Gebruik jij Google Webmaster Tools al?

22

Ben jij een cijfertjesfreak en word je helemaal blij van het dagelijks observeren van je Google Analytics cijfers? Neem eens een zijsprong en verdiep je óók in Google Webmaster Tools. Hier is voor jou, als website-eigenaar, een hoop belangrijke en fascinerende data te vinden.

Google Webmaster Tools is, zoals de naam al doet vermoeden, een handige tool voor website-eigenaren, gemaakt door het almachtige Google. De informatie die je er in vindt is al even almachtig. Het geeft je inzicht in je indexeringsstatus, je ziet hoe jouw content scoort en of jouw zoekmachine-optimalisatie wel zijn vruchten afwerpt.

Aan de slag met Google Webmaster Tools

Nog nooit gebruik gemaakt van deze service van Google? Je meldt je eenvoudig aan. Als het goed is, heb je – ik mag toch hopen dat je Google Analytics al gebruikt? – al een Google account. Hiermee kun je eenvoudig inloggen op Google Webmaster Tools. Rechtsboven vind je de optie om jouw website toe te voegen. Als je op de rode knop hebt gedrukt, kun je URL invoeren, waarna je meerdere mogelijkheden krijgt waarop je je website kunt verifiëren. Mijn favoriete manier is via een HTML-bestand dat je in de root van je domein moet plaatsen. Dit kan eenvoudig met een FTP-programma. Als je dit hebt gedaan, kun je je website verifiëren en kan Google jouw website gaan inlezen.

Je zal ook al snel een bericht in je postvak van de Google Webmaster Tools ontvangen met de titel Improve the search presence of http://www.jouwwebsite.nl. In de stappen – eenvoudige stappen! – die hierna volgen vraagt Google je o.a. om je voorkeursdomein (met of zonder www), in welk land je actief bent en waar je sitemap staat. Zo kan hij beter jouw website lezen. Vooral doen dus!

Verwacht overigens niet dat je meteen aan de slag kan, Google zal één tot twee dagen nodig hebben om de eerste cijfers (niet met terugwerkende kracht helaas) in te lezen.

Wat kun je allemaal vinden in Google Webmaster Tools?

Laten we voorop stellen dat de mogelijkheden eindeloos zijn en dat ik je sowieso aanraad gewoon eens een rondje door Google Webmaster Tools te klikken om te zien wat Google allemaal weet & doet. Voor nu pak ik de onderdelen eruit die ik het meest interessant vind voor jou als blogger. Houd er wel rekening mee dat niet alles meteen zichtbaar is!

Waar word je op gevonden & klikt men ook echt?

Onder het kopje ‘Zoekverkeer’ is met name de sectie Zoekopdrachten heel interessant. Waar je in Google Analytics amper meer ziet op welk zoekwoord men binnenkomt op jouw website (Google heeft dit afgeschermd met <em>(not provided)</em> in hun statistieken), zie je hier wel meer informatie over de zoekwoorden. Je ziet hier niet alleen op welke zoekwoorden je allemaal getoond wordt binnen de zoekresultaten, maar ook hoe de CTR is. Ofwel: hoeveel mensen die binnen Google jouw website te zien krijgt, gaat ook echt naar jouw website als men op dit specifieke woord zoekt. Je ziet vervolgens ook nog wat de gemiddelde positie van jouw website is op dit zoekwoord.

Wat je met dit onderdeel van Google Webmaster Tools kunt?

  • Zijn er onderwerpen die steevast veel gevonden worden? Ga hier meer overschrijven, in een net andere vorm. Zodat je dat waar je goed op scoort nog meer uitbuit.
  • Word je veel gevonden op zoekwoord X, maar klikt niemand door? Neem je meta description & titel eens onder de loep. Misschien kun je met een kleine optimalisatieslag meer bereiken op dit zoekwoord.
  • Scoor je op bepaalde zoekwoorden in jouw ogen te laag? Ga kijken wat je concurrenten op dit zoekwoord precies doen, misschien kun jij het ook wel zo goed doen!
  • Ben je bezig met een optimalisatie-slag voor zoekmachines? Door middel van de grafiek kun je zien of je daar ook echt profijt van hebt. Zoals je hieronder ziet wordt Blogaholic.nl steeds meer weergegeven in de zoekmachines. Een goed teken dat de content die ik schrijf ook voor zoekmachines toegevoegde waarde hebben. Nu nog zorgen dat ik op meer woorden dan ‘Blogaholic’ alleen Blogaholic met grote regelmaat wordt gevonden. Working on it! (ik ben pas eventjes bezig)

Zoekwoorden Google Webmaster Tools

Waar komt Google crawlfouten tegen?

404 fouten: ik schreef er eerder over. Deze fouten wil je pertinent voorkomen op je website. Je wilt bezoekers niet naar niet-bestaande pagina’s sturen. Of ze nu uit Google komen, van andere websites die naar je hebben gelinkt of omdat je zelf intern linkt naar een pagina die inmiddels niet meer bestaat.

Onder het kopje ‘Crawlen’ vind je ‘Crawlfouten’. Hier zie je precies welke pagina’s voor problemen zorgen en zo weet je dus direct welke pagina’s je met de handige Redirection-plugin naar de goede pagina’s moet leiden. Je hoeft dit echt niet elke dag te doen, maar open hem bijv. eens in de maand & werk hem dan bij. Ben je bezig met het optimaliseren van oude blogartikelen voor zoekmachines en verander je ook de URL-structuur, zorg dan dat je hem tijdens optimalisatieperiodes wel vaker checkt. Minder 404-fouten is beter voor je ranking én de gebruikersvriendelijkheid. Doen dus!

Hoe zit het met de indexatie van jouw website?

Onder het kopje ‘Zoekverkeer’ vind je niet alleen de zoekopdrachten, maar ook de indexeringsstatus. Je kunt hier zien hoeveel pagina’s Google heeft geïndexeerd. Neemt dit ineens af, of zijn het er sowieso minder dan jij denkt dat je er hebt, dan gaat er waarschijnlijk iets mis met je indexering. Laat je website opnieuw crawlen (onder ‘Crawlen – Fetchen als Google’) of kijk bij robots.txt tester (ook onder ‘Crawlen’) of bepaalde delen uitgesloten zijn van indexatie (idealiter is dit alleen je /wp-admin).

Wat kun je nog verbeteren aan je HTML?

Ook interessant: onder ‘Uiterlijk van Site Search’ vind je HTML verbeteringen. Dit klinkt misschien nogal technisch, maar feitelijk zegt Google hier welke teksten je idealiter zou moeten aanpassen. Bijvoorbeeld als je meta descriptions of titels niet aan hun eisen voldoen. Of als je tien blogartikelen met dezelfde metatitel hebt. Google snapt deze dubbeling niet, welke pagina moeten ze nu tonen op dit zoekwoord? Loop dit na en pas aan daar waar het nodig is.

En meer…

Zoals gezegd: Google Webmaster Tools biedt meer dan bovenstaande – voor mij favoriete – opties. Neem een middag de tijd en ontdek hoe snel jouw laadtijd de afgelopen periode was, wie er naar jou linken en nog veel meer.

Had jij al wel eens met Google Webmaster Tools gewerkt of jeuken je handen nu om er mee aan de slag te gaan? Ik hoor graag jouw ervaringen, maar ook eventuele vragen kun je hieronder stellen.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties22 reacties

  1. Ik dacht even dat bij het toevoegen van alle verschillende versies van mijn url, dat ik daarbij alles weer opnieuw moest verifiëren, maar je kan dan gewoon doorklikken. 🙂 Ik wilde al bijna de andere versies niet toevoegen omdat ik dacht dat ik weer iets moest uploaden oid, maar gelukkig niet! Wellicht dus wel handige informatie om te vermelden, voor als er meer luie donders zijn als ik!

    Maar zeer handig artikel, ik wist niet dat je dit allemaal kon hiermee, ik had al maanden een account maar deed er niets mee 🙂

  2. Top artikel weer. Ik had wel al Webmaster Tools, maar ik had er nog niet veel mee gedaan. Aangezien mijn artikel over Lady Speed Stick deodorant wel veel gevonden werd, maar een lage CTR had, heb ik dat artikel net bijgewerkt. Ik ben benieuwd of de score gaat verbeteren.

  3. Wellicht dat ik er ooit eens een kijkje naar zal nemen, maar gelukkig doet mijn weblog bet sowieso wel goed in Google en de meeste bezoekers schijnen mij blog dan ook via Google te vinden.

    • Maar dat ze je nu al vinden, betekent niet per se dat het goed is. Misschien heb je wel een goede niche, waardoor je weinig concurrentie hebt, maar dat betekent niet dat je er niet meer uit kunt halen. Zonde om deze kans te laten liggen.

  4. Weer zo’n super interessant artikel! Maar, ondanks dat ik al 1,5 jr blog blijft dat hele ftp verhaal mij een groot raadsel! Zou je daar eens wat over kunnen schrijven?

    Hoe benader je de mappen? Hoe schrijf je er in (zonder angst dat je gelijk je hele blog plat legt)? Hoe bewaar je? Welke codes moet je gebruiken voor wat? Ik voel een mega artikel aankomen…. Maar wel heel basic voor het bloggen denk ik!

    • Daar moet ik even uitgebreid over nadenken. Voor mij is een FTP-programma zo eenvoudig, voor mij valt er ook weinig aan uit te leggen. Dus moet dat even vanuit lekenogen gaan bekijken.

      • Graag! “Dit gaat eenvoudig met een FTP programma” hmmm ik geloof je direct maar hier gaat nog geen belletje rinkelen 😉

        Morgen even mee aan de slag en kijken of ik er uitkom (met je artikel ernaast)

  5. Ik kan je wel een voorzetje geven; welk programma gebruik jij bijvoorbeeld. Ik weet dat het een mappenstructuur heeft, net als een Windows verkenner bijvoorbeeld, maar daar houdt het ook wel op. Wat kun je ermee? Wat staat er in de mappen? Is dit alleen codetaal of ziet het er ook echt uit als op je site?

  6. Lesley Van de Langkruis

    Je hebt het over Indexeringswaarde. Ik ben nu voor mijn werk bezig met Google webmaster tools. Het bleek dat onze webbouwer er een robottekst in had laten staan (heel fijn!) dus wij werden haast niet getoond op google. Hier kwam we een maand geleden achter en de webbouwer heeft het opgelost naar wat ze zeggen. Nu blijft het aantal geindexeerde URL’s naar mijn idee heel erg laag.

    19.960 URL’s verzonden
    1.741 URL’s geïndexeerd

    Wat is een normale waarde hiervoor en wat zou het kunnen zijn waardoor we weinig geindexeerde pagina’s hebben? Ik ben benieuwd hoe jij er over denkt!

    Alvast bedankt!
    Groetjes Lesley

    • Zie je deze bij indexstatus staan? Ik zie alleen hoeveel er geïndexeerd zijn, zie nergens verzonden staan. Als je kunt aangeven waar dit staat, kijk ik even mee.

        • Ik heb even gekeken, maar bij mij is de verhouding (op alle websites) wel anders, veel dichter bij elkaar. Misschien toch nog bepaalde mappen beschermd? Hoe lang geleden hebben jullie het opgelost?

          • Lesley Van de Langkruis

            Het is ongeveer een maand geleden dat het probleem door onze web bouwer opgelost zou zijn.
            Ik blijf het wel even in de gaten houden. Bedankt in ieder geval ! Mijn voorgevoel dat het niet klopte is dus juist.

            Groetjes Lesley

  7. Thanks voor de tip! Nu weet ik dat mensen die zoeken naar ‘wat eten pauwen’ niet doorklikken naar mijn website haha.

    Wat wel nuttig is om te zien dat mensen zoeken naar ‘wat te doen in plaats X’, en ik daar kom op pagina 2 of 3 (niet superhoog dus), maar er wordt nooit doorgeklikt. Goed om te weten, en een reden om de meta-descriptions van die pagina’s wat beter te maken.

  8. Oh hier ben ik heel blij mee! Ik heb het direct in werking gebracht, dankjewel. Verrassende resultaten én op het perfecte moment aangezien ik de SEO wil gaan aanpakken. Thanks!

  9. Natuurlijk snap ik weer niet hoe ik dit moet toevoegen aan mijn blog. Snap echt niets van FTP en weet niet eens hoe ik daar uberhaupt in moet komen.
    Zucht.

Laat een reactie achter