Als je veel blogs leest, en ik lees er nogal veel, dan kom je nog wel eens conclusies of uitspraken tegen waarvan je denkt: “Hoe zijn deze blogmythes ontstaan?”. Tijd om er een aantal te ontkrachten!
1. Hou je van schrijven, ga bloggen
Als je gaat bloggen is schrijven een must. Zonder schrijfplezier zul je het bloggen niet lang volhouden. Toch is bloggen echt veel meer dan schrijven. Je zult onderzoek moeten doen voor je blogartikelen, je blog moeten promoten om verkeer naar je artikelen te krijgen, foto’s moeten maken of op zoek gaan naar gratis beeld, je moet je verkeer analyseren… Dat is nogal wat hè? Vraag je voor je gaat bloggen af of je dit allemaal ook echt leuk vindt.
2. Een blogpost van 300-700 woorden werkt het beste
Kort maar krachtig, dat is veelal het motto. Maar weet je dat lange blogartikelen echt veel voordelen hebben? Niet in de laatste plaats omdat Google dol is op artikelen met veel diepgaande inhoud, waarin je helemaal in één onderwerp duikt. Google zal jouw lange post enorm waarderen en hoger indexeren. Waar je bij aankondigingen vanuit social media op een korte piek in verkeer kunt rekenen, kunnen lange artikelen op lange termijn verkeer opblijven leveren. Keer op keer.
3. Je hebt een spiegelreflexcamera nodig voor goede blogfoto’s
Ja echt, ik ben fotograaf, heb de mooiste apparatuur thuis en vertel jou dat je echt geen dure spiegelreflexcamera nodig hebt. Om meerdere redenen. Als je een spiegelreflexcamera aanschaft, heb je allereerst niet meteen goede foto’s. Als je alles op de automaat gaat fotograferen, zal het niet veel verschillen van een goede foto met een compactcamera (afhankelijk van lichtomstandigheden). Je hebt pas profijt bij een spiegelreflexcamera als je afwijkt van de automatische functie. En dat onder de knieën krijgen kost veel tijd.
Daarnaast worden de mobiele camera’s steeds beter. En met een consistente bewerking en gebruik van favoriete filters kun je als blogger jezelf eenvoudig een eigen stijl aanmeten. Ik zie steeds meer bloggers die met hun mobiele telefoon al het beeld voor hun blog maken. En soms ben ik jaloers wat ze voor elkaar krijgen met hun mobiele telefoon. Ik kan het alleen met een spiegelreflexcamera.
Ook handig als je meer uit je mobiele telefoon wilt halen: dit smartphone fotografie-boekje van Eef Ouwehand. Heb je geen spiegelreflexcamera én kun je ook niet omgaan met je mobiele camera? Er zijn genoeg mogelijkheden voor gratis beeld.
4. Je moet elke dag bloggen
Ik zou de laatste zijn die zou zeggen dat elke dag bloggen slecht is. Nee, elke dag bloggen maakt je productiever, en je groeit doorgaans sneller. Maar… niet iedereen heeft de tijd om elke dag te bloggen. Lukt het je niet, doe het je niet. Maar pas wel je verwachtingspatroon aan als je wilt groeien. Je leest er overigens meer over in een artikel over blogfrequentie, welke ik eerder schreef.
5. Een blog kost veel geld
Je kunt het zo duur (of goedkoop) maken als je zelf wilt. Een eigen domein heeft voordelen, maar als bloggen je hobby is kun je het best af met Blogger of een WordPress.com-account. Maar een eigen domein met hosting heb je al voor ca. € 30,- per jaar. Heb je een eigen domein dan kun je prima beginnen met een gratis thema. En je website staat! Mocht je net iets meer willen investeren, dan raad ik wel een betaald thema aan, voor ca. € 40,-. Je kunt gratis bloggen, maar deze twee uitgaven adviseer ik wel. Elke hobby kost geld, wat geef je uit aan nagellak/roken/drankjes in het weekend/stationery en andere hobby’s?
6. Je mag een post maar één keer per dag promoten op social media
Mis! Afhankelijk van de media die je kiest. Kies je voor Twitter dan mag je gerust herhalen. Want jouw volgers volgen niet de hele dag hun timeline en lezen rustig over je eerste aankondiging heen. Plaats je nieuwe blogpost gerust nog een tweede keer later op de dag. Doe dit dan wel met een andere tekst.
7. Teveel plugins kunnen je website verpesten
Ja en nee! Hoe meer plugins je draait, hoe langzamer je website wordt met laden. En dat is nadelig voor je bezoeker, en nadelig voor zoekmachine-optimalisatie. Maar… je kunt je website ook verpesten met slechts één (verkeerde) plugin. Het kan maar zo zijn dat hij conflicteert met je thema, of een van de andere plugins die je gebruikt. Of dat een bepaalde plugin heel traag is. Dit laatste kun je trouwens eenvoudig checken. Wees dus kritisch bij het installeren van plugins. Heb je ze echt nodig?
Tegen welke blogmythes ben jij aangelopen?
Reacties
Reacties13 reacties
Fijn om te lezen! Ik denk ook dat je prima foto’s met je mobiel kunt maken, alleen worden ze bij mij dan vaak gekanteld als ik m’n artikel deel op social media. Heel vervelend!
Ik houd sowieso niet van regels en of voorschriften met betrekking tot bloggen. Ik pas niet in een hokje, wijk graag af en ga lekker mijn eigen gang!
Foto’s maak ik al jaren zelf, met mijn mobiel. Ik hergebruik ook gerust mijn foto’s als dat zo uitkomt.
Laat mij maar lekker schuiven en schrijven 😉
Zo mee eens!
Schrijven is nooit echt een hobby van me geweest, toch ben ik gaan bloggen en heb er veel plezier in. Toevallig vertel ik er deze week ook over in mijn blogpost 🙂 Ik droom wel stiekem van een full frame camera, maar voor nu maak ik mijn foto’s met een simpele camera en ik ben best tevreden 😀
Hoe kwam je erop te gaan bloggen als schrijven nooit een hobby van je is geweest? 🙂
FOTOGRAFIE, fotografie en fotografie…eigenlijk heb ik een fotoblog vermomd als foodblog. Voor de vaste lezers overigens overduidelijk.
Zoals je in het artikel waar ik aan refereerde hebt kunnen lezen, was het vooral de omgeving die er voor zorgde dat schrijven vroeger geen hobby was.
Erg blij met deze uitleg! Als net beginnend blogger is alle hulp meer dan welkom en aan deze blogpost heb ik nu al heel erg veel! Thanks!
Ik heb inderdaad eerst ‘standaard’ foto’s gemaakt met mijn digitale camera.
Even geleden heb ik advies gekregen van een vriendin van mij die ‘echte’ foto’s maakt.
Zij heeft mij geholpen om er een eerste stap in te zetten.
Kwestie van doen en 1000 foto’s maken om er uiteindelijk 2 te kiezen ;).
Elke dag bloggen lukt mij vaker niet dan wel. Met een fulltime baan in het onderwijs ernaast is het niet te doen.
Nu heb ik een planning voor mezelf gemaakt dat ik wel elke dag bezig ben met bloggen.
En daar draait het uiteindelijk om, het moet leuk blijven.
Bedankt voor je super leuke artikelen! Ik lees ze met veel plezier!
Liefs, Liza
Even een vraagje over dat Social Media puntje (eigenlijk niet over het onderwerp): Werkt Twitter echt zo goed om te promoten? In mijn feed merk ik dat Nederlanders niet meer zo actief Twitter gebruiken en ik zelf kijk niet eens meer op Twitter! Hoe ervaar jij (of andere lezers) dit?
Als je alleen doorplaatst en verder geen interactie hebt met volgers dan is het effect nihil. Veel bloggers zitten nog wel op twitter en daardoor heb ik daar ook interactie met ze. Zonder alleen maar linkjes te spammen. De balans moet natuurlijk wel goed zijn.
Heel erg handig artikel! Ik vraag me alleen af wat ‘veel’ plugins zijn. Aangezien ik absoluut niets ken van coderen etc.. zijn plugins echt mijn redding, maar wanneer moet ik beginnen opletten dat ik niet te veel plugins heb? Alvast bedankt!
Sowieso: als er iets conflicteert kan het zijn dat je website helemaal ‘flipt’, foutmeldingen geeft of white pages laat zien.
Teveel plug-ins zorgen vooral voor vertraging, waar Google weer niet blij van word. In dit artikel lees je daar meer over.
Dankjewel!
Ik ga akkoord met punt 2 over langere diepgaande artikels. Niet omdat Google dat beter vindt, maar gewoon puur voor mezelf. Ik tracht steeds een meerwaarde in een artikel te stoppen en ben niet zo’n voorstander van korte makkelijke artikels die potentieel goed kunnen scoren in Google. Dat is voor mij bijzaak. Ik lees graag artikels met een verhaal en daarvoor moet je tijd nemen en dus schrijf ik die ook zo voor mijn blog.
Ik heb de indruk dat langere artikels minder gelezen worden, onder meer vanwege tijdsgebrek bij de bezoeker. Men doet steeds minder moeite. Onlangs heb ik een artikel gepubliceerd over mijn reis met een containerschip. Vraagt me iemand op Facebook hoe ik op dat schip ben verzeild geraakt. Welnu, het staat allemaal in het artikel! Deze vraag betekent dat die persoon niet de moeite genomen heeft om de tekst te lezen. “Voor mij als visuele persoon is die tekst te lang om te lezen.” Dan doe je je best om een (hopelijk informatief en boeiend) verhaal te vertellen dat langer is dan het gemiddelde artikel, krijg je dit aan de hand. Wat ben je er dan mee dat je met langere artikels op lange termijn goed scoort in Google?