Als we het laatste nieuws mogen geloven, worden bloggers – finally! – langzaamaan serieuzer genomen door adverteerders. Maar liefst 90% van de bloggers wordt met regelmatig benaderd door bedrijven.
Dat blijkt uit de IPREX Blogbarometer van 2014, waarbij bloggers dit keer uitvoerig zijn ondervraagt over bezoekersaantallen, PR en samenwerkingen met adverteerders. Hieruit blijkt dat blog PR momenteel een serieuze vlucht neemt in ons land. Hiermee loopt Nederland samen met Finland en het Verenigd Koninkrijk voorop als het aankomt op blogger relaties.
De uitkomsten van de IPREX Blogbarometer
- Meer dan 90% van de bloggers wordt actief benaderd door adverteerders. In bijna de helft van de gevallen is dit meerdere keren per week. In 20% hiervan gaat het om persberichten en evenementenuitnodigingen.
- Bloggers laten zich steeds vaker betalen voor hun aanwezigheid op evenementen of het plaatsen van gesponsorde artikelen. Heb je een populaire mode- of foodblog dan kun je al snel rekenen op € 250,- tot € 350,- voor het aanwezig zijn op een evenement of het plaatsen van een artikel hierover.
- Populaire blogs hebben gemiddeld 10.000 unieke bezoekers per maand (los van een tientl uitschieters zoals bijvoorbeeld Miss Lipgloss). Vanaf dit getal word je ook interessant voor adverteerders. Helemaal als je blog zich richt op één onderwerp en daarmee ook een lezersgroep trekt die specifiek in dit onderwerp is geïnteresseerd.
- Bloggers zijn positief over de toekomst: ze verwachten dat ze binnen nu en vijf jaar meer invloed hebben op het koopgedrag van consumenten dan de traditionele media.
- Finally! Het bedrijfsleven erkent eindelijk de rol van bloggers in het groeiende online medialandschap. Ze zien in dat bloggers wel degelijk invloed hebben op aankoopbeslissingen en zoeken daarom steeds meer de samenwerkingen op met bloggers.
Herken jij je in de uitkomsten van de IPREX Blogbarometer of zijn jouw ervaringen als blogger anders?
Reacties