Vertelde ik in een eerder artikel nog hoe fijn het is dat Pinterest niet eenzelfde algoritme heeft als Facebook, hebben ze nu ‘opeens’ Pinterest Smart Feed geïntroduceerd. Door dit algoritme zien jouw volgers niet meer standaard al jouw pins.
Pinterest gaat Google achterna lijkt het. Ze hebben de normale tijdlijn recent vervangen door de Pinterest Smart Feed. Hierdoor komen nieuwe pins van borden en pinners die je volgt niet meer standaard bovenaan. Nee, Pinterest bepaalt nu wat jij ziet als je je app of de website opent. Ze tonen de beelden die volgens hun algoritme het meest interessant zijn. Je krijgt dus niet meer een hele rits pins van één pinner onder elkaar te zien.
Als gebruiker moet de Pinterest Smart Feed dan ook enorm veel voordeel bieden, maar als jij altijd veel verkeer via Pinterest kreeg naar jouw website moet je wel even omschakelen. Als je niet inspeelt op dit nieuwe algoritme kan het er namelijk voor zorgen dat je opeens een stuk minder bezoekers via Pinterest krijgt. En dat is zonde, want normaal stond Pinterest bekend als een van de meest stabiele verkeersbron.
Wat zie je met de nieuwe Pinterest Smart Feed?
Geen chronologisch weergegeven pins meer, maar een automatisch mix waarvan Pinterest denkt dat de pins voor jouw het meest interessant zijn. Je ziet als gebruikers pins gebaseerd op:
- Pins van mensen en borden die je volgt, maar alleen als deze van hoge kwaliteit zijn. Hoge kwaliteit wordt o.a. bepaalt aan de hand van de bron. Worden de pins van een specifieke bron vaak gerepind, dan wordt deze bron als kwalitatief gezien.
- Pins, gebaseerd op jouw pingedrag, waarvan Pinterest denkt dat jij ze interessant vindt.
- Pins die aansluiten op de interesses die je volgt.
Pinterest meet hierbij op twee manieren. Ze bekijken niet alleen hoe invloedrijk een pin is door te kijken naar hoeveel pins linken naar dezelfde bron, maar ook naar de activiteit en kwaliteit van de pinner.
Hoe jouw pins ook in deze Pinterest Smart Feed terechtkomen?
De Pinterest Smart Feed mag dan voor gebruikers enorm waardevol zijn, voor jou als blogger zou het behoorlijk impact kunnen hebben op je bezoek. Want als jij niet op de juiste manier pint, kun je het verkeer vanaf Pinterest nog wel eens zien dalen. Ondanks dat je regelmatig pint en heel veel volgers hebt. Tijd om nieuwe ‘trucs’ toe te passen als Pinterest voor jou een belangrijke verkeersbron is:
- Zorg voor Pinterest-waardig beeld. Aantrekkelijk beeld zorgt ervoor dat mensen die jouw website bezoeken ook sneller dit artikel zullen pinnen. Gebruik bij voorkeur eigen beeld. En verticaal beeld met een eventuele call to action tekst eroverheen.
- Word een actieve pinner. Pinterest kijkt niet alleen naar de kwaliteit van de pins, maar ook naar die van die pinners. Als je meerdere keren per dag pint, ziet Pinterest je als actieve gebruiker wat een pluspunt is in het algoritme.
- Maak gebruik van Pinterest Search. Het zoeken binnen Pinterest wordt steeds populairder, en ik vermoed dat dit door de intrede van Pinterest Smart Feed nog meer wordt. Speel hierop in door bij elke pin die je pint een goede beschrijving te geven. Inclusief zoekwoorden waarop jouw doelgroep zoekt.
- Geef de foto ook op je website een beschrijving. Geef je foto door middel van een alt-tag een duidelijke omschrijving. Deze wordt meegestuurd zodra bezoekers een afbeelding vanaf je website pinnen.
- Maak gebruik van Pinterest statistieken. Toegegeven: ik doe er zelf nog te weinig mee (tijdgebrek, je kunt niet alle ballen tegelijk hoog houden, kijk wat voor jou het meest waardevol is), maar de Pinterest statistieken zijn goud waard. Je kunt o.a. zien waar de interesses van jouw gebruikers liggen (handig voor zoekwoorden!)
Had jij al gemerkt dat de Pinterest Smart Feed is geïntroduceerd? Wat vind je ervan vanuit jouw oogpunt als blogger?
P.S. Wil je echt alles weten over het algoritme van de Pinterest Smart Feed, lees dan dit artikel van Pinterest. Hierin leggen ze je precies uit hoe het algoritme werkt.
Reacties
Reacties6 reacties
“Hoge kwaliteit wordt o.a. bepaalt aan de hand van de bron. Worden de pins van een specifieke bron vaak gerepind, dan wordt deze bron als kwalitatief gezien.” <— Dit vind ik dus enorm irritant want zo kweek je schapen op internet. Iedereen kijkt naar hetzelfde, iedereen repint/deelt hetzelfde, iedereen ziet hetzelfde en uiteindelijk vertaalt zich dat in iedereen doet hetzelfde/draagt hetzelfde/denkt hetzelfde. Brrrrrrrr
Jammer inderdaad! Ik vergeet Pinterest vaak een beetje, ook omdat ik geen tijd heb om uren rond te zwerven op Pinterest (helaas, haha). Misschien toch wat meer moeite voor doen!
Interessant artikel! “Gebruik bij voorkeur eigen beeld. En horizontaal beeld..” Horizontaal? Ik dacht dat verticaal beter was?
Je hebt gelijk, zoals ik het wel zei in een ander artikel. Aangepast 😉
Super interessant! Wel stom dat het veranderd is, ik wilde juist meer uit mijn Pinterest halen!
Ik vind dit dus zo jammer! Zo wordt het inderdaad een digitale tunnelvisie. Alle spontaniteit gaat eraf.. Ik vraag me soms echt af waar het heen gaat met het internet over een jaar of 10.