Een regelmatig terugkerende vraag in Facebook-groepen voor bloggers: hoe kom ik aan gratis producten om over te bloggen? Ik heb dan heel snel de neiging om kritisch te gaan reageren. Ik ben namelijk van mening dat je niet moet bloggen voor gratis producten. Als dat je intentie is van het bloggen, zul je er in mijn ogen niet komen.
“Hey, maar Laura, jij ontvangt toch ook gratis producten voor Like & Love (it!)?” True! En van die pakketjes geniet ik enorm, maar ik ben nooit gaan bloggen voor gratis producten. Het is een leuke bijkomstigheid. En natuurlijk word ik nog elke dag blij van mijn sloffen. Minder blij van de kilootjes die er afgelopen jaar bij zijn gekomen door het vele lekkers dat mij is toegestuurd overigens.
Gratis producten mogen nooit je drijfveer zijn
Toen ik in 2011 begon met Like & Love (it!) had ik geen flauwe notie van gratis producten. Niet alleen omdat de blogwereld toen nog heel anders in elkaar stak, maar ook omdat ik daar niet mee bezig was. Het enige wat ik wilde was leuke websites, gadgets & boeken delen. Dingen waar ik vrolijk van werd, daar wilde ik anderen mee vrolijk maken. Pas toen Like & Love (it!) groeide en de eerste uitgever mij benaderde, bleek er een wereld open te gaan die ik niet kende. En bleek ik opeens een band op te kunnen bouwen met de postbode en de bezorger dan DHL.
Maar hoe leuk ook… bloggen voor gratis producten mag wat mij betreft nooit het hoofddoel zijn van jouw blog. Zie de gratis producten als een kleine extra beloning voor je noeste arbeid.
Bewijs je zelf!
Gratis producten worden je niet in je schoot geworpen. Zeker niet als je net begonnen bent. Het toezenden van gratis producten kost een bedrijf geld en dus sturen ze alleen producten naar bloggers die zichzelf al hebben bewezen. Dit bewijzen zit hem overigens niet alleen in je bezoekerscijfers, maar ook in de uitstraling van je blog, de manier waarop je eerdere producten hebt gereviewd en er wordt zelfs gelet op je taalgebruik.
Zorg altijd dat dat eerst op orde is. Laat zien dat je op lange termijn consequent blogt door al een half jaar (of langer) op weg te zijn. Schrijf reviews van producten die je hebt gekocht, geef een eerlijke mening en gooi er een persoonlijk sausje overheen. Je wilt toch niet de 10e zijn die schrijft hoe geweldig lipstick XXX is?
Wanneer ben je groot genoeg voor gratis producten?
Een onderwerp waar je lang over kunt discussiëren. Zelf reviewde ik mijn eerste gratis producten voor Like & Love (it!) toen ik zo’n 5.000 unieke bezoekers had. En 5.000 mag misschien als veel klinken, een enkel artikel wordt natuurlijk geen 5.000 keer gelezen. Jouw product wordt echt niet door al je bezoekers gezien en daar moet je wel degelijk rekening mee houden. Is het reëel om te denken dat producenten jouw een product van € 50,- gaan opsturen als je per artikel maar 200 bezoekers hebt? Nee, dat zal de producent niet snel terug verdienen.
Een kleine uitzondering is er voor niche-bloggers. In mijn eerste maand van Blogaholic reviewde ik al enkele blogboeken die ik toegezonden kreeg. Ik tik nu wel de 5.000 bezoekers per maand aan, maar ben toen dus al gaan reviewen. Waarom in dit geval wel eerder? Omdat voor al mijn bezoekers dit boek relevant is, waar dit bij Like & Love (it!) anders is. Ik kan daar een thriller reviewen, voor de 15.000 unieke bezoekers die ik momenteel heb. Maar ze houden vast niet allemaal van thrillers…
Kijk dus niet alleen naar de grootte van je blog, maar ook naar jouw doelgroep en de aansluiting met de producten. Als er te weinig aansluiting is, of slechts met een deel van je bezoekers, is het al minder waardevol voor de producent en kun je in mijn ogen ook minder verlangen/vragen.
Toch gratis producten? Een brutaal mens heeft de halve wereld
Heb jij je statistieken op orde, oogt je weblog professioneel, heb je al wat reviews geplaatst van zelf gekochte producten en wil je het toch een keer proberen? Je kunt natuurlijk wachten tot bedrijven naar jou toe komen, of je trekt zelf je stoute schoenen aan. Hoe?
- Schrijf je in bij persbureaus. Laat ze weten wie je bent, wat je doet en over welke onderwerpen je schrijft. Ze zullen dan voor jou relevante berichten toezenden over bijv. nieuwe producten. Tof nieuw product dat je zou willen reviewen? Dien een verzoekje in. Doe dit niet meteen bij het eerste bericht, schrijf eerst een paar keer over één van hun klanten zonder dat je er wat voor krijgt. Hiermee bouw je credits op.
- Benader de producent of webshops. Niet elk bedrijf heeft een persbureau, en heel eerlijk: soms gaat het sneller om even rechtstreeks een mailtje te sturen. De producent of webshop handelt het dan direct zelf over, of koppelt je wel met het juiste persbureau. Bij kleine webshops doe je vaak direct zaken met de eigenaar of eigenaresse en met een beetje enthousiasme kom je snel tot een leuke samenwerking.
- Ga in op verzoeken van bedrijven. Hoe groter je wordt, hoe minder vaak je dit zelf hoeft te doen. Deze week kreeg ik een mail van een leverancier: “Ik stond op een beurs en sprak daar meneer X. Je hebt eerder een leuke actie met hem gedaan en hij was erg enthousiast. Ik denk dat ons product ook aansluit bij jouw bezoekers. Kunnen we iets leuks samen bedenken?” Zo kan het dus ook gaan.
Stel een morele code op
Lana van Leeuwen van Leesvoer.net kwam onlangs ook nog met een goede tip voor bloggers, waarmee je voorkomt dat je huis straks volgepropt staat met gratis producten en je de producenten zeker niet de aandacht kan geven die ze verdienen:
Stel voor jezelf een morele code op als het gaat om producten. Ik review bijvoorbeeld geen make-up van producenten die testen op dieren. Zo zorg ik ervoor dat de producten die je op mijn website vindt altijd echt bij me passen.
Maak voor jezelf een lijstje: wat wil je wel reviewen en wat niet? Wees streng, ga niet in het wilde weg reviewen, want daarmee word je website zeker niet sterker. Overigens heb ik bij Like & Love (it!) één belangrijke morele code: als we een product of webshop reviewen, moeten we dit zelf getest hebben (zowel op kwaliteit als service, en soms op smaak). En aangezien we niet een eindeloos budget hebben, is het heel fijn als webshops en producenten willen samenwerken. Dat is dus een goede reden die je bij de samenwerkende partij kunt aangeven; je gaat geen reclame maken voor iets waar je geen ervaring mee hebt. Hoe kun je er dan objectief en/of lovend over schrijven? Met deze reden mail ik dus regelmatig interessante partijen, die vaak supertof reageren.
Reviews schrijven: onderschat het niet
Gratis producten zijn leuk: ze vallen zomaar bij je op de mat. Maar vergeet niet dat je er ook nog wat voor moet doen: een toffe review schrijven, transparant ook (daarover binnenkort meer). Eentje die een toegevoegde waarde heeft voor de producent, eentje die zich onderscheidt van andere reviews, die het liefst opvalt. Daar gaat dus best wat tijd in zitten, en als je elke dag vijf pakketjes aanvraagt, kom je zonder twijfel in een time squeeze. Vraag dus beperkt producten aan als je eenmaal groot genoeg bent.
Bloggen voor gratis producten: in welke mate doe jij dit? Ik hoor graag jouw ervaringen.
Reacties
Reacties26 reacties
Toen ik begon met bloggen wist ik niet eens dat je iets kon krijgen/verdienen daarmee. Waarschijnlijk iets te veel onder een steen gelegen. 😉
Ik ben begonnen om van me af te schrijven over alles wat ik meemaak met mijn zoon. Ik kreeg er hartverwarmende reacties op en besloot het anders te gaan doen. Op dat moment ging ik ook echt pas aandacht besteden aan het uiterlijk van de site en ik besloot over mijn eigen interesses te gaan schrijven, buiten de ziekenhuisbezoeken. En dat vonden mijn lezers blijkbaar ook leuk, want ik groei sneller dan ik verwacht had. Ik heb ook al een aantal aanvragen gekregen die ik afgewezen heb omdat ik ze niet bij mijn site vond passen, maar ik heb ook reviews online staan over bedrijven/producten omdat ik het gewoon leuk vond om over te schrijven.
Ik vind wel dat je gelijk hebt. Ik moet me ook inhouden om geen reactie te geven als ik een oproepje zie zoals: “ik heb vorige week me ( !) blog online gezet en ik wilde weten waar ik gratis producten kan aanvragen.”
Ik hou van schrijven, ik hou van bloggen en als ik er ( ooit ) iets mee kan verdienen dan zou het de ideale oplossing zijn in ons hectische huishouden, maar het is niet waar ik op uit ben.
Wat mooi geschreven. Zelf ben ik al een poos bezig met bloggen, alleen heb nog niet echt een groot publiek. Ik ben zelf nooit begonnen omdat ik graag producten wou, maar ik denk (kan het niet zeker weten, want ik krijg geen pakketjes) dat als je pakketjes krijgt opgestuurd het wel makkelijker is om meer op je blog te schrijven. Om elke keer de producten aan te schaffen is duur en als ik het alleen wil aanschaffen om te reviewen is het zonde van mijn geld.
Ik hoop ooit een groot genoeg publiek te krijgen om producten te krijgen, omdat ik graag mijn lezeressen wil helpen met het aanschaffen van producten. Maar zonder pakketjes vind ik bloggen (en video’s maken) ook ge-wel-dig!
Helemaal mee eens. Bij mij duurde het bijna een jaar voor ik mn eerste product kreeg en dat is gewoon prima.
Wel een kleine tip om het goedkoop te houden: bloggen over dat wat je al in huis hebt.
Praat je over makeup dan heb je vast een aantal dingen in huis.
Leuke uitjes met je kind doe je vast ook wel. Beoordeel wat je al doet en dan hoef je er niet extra op uit
succes
Wat een goed geschreven blog. Toen ik begon met bloggen had ik ook echt geen idee. Ik vind het leuk om mijn passie over food en hospitality te delen, dit is en blijft zo. Toen de eerste keer de postbode bij mij aan belde schrok ik gewoon. Hij kwam met een houten kist komkommers. LOL! Ik vond het echt leuk, ook gingen mijn ogen open, want wat kun je dus enthousiast worden van komkommers. Toen ben ik research gaan doen naar de bloggerswereld. Ik lag blijkbaar ook onder een steen en soms nog steeds. Mijn ogen gaan steeds verder open. Al wil ik geen misbruik maken van de situatie van mijn blog, ik wil ook niet dat bedrijven over mijn rug misbruik maken van mij en dat vind ik wel een moeilijke afweging. Ondertussen zijn het ook al andere producten en is het meer dan een box komkommers. Wel vind ik het belangrijk dat je blogt uit passie en niet voor de freebees en goodies. Uiteindelijk hoort het zo te zijn dat wat je ook doet een passie hoort te zijn. Dit zie je ook snel terug.
hoi laura.
goede tips geef je, maar met het 1e stukje ben ik het niet helemaal mee eens. ik vind dat de tijd dat bloggen alleen maar als hobby gezien wordt ver achter ons ligt. bloggen is tegenwoordig, naast een hobby, ook gewoon een gouden business.
als je dromen zijn om je eigen kapsalon te openen, en je gaat dat doen, dan vraag je toch ook geld voor een knipbeurt, omdat je met je dromen/hobby geld wil verdienen. deze situatie wordt als volkomen normaal gezien.
stel iemand ziet zich helemaal een leven als blogger voor zich, en die vraagt geld (vooral in de vorm van gratis spullen in het begin) voor bepaalde artikelen, dan wordt dat ineens als raar/stom/onbetrouwbaar/weet ik veel wat gezien.
iemand die echt totaal niks met bloggen heeft, komt nooit zo ver dat hij/zij gratis producten krijgt. want dat duurt weken/maanden/misschien wel jaren. dan is een baantje bij de plaatselijke super veel lucratiever.
maar iemand die wel van schrijven/ informatie delen houdt mag daar toch best proberen zijn/haar beroep van te maken.
mijn grootste droom, op emigreren naar Curacao na dan, is toch wel kunnen leven van mijn eigen bedrijf (waar mijn blog ook onder valt). en ik ben ook niet begonnen met bloggen, omdat het mijn hobby was. ik ben oorspronkelijk begonnen om mijn eigen bedrijf te promoten. en daaruit ben ik eiland-meisje begonnen omdat ik in mijn bedrijfsblog niet al mijn creativiteit kwijt kon. maar behalve dat ik het leuk vind, hoop ik toch ook wel een inkomen daaruit te halen. maakt dit mij nu een slechte/onbetrouwbare blogger? ik vind van niet. ik sla zelfs 90% van de verzoeken om samenwerkingen af, omdat ze niet bij me passen (of te weinig willen betalen haha)
damm, ik ga hier een blog artikel over schrijven haha.
ik vind je blog verder super hoor. ik lees elk artikel met veel plezier, maar ik wilde nu even mijn punt duidelijk maken. 🙂
Hoi Diana,
Volgens mij heb ik nergens het woord ‘hobby’ in mijn mond genomen in dit artikel. Ik lees ook even na waar je dat zo geïnterpreteerd kan hebben, maar ik zie het niet. Dit platform is juist om bloggers te helpen hun blog naar een hoger level te tillen. Of dat nu van hobby naar professioneel is, of al professioneel en groter willen worden.
Neemt niet weg dat er wel een grote stroming is – en Laura haalt hierboven al een veelgenoemde quote aan – waar er wel te makkelijk over gedacht wordt. Beginnen met een blog en meteen kassa, zo werkt het natuurlijk niet. En dit artikel is daarvoor geschreven. Diegene die er al professioneler mee bezig zijn, hoef ik deze tips waarschijnlijk niet geven 🙂
Ik heb ook nergens aangegeven dat je geen geld mag verdienen met bloggen, sterker nog: ik schrijf artikelen over hoe je het juist wel kunt doen. Het moet alleen wel reëel zijn en eerlijk naar de partij met wie je samenwerkt.
Dus ergens lees je denk ik een zin die ik niet zo bedoel, want ik deel je mening compleet. Dat is juist het leuke aan bloggen anno 2015 🙂
groetjes
Laura
sorry dat ik het verkeerd opgenomen heb dan. vooral door het kopje, gratis producten moeten nooit je drijfveer zijn nam ik het zo op. maar dat komt denk ik ook vooral door de vele kritiek de laatste tijd in onder andere de facebook groepen en blogs zelf op bloggers die er wel wat mee willen verdienen.
daardoor heb ik het idee dat veel mensen vinden dat je alleen maar mag beginnen met bloggen als hobby, en niet met de intentie er je werk van te maken.
maar neem me niet kwalijk 🙂 mijn fout. niet goed gelezen, en te snel een oordeel gevormd.
mag ik trouwens meteen een verzoekje indienen? zou je niet eens een post kunnen maken over twitter effectief inzetten voor je blog. ik snap er de $%#@ niet van.
@jantine, natuurlijk moet je het eerst leren. dat is met bloggen precies zo (en daar hebben we laura voor :D). ben het helemaal eens met je hoor. ik bedoel gewoon de intentie om te beginnen. je ‘mag’ schijnbaar niet beginnen met bloggen als doel om er uiteindelijk je baan van te maken volgens vele mensen. terwijl dat bij de kapsalon wel normaal gevonden wordt door diezelfde mensen. bloggen is tegenwoordig ook gewoon een beroep, en dat zien veel mensen nog niet in.
Hoi Diana,
Leerlingen op de kappersschool knippen toch zeker wel gratis, of veel goedkoper. Als je als tiener kapster wilt worden, kan je ook niet meteen beginnen met een ‘ik ben kapster, waar vind ik betalende klanten?’ omdat dat je wel leuk lijkt. Dan moet je ook eerst leren kappen, stage lopen etc. om vervolgens, als je genoeg geleerd hebt, een keer je eigen kapsalon te kunnen openen. Dan heb je echt wel eerst heel veel mensen geknipt zonder daar geld voor te vragen. En als je een kapsalon begint, ga je ook niet vast open en vraag je ook geen geld terwijl je nog geen scharen of kappersstoelen in huis hebt.
Met bloggen is het eigenlijk precies hetzelfde. Je moet eerst zorgen voor een lay-out, je ‘tone of voice’ vinden en weten hoe mensen je artikelen gaan lezen (geknipt willen worden), en zorgen dat alles aanwezig is (bij bloggen lezers, bij een kapper de scharen en stoelen) om je klant (bij bloggen dat bedrijf dat iets stuurt) te kunnen helpen.
Een fijn artikel om te lezen! Dank je wel voor het delen van de informatie!
Goed geschreven! Ben het helemaal met je eens. Vooral in de beauty/fashionblog wereld beginnen veel jonge meisjes omdat ze gratis producten willen. Jammer vind ik dat.
Ook vind ik het jammer, dat als bloggers gratis producten ontvangen, velen niet transparant zijn…. Na een dag al een review online hebben staan over hoe ge-wel-dig het product is. Zo werkt het natuurlijk niet!
Ik ben zelf ook wel redelijk snel, maar ligt er wel aan wat voor product het is. Een boek lukt niet in één dag, maar als ik een webshop review, de stappen heb doorlopen én de bestelling in goede orde heb ontvangen, dan kan het best snel gaan. Ook omdat je de voorbereiding al eerder kunt doen.
Laatst samengewerkt met een bloemenpartij en die garandeerden dat de bloemen een bepaald aantal dagen bleven staan. Ja, dan wacht je dus eerst die dagen af 🙂
Gelukkig is mijn doel niet om dingen te krijgen maar juist om dinge te leren aan andere mensen en anderen te helpen. Als dat lukt kan je dat ook al een heel goed gevoel geven!
Goed artikel!
Mijn doel is allesbehalve om producten te krijgen, dat zou bij mijn blog ook echt wel lastig gaan omdat ik niet bepaald buurt van Nederland woon en de kosten dan wel héél erg oplopen. Kosten die je hoog kunt noemen als je kijkt naar de bereikbaarheid van mijn site.
Net als anderen vind ik het jammer dat de blogwereld zo anders geworden is in de afgelopen jaren en veel mensen een ander motief hebben waarom ze zijn begonnen.
Ik ben gelukkig ook nooit met dat doel begonnen. Dat ik e-books gratis kan lezen voor reviews vind ik erg prettig – daardoor kan ik ook wat meer lezen, én meer blogposts online zetten – maar als dat niet zo zou zijn zou ik toch wel lezen, en dus boeken reviewen. Behalve boeken heb ik geen gratis producten ontvangen, en al lijkt het me best wel erg leuk, ik vind bloggen op zichzelf al veel te leuk om het te laten als ik niets zou krijgen.
Een boekenblog kan best duur worden zonder review exemplaren, tikt toch aan als je meerdere reviews per week plaatst.
Zoals elk artikel interessant om te lezen. Ik blog vooral om mijn passie te delen, maar ook voor mijn bedrijf. Met de tips van Laura probeer ik mijn blog te verbeteren. Ik heb nog een vraag bij de meeste staat er een fotootje bij hun antwoord hoe krijg ik dat voor elkaar?
Dat kan door op Gravatar.com een foto te uploaden bij het e-mailadres dat je hier gebruikt. Deze zal dan getoond worden bij alle WordPress sites.
Dank je wel Laura.
Helemaal ermee eens dat je niet moet beginnen met bloggen voor de gratis producten, al is het wel een vorm van erkenning als je na een tijdje gratis producten krijgt om te reviewen.
Maar daar gaat inderdaad best veel tijd in zitten, oh overigens kan zo’n samenwerking je als blogger ook wat opleveren ( views ) wanneer het bedrijf de review ook op hun sociale media deelt.
Klopt! Ik schreef daar eerder een artikel over. Heb je deze wel eens gelezen?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je met persberichten om gaat. Ik krijg er zo af en toe wel eens één en soms ook van merken (etc) die ik leuk vind / mij aanspreken. Je kan er dan natuurlijk over schrijven, maar stel je een persbureau daarvan op de hoogte? Want ik neem aan dat ze niet alle bloggers die ze benaderd hebben, continu gaan bezoeken om te kijken of ze er over schrijven? En zoals je zegt: je wilt in zulke gevallen toch een beetje credit opbouwen.
Voor Like & Love (it!) krijg ik vrij veel persberichten, maar denk dat ik met 90% niets doe. Veel zijn ook kinder/mama producten en dat staat juist niet centraal. Alleen af en toe als uitzondering in een thema.
Als ik er wel wat mee doe, zoek ik vaak wel even contact. En als ik heb geschreven, stuur ik – als ik het niet vergeet, wat nog wel eens gebeurt, oeps – stuur ik zeker een linkje. En in de Facebook-post tag ik vaak de pagina van de producent. Dan delen ze het ook weer sneller als je ze er zo op attendeert.
Wat een fijne blogpost weer, en prettig dat je het van verschillende kanten belicht en dat je ook advies geeft voor de bloggers die graag willen weten hoe ze in contact komen met bedrijven en persbureaus.
Ik trek af en toe de stoute schoenen aan en benader uitgeverijen wanneer er een boek is dat ik graag wil reviewen. Als ik alle boeken zelf zou aanschaffen zou het flink in de kosten lopen en gelukkig zijn er veel uitgeverijen die graag op deze manier willen samenwerken. Ik schrijf over een duurzame lifestyle dus dat is zeker wel een niche waarbinnen slechts bepaalde artikelen en boeken passen, wat het makkelijker maakt om aan te tonen dat een bepaalde product uitstekend bij mijn blog zou passen aangezien de bezoekersaantallen natuurlijk niet te vergelijken zijn met de ‘grote’ blogs.
Het komt echt inderdaad vaak terug op allerlei groepen voor bloggers, moet zeggen dat ik me soms stoor aan bloggers die dit soort vragen stellen. Op Facebook zag ik vandaag een aantal vragen voorbij komen als, hoe kom ik aan producten voor reviews, hoe kom ik op perslijsten etc, etc Dan denk ik, tjonge ga lekker bloggen, als je goed genoeg bent vinden ze je wel!
Ik ben dan ook een volledige hobby blogger en heb tot voorkort nooit nagedacht over het gratis krijgen van producten. Mijn mening over producten en winkels gaat over spullen die ik zelf koop of winkels/locaties waar ik zelf kom.
Je hebt echt gelijk dat je niet moet bloggen voor de producten! Toch denk ik dat de meesten bloggen omdat ze het leuk vinden, maar anderen blijven maar klagen over “ik heb nog nooit een samenwerking gehad”.
Toevallig kreeg ik vandaag een mailtje van een webshop die graag wat spullen naar me toe wil sturen. Ik werd er wel heel blij van eigenlijk, een webshop die m’n blog leuk vindt is natuurlijk geweldig! Er werd niet eens naar m’n bezoekersaantallen gekeken: de webshop vertrouwt me gelijk haha.
Erg fijn dat je binnenkort een artikel maakt over hoe je een tof review schrijft. Ben benieuwd wat je met “transparant” bedoeld!
Liefs,
Eva
Ik denk dat je als blogger als je je blog naar een hoger niveau wilt tillen (lees ‘professional’) je een bedrijfs en marketing plan moet schrijven. Dit helpt jemet je focus, je doelen, je aanpak en je pitch naar de buitenwereld. In dit bedrijfsplan kun je ook zaken als integriteit en ethische zaken benoemen en omscchrijven. Op deze manier schrijf je jezelf naar een professionele aanpak. Dat klink wellicht een beetje zwaar allemaal, maar geloof me, het helpt je om je zaken helder te krijgen. En als je eens een keertje gaat ‘zwabberen’ omdat je je focus verliest, kun je het teruglezen.
Dat is altijd handig om regelmatig te doen: teruglezen, je hebt dan ook de mogelijkheid om het bij te stellen, bijvoorbeeld als je je doel gehaald hebt, of groeit boven verwachting enz.
Laura: hoe zit het met inkomsten (in natura) voor bloggers en de nederlandse belastingwet?