Totaal. Veel belangrijker dan 10 euro per 1000 uniekjes per maand is of je blog een unieke content heeft. Heb je 10 concurrenten in Nederland, gooi je prijs maar omhoog. Heb je 100 concurrenten alleen al in je stad: vergeet je prijs maar.
Denk als een adverteerder: die heeft zeg maar 100.000 budget en wil zo veel mogelijk exposure. Hij schrijft 1000 blogs van 10.000 unieke bezoekers aan. Als er 500 daarvan de berekende1 150 euro vragen en 500 vragen 100 euro, dan kan je hoog en laag springen, dan worden die 500 van 150 euro de volgende campagne niet eens meer gemaild, maar krijgen die van 100 euro 2 maanden later een 2e campagne aangeboden voor 100 euro. Optelsom: 200 euro voor 2 stukjes ipv 0 euro voor 0 stukjes.
Uiteraard zijn er uitzonderingen. En wat ik ook al in mijn artikel aanstip; het gaat niet enkel om bereik. Engagement en doelgroep is ook belangrijk. Alleen je moet als blogger wel een uitgangspunt hebben om vanuit te denken. Die kan je dan vertalen naar je eigen markt.
Ofwel, de berekening is uit de lucht gegrepen. Mede ook aangezien in de professionele blogwereld advertorials beginnen bij 1000 euro, ook al heeft een blog maar 10.000 uniek in n maand. Een goede aanvulling op t artikel zou zijn: Fashionblogs
Nee, de berekening is niet uit de lucht gegrepen! Laura schept een kader, een mogelijk startpunt.
Je bedoelt: Laura kopiëert iets van een andere site zonder verder te checken of het ook klopt?
Nee hoor, Laura heeft genoeg te maken gehad met online tariefkaarten en bloggers. Prima als jij andere ervaringen hebt overigens, maar deze formule is wel degelijk ergens op gebaseerd.
Leuk artikel. Ik blog zelf al een paar jaar en heb rond de 1500 bezoekers per maand. Ik heb net affiliate marketing een beetje ontdekt dus dat ben ik nu aan het uittesten. Ik denk dat je vooral veel geduld moet hebben en de gebruiker centraal moet stellen.
Het is natuurlijk wel cool als je benaderd wordt door een bedrijf om een blog te schrijven. Wat je er dan voor krijgt is een tweede, het hangt er ook vanaf hoeveel tijd je erin moet steken. Ik zou zeggen minimaal 50 euro en max ?? 🙂
Mijn blog heeft rond de 4000 unieke bezoekers per maand. Dat zou dus betekenen dat ik 90 euro kan vragen voor een advertorial. Maar stel ik plaats deze advertorial op mijn site dan plaats ik vaak ook nog via twitter instagram en facebook een verwijzing naar de blog. Dus eigenlijk wordt er op meerdere plekken dan reclame gemaakt. Moet je hier dan niet meer voor vragen? En stel ik schrijf me in bij de kvk hoeveel btw reken ik dan? 50 startarief + 10 per 1000 bezoekers + % btw?
Alvast bedankt!
Waarschijnlijk gebruik je social media om verkeer naar je weblog te krijgen? Dan zou ik dat in dit geval er gewoon bij doen, want daar is die 4.000 ook doorgekomen.
Btw is een vast tarief, vastgesteld door de overheid. 21% op dit moment.
Wow, 10 euro per 1000 unieke bezoekers? Ik heb een blog met zo’n 100.000 bezoekers per maand uniek, maar bedragen boven de 150 euro kan je toch echt vergeten…. ook na bijna 10 jaar…