Wat ik leerde van mijn top 5 artikelen

12

Een half jaar geleden ging Blogaholic.nl de lucht in. Inmiddels vind je hier bijna 150 blogposts. Blogposts die niet alleen jou als blogger op weg hielpen, maar die mij ook nog eens inzichten gaven over bloggen die ik anders niet had gehad. Om jouw deelgenoot hiervan te maken analyseerde ik mijn top 5 blogposts van het eerste half jaar.

1. Handige WordPress-plugin voor meer Facebook-likes

Social media blijft een belangrijke verkeersbron voor bloggers, het blijft een gratis manier (tenzij je adverteert op Facebook) van bezoekers trekken. Wil je substantieel meer bezoekers genereren via Facebook dan zul je ook een substantieel aantal likes moeten hebben op je Facebook. En dat is niet altijd makkelijk!

En dus ging ik op zoek naar mogelijkheden om op een subtiele manier mijn Facebook-pagina onder de aandacht te brengen. Zonder lelijke pop-up die je eerst moet wegklikken. Subtiel genoeg voor veel mensen, want niet alleen krijg ik er echt meer likes door ook mede-bloggers vinden deze plugin een mooie oplossing. Het artikel is daarom ook veel gedeeld binnen Facebook-groepen over bloggen.

Overigens scoort dit artikel ook heel goed binnen zoekmachines. Er wordt veel gezocht op manieren op meer Facebook-likes te genereren.

2. Hoeveel moet ik vragen voor een gesponsord artikel?

Het is een klein beetje vals spelen, want dit was één van de eerste artikelen die ik live zette na de lancering van Blogaholic.nl en het artikel heeft dus ook zes maanden de tijd gehad om verkeer te genereren. Ook dit artikel kon vooral rekenen op veel verkeer vanuit Facebook: het is een veelgestelde en terugkerende vraag binnen Facebook-groepen. Toch maar meer schrijven over de inkomsten-dillemma’s van bloggers…

3. 8 designfouten die je niet mag maken op je blog

Ik noemde het al in mijn artikelen over pakkende koppen: bangmakerij werkt! En dat bewijst dit artikel. We willen het allemaal goed doen en het vooral niet fout doen. Om dat te voorkomen lezen we niet alleen graag wat we wél moeten doen, maar ook wat we niet moeten doen. Naar aanleiding van het succes van deze blog besloot ik deze titel-tactiek vaker toe te passen.

4. 6 dingen die je niet meer mag doen op social media

Het duurde ruim een maand voor ik de bangmakerij/angst-theorie weer toepaste. Ik had het eerder moeten doen, want ook deze blog ging skyhigh. Hoewel het in combinatie met de eeuwige cijfertjes – en ik weet dat lezer Arnoud er stiekem een beetje allergisch voor is, waarvoor sorry Arnoud – enigszins afgezaagd is, werkt de tactiek dus wel echt. Waarom dan niet toepassen?

5. Is jouw Bloglovin’ verkeer ook gedaald? Help elkaar!

Er wordt af en toe wat afgeklaagd in blogland, ook over bloggers onderling. Maar deze blog bewijst dat we elkaar graag willen helpen. En dan ook massaal een artikel delen. Ik plaatste dit artikel ruim een maand geleden, en toch is hij meteen in de top 5 belandt. Dit is dus een typisch voorbeeld van shareable content binnen een niche. Dank aan alle lieve bloggers die dit deelden!

De grootste verrassing? Grappig genoeg dacht ik voor lancering, als SEO-fanaat, dat zoekmachines mijn grootste bron van verkeer zouden zijn. Nooit had ik gedacht dat ik met een niche-blog zoveel social verkeer zou krijgen. Ik wist dat er veel bloggers waren, maar zoveel? Ook mijn wereld is verrijkt. Met dank aan jullie! Op naar het eerste jaar dan maar…?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties12 reacties

    • Ja, hoewel de eerste artikelen dateren van eind november, is hij op (of rond, maar ik meen me te herinneren…) op 12 december live gegaan. Ik vond het alleen niet kunnen om met amper wat live te gaan. Dan kon niemand zien wat ik zoal kon bieden.

  1. Ik heb je blog ook nog maar pas geleden ontdekt, maar ik kan echt niet meer zonder, het zijn zulke fijne (en makkelijke, en bruikbare) tips!

Laat een reactie achter