Blog frequentie: moet je echt elke dag bloggen?

18

Soms zou je willen dat er meer dan 24 uur in een dag zitten. Omdat je zoveel blogideeën hebt, maar zo weinig tijd hebt om ze uit te werken. Omdat je het liefst elke dag blogt, want dan groeit je website sneller, maar er eigenlijk geen tijd voor hebt. Een probleem waar veel bloggers tegenaan lopen. Tijd om de blog frequentie eens onder de loep te nemen. Hoe vaak moet je echt schrijven?

Tijdgebrek lijkt één van de grootste bloggers-issues van dit moment. Ik woonde onlangs #blogpraat bij op maandagavond en toen de vraag kwam ‘Welke tool heb jij in 2015 nodig om je blogdoelen te bereiken?’, werd er door een flink aantal mensen tegelijk ‘Tijd!’ geantwoord. Elke blogger die er mee getest heeft kan beamen dat hoe vaker je post, hoe meer bezoekers je hebt. Maar is elke dag een bericht plaatsen wel haalbaar? Nee. Zo blijkt ook uit de mail die ik kreeg van Desiré van Foodiesfavorites.

Met veel passie en enthousiasme ben ik eind juli met mijn blog begonnen. Mijn streven was om naast mijn 40-urige werkweek gewoon elke dag een nieuwe blogpost te schrijven. Maar dit is in de praktijk toch lastiger vol te houden dan ik dacht. Ik wil de druk van elke dag een artikel verminderen, en mezelf meer lucht geven. Maar wat is de impact aan de frequentie naar beneden bijstellen? Hoe belangrijk is dagelijks bloggen in de praktijk eigenlijk? Ik wil namelijk voorkomen dat mijn blog een ‘moetje’ wordt.

Waarom het plaatsen van nieuwe blogartikelen zo belangrijk is

Zou jij elke dag een krant kopen als de artikelen niet veranderen? Nee! Je koopt die krant elke dag omdat er nieuwe artikelen in staan, omdat je op de hoogte wilt blijven van alles wat er NU speelt. Ditzelfde geldt eigenlijk voor een blog: zolang je niets nieuws post hebben jouw trouwe volgers (los van de zoekmachine-bezoekers die meer ‘bij toeval’ binnenkomen) geen reden om jouw website te bezoeken. Hoe meer nieuwe (en vergeet goede niet, dit is de basis) inhoud, hoe vaker mensen terug zullen keren. Zeker als trouwe volgers je misschien ook wel op de voet volgen doordat ze jouw blog aan hun RSS-reader hebben toegevoegd (psst, volg Blogaholic.nl heel eenvoudig via Bloglovin’). Gegarandeerd terugkomverkeer!

En dat niet alleen: ook voor zoekmachine optimalisatie is het van belang dat jouw blog regelmatig wordt verzien van nieuwe, kwalitatief goede content. En elk nieuwe artikel is een nieuwe ingang voor zoekmachine-gebruikers om op jouw website te komen. Hoe meer ingangen je hebt, hoe meer nieuwe bezoekers je zullen vinden. Die daarna misschien wel terugkerende bezoeker worden.

Welke groei behaal je bij welke blog frequentie?

Duidelijk: als je wilt groeien met je blog dan zul je frequent kwalitatief goede content moeten posten. En wil je een snelle groei dan zul je frequent én vaak moeten posten. En hoewel groei ook samen hangt met je niche (hoeveel concurrentie heb je bijvoorbeeld binnen de zoekmachines) en de kwaliteit van je content, durf ik het aan om daar het volgende over te zeggen:

  • Ga je voor maximale groei? Blog dan meerdere keren per dag, met een maximum aan vijf. Is dat spam? Als je het op een goede manier doet niet. Kijk maar hoe goed platformen als LINDA. nieuws en WTF.nl het doen.
  • Ga je voor een geleidelijke & stabiele groei? Post één keer per dag.
  • Neem je genoegen met een langzame groei? Post twee tot drie keer per week.
  • Heb je geen tijd voor een van bovenstaande situaties? Neem dan genoegen met een minieme groei. En als bloggen voor jou puur een hobby is en er geen toekomstplan achter zit qua inkomsten kan dat een prima keuze zijn.

Neem hierin mee dat het ook nog eens afhankelijk is van het soort blog dat je hebt. Vragen jouw artikelen om veel research dan is een dagelijks blogartikel misschien niet eens haalbaar. Die van Blogaholic.nl kosten vrij veel tijd: problemen bloggers inventariseren, research, schrijven… De artikelen die ik schrijf voor Like & Love (it!) kosten echter aanzienlijk minder tijd. Het is dan ook vaak haalbaar om meer dan één artikel per dag te plaatsen.

Blijf consistent bloggen

Hoe vaak je blogt is belangrijk, maar ook hoe consistent je blogt. Ongeacht welke keuze je hebt gemaakt: bezoekers (en zeker je social media-volgers) moeten weten waar ze aan toe zijn. Zorg voor een blogritme. Het is niet erg als je ‘maar’ drie keer per week de tijd hebt, maar houd je dan ook aan deze drie keer en probeer vaste dagen te plannen. Bezoekers willen graag weten waar ze aan toe zijn. En als ze positief verrast worden met een extra blog zo nu en dan dan is dat fantastisch, maar stel je ze teleur met een blog minder dan worden ze een stuk minder blij. Blijf dus consistent!

Zo kun je je blog blijven bijbenen

Heb jij aan de hand van bovenstaande opties besloten welke blog frequentie het beste bij jou past, dan is het zaak om je aan deze blog frequentie te houden. Zonder dat je jezelf voorbij loopt of continue bezig bent met de vraag of je het wel redt. Enkele tips die je hierbij kunnen helpen:

  • Schrijf vooruit. Veel bloggers hebben er een fulltime baan naast. Heb je meer tijd in het weekend, zorg dan dat je deze gebruikt om vooruit te schrijven. Je plant je artikelen dan doordeweeks in en hoeft er bijna niet meer naar om te kijken. Heb je in het weekend meer tijd, schrijf dan meer vooruit. Leg een voorraad aan voor tijden waarin het drukker is en ook de weekenden volgepland zijn.
  • Werk ideeën meteen uit. Heb je een goed idee, dan plopt doorgaans al meteen een tekst in je hoofd. Herkenbaar? Doe er op dat moment dan ook wat mee. Schrijf je tekst meteen uit of noteer in elk geval wat je al in je hoofd had. Zo gaan goede ideeën niet verloren en werk je een stuk productiever.
  • Vergeet je kwaliteit niet! Een kleine contradictie, maar ga niet schrijven puur om je blogfrequentie te halen. Dit gaat ten kosten van je kwaliteit. Je mag best een keer je bezoeker ‘teleurstellen’ door geen nieuw artikel te plaatsen terwijl dit eigenlijk wel verwacht werd die dag. (doe het alleen niet te vaak!)
  • Gebruik een blogkalender. Dit geeft je inzicht in artikelen die je al hebt geschreven of nog af moet schrijven.
  • Verdeel het werk. Ga op zoek naar gast- of co-bloggers met dezelfde passie als jij. Geef ze de ruimte en het publiek op jouw website.

Jouw doel voor 2015? Ga op zoek naar de blog frequentie die bij je past, bij jouw leven. Want zet je te hoog in dan kan het ten koste gaan van je blogplezier of de kwaliteit. En dat wil toch niemand?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties18 reacties

  1. De vraag van Desire is voor mij heel herkenbaar! Toen het mij lukte elke dag te bloggen, hield ik bijv. geen tijd meer over voor het maken van foto’s of te leren van andere blogs. Dit ging ten koste van de kwaliteit en het plezier, waarna ik in een blogdip belandde. Nu blog ik twee keer per week, heb ik contact met andere bloggers en is de passie terug!

  2. Ik heb jarenlang slechts 1 artikel per maand gepost, daarmee bouw je geen lezerspubliek op. Sinds 2014 ben ik weer aan het opbouwen, en met twee of drie artikelen groeien je bezoekersaantallen best aardig. Geen duizenden per dag, maar dat aantal kan je daarmee in één maand met drie stukjes prima halen!

  3. Wat een handig rijtje met tips!
    Soms ligt een onderwerp even niet voor de hand, maar door deze tips zou dat geen probleem (meer) moeten zijn.
    Ja, handig!

  4. Ik heb ook een fulltime baan dus er van het begin voor gekozen om 3x per week een artikel te doen. Meer lukt gewoon niet. Zoals je aangeeft groeit het aantal lezers langzaam maar dat vindt ik geen probleem. Ik blog toch met name voor mezelf kan er echt mijn ei in kwijt.

  5. Heel erg herkenbaar. Bij mij is tijdsgebrek ook altijd toch wel een dingetje. Ik probeer 6 dagen per week te bloggen, de zondag heb ik vanaf het begin af aan opzettelijk vrijgehouden voor mezelf om een beetje vooruit te kunnen werken en ook nog een dag weekend te hebben. In de praktijk valt het toch soms tegen om elke dag weer een nieuwe blogpost klaar te hebben, vooral in deze hectische tijd. Mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar is dan ook om meer vooruit te werken en meer blogposts klaar te hebben in geval van ‘nood’. Ik wil zeker niet dat de kwaliteit van mijn artikelen achteruit gaat door gebrek aan tijd, dus plannen is en blijft cruciaal. Wel fijn om te merken dat veel meer bloggers dit probleem hebben.

  6. Ik vind dat niet helemaal kloppen. Het ligt namelijk ook echt aan de content en de kwaliteit of je groeit of niet. Als je een keer per week een steengoede post schrijft, dan word je echt wel goed gelezen. Plaats je 5 x crap per dag, dan blijven de lezers weg. Bij Linda werken er meerdere mensen op de redactie en dat is niet echt een blog, maar zoals je al zegt een platform. Ik denk ook dat je je af moet vragen waarom je blogt? Wil je er echt geld mee verdienen, dan is het wel belangrijk om te groeien. Als je het doet omdat je het leuk vindt, dan moet je van je hobby geen verplichting maken.

    • Dank voor je reactie, Karin. Als je goed leest, staat dit ook op diverse plekken in het artikel aangegeven: uiteraard moet het goede content zijn. Dat is de basis, zoals genoemd in het artikel. En inderdaad als het een hobby is, is het heel anders dan wanneer je als doel hebt om te kunnen leven van je blog bijvoorbeeld (zie alinea ‘Welke groei behaal je bij welke blog frequentie?’).

      Oh ja, LINDA. haalde ik aan om aan te geven dat een grote hoeveelheid aan content niet per definitie als spam wordt gezien of je volgers kost (wat vaak wel wordt gedacht). Bij Like & Love (it!) plaats ik drie Facebook-posts per dag gemiddeld en de afmeldingen zijn nihil. Mits het maar genoeg toegevoegde waarde heeft. Uiteraard heb je daar meer mensen voor nodig, maar ook die blogs – of inderdaad platforms, maar waar ligt de overgang? – zie je steeds vaker verschijnen, met meerdere (vrijwillige) redacteuren.

  7. Woa, elke dag bloggen of meerdere keren per dag bloggen?! Dat lijkt me alleen zinvol als je daadwerkelijk een nieuwssite bent, of een site als Buzzfeed of de Speld.
    Meestal ontvolg blogs die te vaak bloggen, en als ik ze blijf volgen lees ik zeker niet alles wat geschreven wordt: niemand heeft zó veel interessants te melden dat ik élke dag een artikel wil lezen, ook niet de bloggers die ik echt heel goed vind (en ook ikzelf niet). Drie blogs per week vind ik eigenlijk wel het maximum. Ik zie ook niet echt hoe ‘meer blogs per week’ zou moeten leiden tot ‘meer volgers’, ik vind dat alleen maar irritant en een reden tot ontvolgen (tenzij je wekenlang helemaal niks van je laat horen, maar dat is weer een ander uiterste).

  8. Het hangt er inderdaad van af wat voor blog je hebt: de LINDA is anders dan een persoonlijke blog, natuurlijk. Maar dat is juist het hele punt, voor mij: een site als LINDA, Buzzfeed, enz. zie ik als magazines die ik lees wanneer ik daar zin in heb. Die zou ik nooit in mijn RSS-feed opnemen of me erop abonneren via de mail, omdat ik dan overspoeld word door berichten. (meestal zie ik dan zoiets voorbij komen op Twitter of Facebook en lees ik weer eens bij)

    • Het klopt inderdaad dat er een verschil is tussen blogs en online magazines. De scheidingslijn lijkt echter steeds vager te worden: wanneer is iets nog een blog en wanneer is het een online magazine? Je gebruikt er vaak dezelfde technieken en tactieken voor. Het hangt nog wel nauw samen met je onderwerp. Als je een lifestyleblog hebt over je eigen leven is dagelijks gewoon al best een opgave om inderdaad elke dag wat interessants te melden te hebben. Heb je een foodblog (of is het dan een online magazine?) dan wordt het al weer een heel ander verhaal. Dus er staat en valt ook veel met een soort blog.

      Maar ongeacht wat voor blog: hoe meer nieuwe content, hoe meer contactmomenten. Misschien voor jou niet in een RSS-feed, maar zoals je aangeeft, je ziet dan wel wat voorbij komen op Twitter of Facebook. En dan klik je ongetwijfeld wel een keer (anders had je al niet meer gevolgd toch?). Dat zorgt dus voor een hoger terugkomverkeer en meer bezoekers. Tel daarbij op dat Google dol is op nieuwe content en je met meer, verse content door hen hoger wordt gewaardeerd (mits het goede content is uiteraard) en je hebt dus hogere bezoekersaantallen. Ik denk dat de vele bloggers die hiermee getest hebben (en zelf heb ik die ervaring vanuit diverse kanten) dit kunnen bevestigen.

      • Ik klik inderdaad wel als ik iets interessants voorbij zie komen, maar dat heeft niet met postfrequentie te maken, wel met ‘spreekt de titel mij aan’ enzo (en als iemand voortdurend in mijn timeline blijft opduiken met wéér een nieuw artikel leidt dat bij mij eerder tot ontvolgen dan aanklikken…)
        Een foodblog is voor mij iets als een magazine, die zoek ik op als ik op zoek ben naar een recept en ik me herinner dat ik op die en die blog al eerder iets goed gevonden had, of als ik toevallig ergens iets interessants voorbij zie komen. Maar alle posts van een foodblog lezen, nee, dat doe ik dus niet. Ik zie bij reisblogs vaak het ene kulartikel na het andere verschijnen… ik vind dat veel bloggers daar echt kritischer op zouden moeten zijn en zich moeten afvragen of ze écht wel iets interessants te vertellen hebben.
        Met drie posts in de week, of om de dag een blogpost is je content toch ook steeds vers? Als je daarnaast goed contact met anderen onderhoudt op de social media lijkt me dat een veel prettigere (minder ergernis opwekkende) strategie…

        • Ik ben het helemaal met je eens dat het wel goede content moet zijn en niet ‘kul’, om het in jouw woorden te degens Maar als kwalitatief is er niets mis met meer artikelen toch. Ik plaats nu met Blogaholic dagelijks, maar durf wel te zeggen dat elk artikel – afhankelijk van je doelen – van toegevoegde waarde is of kan zijn.

  9. Regelmatig bloggen als je meer bezoekers wilt trekken is wel een pre, maar als je blogt als hobby kun je natuurlijk zo vaak of weinig bloggen als je wilt!

  10. Wat een fijn artikel! Ik heb nog even een vraagje: als je meerdere artikelen per dag plaatst (zeg 2) is het dan beter deze in een keer te plaatsen of ze te verdelen over de dag?

    • Ik zou ze verdelen. Je hebt dan meer kans dat je mensen ‘meepakt’ op bijvoorbeeld social media of Bloglovin’. Simpelweg omdat je meer contactmomenten hebt.

Laat een reactie achter