Toegegeven: ik sta er af en toe te weinig bij stil dat wat voor mij heel gewoon is, dat niet voor alle bloggers zo is. Gelukkig heb ik bezoekersvragen die mij daar regelmatig aan herinneren. Want zoekwoorden en SEO, dat blijkt voor veel bloggers toch niet zo eenvoudig. Tijd om daar extra aandacht aan te besteden!
Afgelopen week ontving ik een mail van Nina:
Ik heb al veel gelezen over SEO op jouw blog! Super fijn. Toch ben ik me er niet zeker van of ik de metaomschrijving en focus zoekwoord wel goed invul. Ik heb er even een printscreen van de SEO plugin van Yoast gemaakt, zo zie je wat ik bedoel. Is het zo goed denk je? Of heb je wellicht nog tips?
Na het zien van de printscreen bovenaan het artikel moest ik toegeven dat ze hem inderdaad niet goed invulde. Los van het feit dat je zo nooit dat gewilde groene bolletje krijgt, is het niet duidelijk waar dit artikel nu over gaat. Maar alleen met die mededeling zou ik haar niet helpen. En dus nam ik kort de tijd om haar uit te leggen hoe het dan wel moest. Vandaag leg ik het nog wat uitgebreider uit in dit artikel.
Wat is je focus (zoekwoord)?
Om een sterk artikel te schrijven moet je een focus bepalen. Niet in de laatste plaats omdat je artikel dan sterker wordt, maar ook omdat Google dan heel duidelijk kan zien waar jouw artikel over gaat.
In bovenstaand geval is Google totaal de weg kwijt. Een artikel met een titel vol woorden die totaal geen samenhang hebben. Gaat het artikel nu over een fotodagboek, de Apenheul, Italië of Essen? Omdat het een vergaarbak is van allemaal termen en onsamenhangende onderwerpen zal deze minder hoog gewaardeerd worden. Beter is het dus om één duidelijk onderwerp te hangen aan je artikel.
Let op: een focus zoekwoord hoeft niet per definitie één woord te zijn. Het moet gelijk zijn aan een term waar men op zoekt. Zoals ‘blog tips’, ‘zoekmachine-optimalisatie’ of ‘meer facebook-likes’.
Een aantal praktijkvoorbeelden
Hoe ik Nina het beste kon uitleggen hoe het dan wel werkte met focus, legde ik haar een printscreen voor van een artikel op Like & Love (it!) (welke nog moet verschijnen).
Zoals je ziet wil ik dat dit artikel gevonden wordt op milkshake recepten. “Maar waarom niet op milkshakes?”, vroeg een vriendinnetje mij laatst toen ik deze theorie probeerde uit te leggen. Heel simpel. Op milkshakes mag misschien vaker gezocht worden, maar de concurrentie is groter én bovenal; mensen die op milkshakes zoeken zijn niet per definitie op zoek naar milkshake recepten. Wie weet willen ze wel weten of milkshakes wel gezond zijn, of waar je ze kan kopen?
Een ander voorbeeld in dit rijtje. Ik word meerdere keren per jaar gebeld door marketingbureaus die zeggen dat ze mijn fotografiewebsite naar nummer 1 in Google kunnen brengen. Sowieso; geloof niet in deze beloftes, dit kunnen ze niet beloven. Maar dan geven ze als voorbeeld dat ik niet op ‘kinderfotografie’ gevonden wordt op de eerste pagina’s. True! Maar ik focus mij daar bewust niet op. Wat heb ik aan overall mensen die zoeken op kinderfotografie? Deze mensen zijn misschien op zoek naar tips, of het zijn mensen uit Maastricht die op zoek zijn naar een kinderfotograaf. Daar heb ik wonend in Almere niets aan. Laat mij maar gevonden worden op ‘kinderfotografie Almere’ of ‘kinderfotografie Lelystad’. En dat is gelukt. Uit deze zoekopdrachten haal ik serieus opdrachten binnen. Dat is dan toch veel belangrijker dan een grote massa mensen?
Oké, nog één voorbeeld dan. Een van de betere artikelen, qua zoekmachine-verkeer dan, op Like & Love (it!) is 5x heerlijke 5x heerlijke kerst nagerechten. Hoewel dit artikel wegens de hoge concurrentie niet eens op pagina 1 verschijnt, levert deze mij van oktober t/m december link wat verkeer op. Ik heb hierbij de focus gelegd op kerst nagerechten. Zo kun je deze dan invullen in Yoast:
Soms is er geen focus, leg je daar bij neer
Toegegeven: dat is niet altijd makkelijk. Zeker niet als het gaat om een fotodagboek op een lifestyle blog. Natuurlijk kun je dan gevonden willen worden op fotodagboek, maar daar wordt niet zo gek veel op gezocht. Sommige artikelen zijn dus ook lastig te optimaliseren voor zoekmachines. Zorg dan in elk geval dat je metadescription & -title wel zijn ingevuld. Dan kom je in elk geval, als je dan toch naar voren komt in de zoekmachine, nog een beetje mooi naar voren.
Hoe bepaal je je focus zoekwoord?
Je focus kun je bepalen op twee manieren:
- Verplaats je in de Googlende bezoeker. Waar zou jij op Googlen als je jouw artikel zou willen vinden? Op welke vraag die mensen hebben geef je antwoord?
- Bij twijfel tussen meerdere zoektermen: gebruik de Google Keyword Tool, waar ik onlangs een uitgebreid artikel over schrijf.
Moet je je anno 2015 nog focussen op een zoekwoord?
Hoewel Google steeds slimmer wordt en keyword-strategieën in dat opzicht steeds minder belangrijker worden, vind ik een focus zoekwoord nog steeds enorm fijn werken. Waarom? Niet zozeer om Google te misleiden, maar wel om voor mezelf de focus te houden. Waar wilde ik dat dit artikel over ging en wijk ik niet teveel af. Deze manier van jezelf in een beperkt contenthokje stoppen, maakt in mijn ogen dat een artikel sterker wordt. En dat Google dat dus goed vindt!
Ik hoop dat ik hiermee niet alleen Nina maar ook jou op weg heb geholpen om de strijd aan te gaan. Zorg dat je op de juiste manier optimaliseert en wordt gevonden in Google. Focus, focus, focus!
Reacties
Reacties8 reacties
Superhandig artikel! Ik had al wel een idee over hoe dit werkte, maar nu is het me nog duidelijker geworden en weet ik straks hopelijk beter hoe ik dit moet invullen. Top, bedankt!
Heel helder uitgelegd. Ik had al eerder geleerd over dit concept, maar toch goed om weer even gewezen te worden op het feit hoe belangrijk kleine verschillen hier zijn. ‘Milkshake’ en ‘milkshake recepten’ lijkt misschien niet zo’n grote verandering te zijn, maar toch is het inderdaad van groots belang. Ik hoop dat veel bloggers dit zullen lezen en er veel aan hebben :)!
Wat is dit weer een fantastisch artikel. Ik heb kort geleden mijn blog laten reviewen op een Facebook groep (waar jij ook op gereageerd had). Toen pas kwam ik erachter dat ik van niet een (!) artikel dit ingevuld had. Dankzij jou YOAST gedownload en ga nu aan de slag om alle artikelen goed in te vullen. Dankjewel! Zo blij met jouw website 🙂
Nogmaals super bedankt voor je hulp, en dit artikel. Ik denk dat het kwartje eindelijk gevallen is hier, YES! Ik snap de logica nu ook, dat scheelt. Dus, thank you.
Stel ik wil van een reeds bestaand artikel wat al een maand oud is nog van alles aanpassen. Zoals trefwoorden en meta omschrijving, URL en dergelijke. Is dat handig? Of kan ik dat beter niet meer doen. Werkt dit nadelig zeg maar? (Als je mijn vraag begrijpt tenminste hihi)
Ja hoor, dat kan gewoon! Als je de URL aanpast, let er dan wel op dat er een redirect is van het oude naar het nieuwe artikel, zodat Google deze kan volgen. In veel gevallen doet WordPress dit zelf voor artikelen, maar soms werkt dit niet goed. Dan kan het met een plugin. Zie ook dit artikel.
Hier zat ik inderdaad op te wachten, uitleg met een helder voorbeeld. Ik blijf SEO lastig vinden, maar zo wordt het in ieder geval weer iets duidelijker! Dank je wel!
Hoi hoi!
Ik had even een vraag. Als ik dan inderdaad zo’n artikel heb waarbij eigenlijk geen focus is, zoals in jouw voorbeeld het fotodagboek. Vul je dan helemaal geen focuswoord in (laat je deze open?), of vul je dan gewoon elke maand “fotodagboek” in?