Als je meer bezoekers wilt, is het belangrijk om goede en nieuwe blogartikelen te produceren. Maar dat niet alleen; het is belangrijk om te monitoren wat je gebruikers het leukst vinden. Dit kan aan de hand van hun surfgedrag met bijv. Google Analytics.
Waarom Google Analytics?
Er zijn verschillende statistieken in omloop die veel door bloggers worden gebruikt. Jetpack heeft bijv. een statistiekenoptie. Zelf ben ik hier geen fan van; ze wijken teveel af van de de marktstandaard Google Analytics. Dit is in de commerciële wereld (en dus ook voor jouw adverteerders en pr-bureaus) dé tool om mee te werken.
Het geld kan je niet tegenhouden om het te gebruiken; Google Analytics is gratis te gebruiken. Kennis kan je misschien wel tegenhouden, want Google Analytics heeft wel een kleine handleiding. Je moet je er echt even in verdiepen. Laat je daardoor echter niet tegenhouden.
Wat ik eerder schreef over Google Analytics
Je zou een encyclopedie kunnen schrijven over Google Analytics. Ik weet ook nog lang niet alles over alle functies die er zijn. Ik weet er echter wel genoeg over om je de basisprincipes en voordelen uit te leggen. Die vind je o.a. in de eerder door mij geschreven artikel over deze geweldige tool:
- Hoe je als blogger meer uit Google Analytics haalt
- Koppel Google Analytics met Google Webmaster Tools voor meer inzicht in zoek- en klikgedrag
- Waar komen jouw bezoekers vandaan? (en hoe je dit ziet)
- Leuk! Krijg inzicht in het zoekgedrag van je bezoekers
- Google Analytics handleiding: een uitgebreide Q&A
- Not provided: op welke zoekwoorden wordt jouw blog gevonden
- Dubbelcheck: meet jij niet stiekem dubbel in Google Analytics
- Google Analytics: dé methode om je website statistieken te meten
- Google Analytics installeren: een snelle handleiding
Houd er rekening mee dat deze artikelen allen in de afgelopen twee jaar zijn geschreven. Daarbij optellend dat Google de neiging heeft praktische elke maand indelingen en termen in Google Analytics te veranderen, kan het zijn dat sommige printscreens niet meer kloppen. Ik zou ze eigenlijk allemaal na moeten lopen en updaten, maar zoals je hebt gemerkt heb ik wat minder tijd voor de blog. Liever besteed ik de tijd die ik dan toch heb aan nieuwe artikelen. Ooit…
Google Analytics in 60 minuten
Met bovenstaande artikelen ben je al even bezig en omdat het feitelijk losse artikelen staan, gaat het misschien enigszins van de hak op de tak. Leef jij liever een handleiding met opvolgende hoofdstukken en een duidelijke opbouw? Dan raad ik je het boek Google Analytics in 60 minuten aan.
Dit boek komt van de bekende digitale trends en tools-boekjes van Haystack. Eerder recenseerde ik hiervan In beeld met Pinterest, In beeld met Instagram en Bloggen als een pro. Allemaal handige boeken die je in een uur door de basics heen slepen en die je een goede basis geven om aan de slag te gaan. Dit geldt ook voor Google Analytics in 60 minuten.
Pascal Selles en Leon Korteweg vertellen je alles over waarom je Google Analytics moet gebruiken, wat de essentie van de tool is, wat de valkuilen zijn en hoe je jouw doelen kunt vertalen naar Google Analytics. Maar dat is nog slechts ter introductie. Daarna krijg je lessen die je meteen in de praktijk kunt brengen. Fijn is dat er ook nog eens een heel hoofdstuk speciaal voor tekstschrijvers – dus jou! – is.
Nieuwsgierig geworden? Je bestelt Google Analytics in 60 minuten voor slechts € 12,50.
(ook verkrijgbaar als e-book)
Reacties
Reacties7 reacties
Ga er vandaag voor zitten. Snap het totaal niet en dat moet nu echt veranderen!
Fijn, Laura! Ik ga eens even beginnen met jouw artikelen want ik snap inderdaad echt niets van G.A. Nouja, een beetje, maar niet genoeg om er ook daadwerkelijk voordeel mee te kunnen behalen. Dankjewel voor deze fijne post/tips!
Ik ben echt dol op Google Analytics. Ik heb nog lang niet alle functionaliteiten gevonden, maar door overal op te klikken kom je een eind. Jouw artikelen zijn wel heel duidelijk, dat helpt ook!
Ik vind jetpack overigens wel heel leuk, gewoon omdat het je direct laat zien hoeveel pageviews er op dit moment zijn, en je direct kunt zien waar iedereen vandaan komt.
Fijn is ie wel, even snel. Maar wijkt wel af en is niet marktconform. Let ook op wat je allemaal aan hebt staan, je blog kan er trager door worden.
Is dit boek nog up-to-date of ken je ondertussen een andere bron om meer te leren over Google Analytics?
Ja hoor, deze is vrij recent uitgekomen!
Bedankt voor je reactie, Laura!