Hoe 1 gratis product 4.129 extra bezoekers en 125 Facebook-likes opleverde

16

Gratis reviews in ruil voor producten: er is nogal wat om te doen in de blogwereld. Want het zou er voor zorgen dat adverteerders nooit leren dat ze moeten betalen voor media-aandacht. Maar wat als je nu winst behaalt in een andere vorm?

Doen of niet doen: gratis producten?

Je zal mij niet horen zeggen: “Niet doen!”. Ik word nog steeds regelmatig blij van de postbode die (on)verwachte pakketjes langs komt brengen. Maar ik weeg wel keer voor keer af wat ik doe. Waarbij ik uitga van drie uitgangssituaties in het geval van Like & Love (it!):

  • Producenten zijn altijd vrij mij producten toe te sturen. Dit geeft echter geen garantie voor publicatie. Als ik het product supertof vind en bij de doelgroep vind passen en ik er ook nog een toegevoegde waarde in zie om dit naast alle reeds gepubliceerde artikelen te plaatsen, dan heeft de adverteerder mazzel.
  • Je mag mij altijd mailen of ik een product wil testen in ruil voor een review. Maar wees reëel en ken de waarde van een artikel. Als een bekend online mode-warenhuis mij vraagt of ik in ruil voor € 30,- shoptegoed een review wil schrijven, dan gaat er een standaard ‘nee’ uit. Deze marketingmensen weten dat alleen het linkje (lang leve linkbuilding en de waarde voor SEO) al meer dan dat waard is. En dan rekenen ze nog niet eens de tijd mee die ik in het artikel stop en de mediawaarde an sich. Word ik benaderd door een kleine webshop met unieke sieraden die mij graag kennis wil laten maken met hun mooie producten, dan kan ik wel eens anders overwegen. Zeker als er een mooi verhaal aan deze webshop vastzit.
  • Omdat een brutaal mens de halve wereld heeft, benader ik soms zelf producten of webshopeigenaren. Omdat ik denk dat hun product 100% bij onze doelgroep past, maar ik wel vind dat als we ergens over schrijven dit op eigen ervaringen moet berusten. En dat we het artikel dus eerst moeten testen. Nee heb je, ja kan je krijgen.

In het laatste geval zit de ‘winst’ hem voor mij niet alleen in het gratis artikel (leuk voordeel, dat wel), maar voornamelijk in de juiste producten uitzoeken voor de doelgroep, waardoor zij Like & Love (it!) nog leuker gaan vinden & deze berichten delen. Wat weer nieuwe bezoekers oplevert. Soms blijkt echter dat een gratis product tot veel meer kan leiden. Ik neem je graag mee in een case van afgelopen maand.

Altijd warme voeten!

Tijdens een zoektocht op het wereldwijde web naar leuke items voor Like & Love (it!) kwam ik supertoffe vilten sloffen tegen. Van die sloffen die direct roepen ‘Hebben!’. Maar ook nog eens een mooi verhaal: Scandinavisch ontwerp, handgemaakt, kleinschalig geproduceerd in Roemenië, unieke pasvorm, en zelfs met blote voeten in de winter warme voeten. Jaja, eerst zien dan geloven. Ik ben namelijk een enorme koukleum!

Ik waag er een mailtje aan naar de adverteerder, vertel wie we zijn, hoeveel bezoekers we op het moment hebben en dat we graag over zijn sloffen willen schrijven, mits ze goed bevallen. “Wat is je maat en welke kleur heeft je voorkeur?” Een week later ligt er een paar petrol-kleurige sloffen in maat 38 op me te wachten als ik thuiskom. Sindsdien heb ik geen koude voeten meer & een enthousiaste review volgt. Uiteraard zoals het hoort met vermelding dat er een paar beschikbaar is gesteld voor de review.

En wat er toen gebeurde…?

Ongeacht of je een review schrijft naar aanleiding van een gratis product of dat het over een product is dat je zelf hebt gekocht: stuur altijd een linkje naar de producent/uitgever/schrijver/webshopeigenaar. Grote kans dat, als je review positief is uiteraard, deze review door hen wordt gedeeld op social media. Meer verkeer en misschien ook wel nieuwe volgers. In het geval van deze sloffen zag ik het verkeer op mijn artikel echter extreem stijgen, dus ik ging op onderzoek uit.

Al het verkeer dat op het artikel kwam, kwam via Facebook. Meestal ga ik dan direct naar de Facebook-pagina van de producent en voila, daar stonden mijn petrol-kleurige sloffen in het groot. Kijkend naar het volgers-aantal van de pagina kon ik het alleen niet verklaren: met 1.000 volgers (en het algoritme van Facebook dat steeds strenger wordt) kon het nooit zoveel verkeer opleveren.

Ik kreeg een mailtje van de producent: hij vond het een supertoffe review en had hem even extra geboost. Let wel: hij had een betaalde campagne ingezet op zijn Facebook-post over mijn review. Hoe tof is dat? Niet alleen dat hij de review dus kennelijk echt heel goed vindt, maar ook dat mijn link zo vaak vertoond, aangeklikt en geliked werd. Of ik er ook nog een winactie aan wilde koppelen? Graag! Want dan kan ik ook sturen op Facebook-likes en levert me niet alleen nu meer bezoek op maar ook in de toekomst.

De stand van zaken na een weekreview

De betaalde campagne draait nog steeds, ik heb nog nooit zo’n goedlopende winactie gehad en mijn Facebook-likes gaan als een tierelier. Om het even in cijfers uit te drukken (en ik verwacht dat ze nog stijgen):

  • Mijn originele Facebook-post is 21.472 keer getoond (normaal ca. 300 keer)
  • Het artikel is 4.129 keer gelezen
  • Ik heb 89 inzendingen op de winactie
  • 125 nieuwe Facebook-likes (van 1.229 naar 1.345)

Voor een website met zo’n 13.000 unieke bezoekers per maand een flink bereik en een flinke winst. Die mij meer waard is dan € 150,- tot € 200,- voor een betaald artikel. Een gratis product in ruil voor een review? In sommige gevallen een heel goed idee!

Update 03-01-2015: inmiddels heeft dit artikel ruim 11.000 mensen ontvangen en heb ik alweer 200 likes meer op mijn Facebook-pagina.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties16 reacties

  1. Goed artikel! En ook herkenbaar, je verhaal over de review van de sloffen. Ik mocht laatst vliegtickets weggeven en dat leverde mij ruim 300 likes op. En mijn persreis naar Curaçao heeft me onlangs nog 200 likes opgeleverd. Zo leuk!

    • Ik heb je persreis meegekregen, Lisette. Dat zorgt natuurlijk voor een hoog wegdroom-gehalte en dat doen mensen nu eenmaal graag. Heel begrijpelijk dat dat nieuwe volgers oplevert.

  2. Wat goed zeg! Het is inderdaad soms wel eens goed om niet te zeer naar de directe waarde van een samenwerking te kijken maar ook naar de indirecte waarde op langere termijn. Giveaway-acties zijn altijd erg leuk omdat ik op die manier mijn lezers iets leuk kan bieden en vaak krijg ik er zelf weer likes en bezoekersaantallen voor terug, win-win situatie en daar geef ik graag een gratis linkje voor bij sommige bedrijven.

    • Klopt inderdaad, Eva. Winacties zijn erg leuk onder volgers. Mits deze volgers niet meteen afhaken na de winactie of alleen komen kijken als je wat weggeeft. Dat blijft een risico, eentje die vooraf slecht in te schatten is helaas.

  3. Wat leuk om te lezen en wat een supercompliment! Ook fijn dat je de aantallen noemt, wordt het artikel lekker concreet van. Ik neem aan dat je hem voor volgend jaar voor het nieuwste model slof al in de planning hebt staan. 🙂 Succes

    • Nog niet, Noralie 🙂 1. omdat deze producent niet tal van modellen heeft en juist bekend is om de twee die hij wél heeft, 2. we willen bij Like & Love (it!) graag vernieuwend blijven met items en 3. resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

  4. Wat goed dat je dit gewoon zo eerlijk en open deelt. Zelf houdt ik er ongeveer dezelfde ‘regels’ op na. Heb ooit eens een weggeefactie gedaan van een setje engeltjes aan een sleutelhanger, niet zo heel bijzonder. Maar wel met een mooi verhaal daar achter. Niet voor geld, maar heeft me wel heel veel unieke bezoekers opgeleverd. De waarde van een review is niet altijd in geld uit te drukken.

  5. Ik las deze resultaten met verwondering en kon me niet voorstellen dat het mij zou overkomen. Maar niets bleek minder waar. Ik schreef een review over een museum waar we met onze museumkaart zijn geweest, het betreffende museum deelde deze review op hun FB-pagina en dat heeft mij gigantisch veel nieuwe bezoekers opgeleverd. Voelde echt als het krijgen van een cadeautje!

    • Leuk om te horen, Saskia! Inmiddels heeft deze review mij meer dan 10.000 bezoekers opgeleverd. Het is dus nog even doorgegaan na het schrijven van dit artikel.

  6. Ja, wel herkenbaar dit. Ik worstel er zelf ook wel mee, als ik een gratis product aangeboden krijg en ik hoor dat er geen budget beschikbaar is. Ik denk dat het de kunst is om je following goed te kennen. Als je ‘zeker’ weet dat zij de content die het artikel levert zullen waarderen, dan zeg ik ‘doen’.

  7. Vet! Die winactie, had je die in een apart artikel geplaatst of had je het ‘oude’ artikel bijgewerkt? Puur uit nieuwsgierigheid haha!

  8. Super leuk om te lezen, maar ik vraag me dan af hoe een bedrijf dat linkje te sturen. Bedoel je dan echt een mailtje schrijven (eventueel met directe vraag de review te delen) of door het bedrijf te taggen/noemen?

Laat een reactie achter