22 gouden tips voor productief bloggen

17

Het grootste probleem van bloggers? Ongetwijfeld het tijdgebrek. Tijd om eens wat aandacht te besteden aan productief bloggen. Met deze gouden tips krijg je meer gedaan in evenveel tijd.

“Time is free, but it’s priceless. You can’t own it, but you can use it. You can’t keep it, but you can spend it. Once you’ve lost it you can never get it back.” – Harvey MacKay

Hoewel het voor veel bloggers nog steeds een droom is om fulltime te bloggen en hier ook van rond te komen, is dat voor slechts een handje vol echt haalbaar. Gevolg: bloggers houden steeds meer ballen hoog. Hun werk, hun huishouden, hun kinderen én hun blog. En dat terwijl een dag nog steeds maar 24 uur heeft. Tijd glipt door je vingers en je to do lijst lijkt steeds langer te worden. Herkenbaar?

Productief bloggen, zo lukt het je wel!

Tijd voor verandering. Met deze gouden tips moet productief bloggen echt haalbaar zijn. Pik de tips uit de lijst die voor jou het beste werken en zorg dat 2015 een succesvol, productief en daardoor ontspannen jaar wordt voor jezelf. Haal de druk van je schouders!

1. Focus je op lowhanging fruits

Nooit van de term lowhanging fruits gehoord? Dit zijn dingen je snel en makkelijk kan oppakken om op korte termijn betere resultaten te realiseren. Moet je kiezen uit drie taken, kies dan diegene met de meeste impact, uiteraard gelieerd aan je doelen.

2. Stop met contant statistieken checken

Hoe verleidelijk is het om net na het posten van een blogartikel naar Google Analytics te gaan en naar de real time cijfertjes te kijken? Stop! Sluit dat tabblad & ga schrijven. Neem twee of drie momenten per week om je statistieken uitgebreid te analyseren & besteedt de rest van de tijd aan productief bloggen.

3. Maak een FAQ

Krijg je veel mails met dezelfde vragen van bezoekers? Zorg voor een goede FAQ (frequently asked questions) op je website en de mails zullen afnemen. Krijg je wel een keer een mail omdat iemand over je FAQ heen heeft gekeken, dan hoef je alleen nog maar een vriendelijk mailtje te sturen met de link. Of iets persoonlijker: het antwoord zelf even kopiëren uit je eigen FAQ en die in je mail te plakken.

4. Gebruik templates

Vind het wiel niet elke keer opnieuw uit! Gebruik templates voor je afbeeldingen voor Pinterest, Facebook en Instagram. Zorg voor een aantal standaard mails, die antwoord geven op de meest voorkomende vragen. Copy, paste, customize. Maar begin niet elke keer opnieuw.

5. Stop met multitasken & focus

Het lijkt op het eerste gezicht productief bloggen: veel tegelijk doen. Maar weet je wat het switchen tussen mail en je WordPress-concept aan tijd kost? Uit je concentratie, jezelf weer in de tekst zien te krijgen. Even een tweet tussendoor heeft hetzelfde effect. Breng focus aan door social media uit te zetten en je mail op vaste tijden te checken.

6. Werk in batches

Voorkom dat je bepaalde taken meerdere keren per dag doet, doe dit één of twee keer per dag voor een langere periode. Hoewel dit niet met alle blog-taken zal lukken, zijn er genoeg opties die wel kunnen. Zoals het beantwoorden van e-mails, reageren op reacties of het bewerken van foto’s voor je blog.

7. Organiseer je bestanden

Hoewel ik in het dagelijks leven nog wel eens druk en chaotisch over kan komen, ben ik dat als het aan komt op bloggen niet. Sterker nog: ik ben belachelijk goed georganiseerd. En het organiseren van bijvoorbeeld je bestanden kan je een hoop tijd besparen. Maak duidelijke mappen en duidelijke bestandsnamen en de lange zoektochten naar belangrijke bestanden zijn verleden tijd.

8. Volg & bewaar alles op één plek

Heb jij favoriete blogs die jou veel inspiratie bieden? Breng ze onder op één plek en ga ze niet elke dag stuk voor stuk af. Mijn timesaver hierin is Bloglovin’. Hetzelfde geldt voor alle ideeën die je hebt: sla ze allemaal op één (of misschien twee) plekken op. Voor mij is Pocket dé uitvinding, samen met het klaarzetten van concepten met slechts een titel. Zo kan ik nooit vergeten waar ik over wilde schrijven.

9. Automatiseer een deel van je social media

Niet alle automatisering is verkeerd! Je mag best een deel van je social media automatiseren, ofwel inplannen. Omdat je simpelweg ook een keer een afspraak hebt, of onbezorgd weekend wilt vieren. Ik gebruik het liefst Hootsuite om Twitter- of Google+-berichten in te plannen. Facebook heeft een eigen planningsmodule waar ik de voorkeur aan geef.

10. Reageer niet overal op

Nooit doen: bezoekers negeren, niet op reacties antwoorden. Maar sommige dingen mag je wel gerust negeren. PR-bureaus die het zoveelste persbericht sturen hoef je echt niet te laten weten als je er niets mee doet. Mail ze wel als je er wel wat mee doet, met linkje! Vage mailtjes voor linkruil, waarbij ook duidelijk niet naar de inhoud is gekeken? Verwijderen. Zo, dat scheelt een hoop tijd.

11. Schrijf je blogartikel in één keer

Begin aan een blogpost en schrijf deze in één keer helemaal uit. Besteed geen tijd aan het redigeren tijdens het schrijven, of aan het opzoeken van feitjes. Vul hier xxx in en zoek ze op na het schrijven. Zo blijf je in de flow van het schrijven. Ook interne linkjes & afbeeldingen voeg je pas aan het eind toe. Wedden dat jij heel veel tijd wint op deze manier?

12. Zorg voor een opgeruimde werkplek

Ruimte in je hoofd, geen afleiding op je scherm, maar ook niet daarbuiten. Zorg voor een opgeruimde werkplek, altijd. Zodat als je aan het werk bent, je niet eerst nog alle rekeningen aan de kant moet leggen (en ze dan dus eerst gaat betalen) of je door andere papieren heen moet werken.

13. Werk met een korte to do lijst

Ik ben een lijstjesmens: al mijn taken en to do’s schrijf ik op. Maar als de lijst te lang is, blokkeer ik. Sinds ik naast mijn totale lijst een dag-lijst aanmaak gaat het stukken beter. Ik kies uit de lange lijst drie tot vijf dingen en ga daarmee aan de slag. Daarnaast zorg ik dat ik hetgeen waar ik het meest tegenop zie als eerste doe. Anders blijft deze op mijn schouders drukken. Einde dag zijn alle taken doorgestreept en heb ik geen frustratie over de vele dingen die niet zijn gedaan. Die staan namelijk op een andere lijst.

14. Leef gezond

Zorg voor genoeg slaap, eet gezond, kom van de bank om te bewegen. Een gezonde levensstijl maakt dat je meer energie hebt. Je zult merken dat ook dit bijdraagt aan productief bloggen.

15. Schrijf vooruit

Reserveer vaste momenten per dag/week om te bloggen. Zelf ben ik bijvoorbeeld fan van bloggen tijdens mijn reistijd in de trein (waar ik minder afleiding heb dan thuis). Hierdoor maak ik het mogelijk om vooruit te schrijven en altijd content klaar te hebben staan. Waardoor de grootste druk van een blogger – “Heb ik wel wat live staan vandaag?” – wegvalt.

Met WordPress kun je dan ook nog eens je blogs vooraf inplannen, waardoor je feitelijk ook echt een off dag kunt hebben. En heb je op zondagmiddag ineens heel veel inspiratie? Schrijf drie artikelen vooruit. Ga jij even een relaxte week tegemoet! Extra tips: met Edit flow heb je altijd een goed overzicht van dat wat je al klaar hebt staan.

16. Doe de belangrijkste dingen ‘s ochtends

Er zijn uitzonderingen, maar het gros van de mensen is in de morgen het meest productief. Ons hoofd zit dan nog niet vol met to do’s, gedachten, zorgen. Meer ruimte voor volledige concentratie en dus om bergen werk te verzetten. Zorg ervoor dat je datgene waar je het meeste concentratie bij nodig hebt daarom in de ochtend doet.

17. Stel jezelf duidelijke doelen

Door jezelf duidelijke doelen te stellen, kun je makkelijker prioriteiten stellen als je een lange to do lijst voor je hebt liggen. Bekijk bij elke taak of deze bijdraagt aan de door jou gestelde doelen. Ongetwijfeld zul je taken schrappen, of naar een later tijdstip verplaatsen. You just can’t do it all!

18. Maak je niet druk om wat andere bloggers doen

Het constant vergelijken van jouw blog met mede-bloggers kost zonder dat je het door hebt, heel veel tijd en energie. Het leidt je af van je eigen blogartikelen schrijven en geeft negatieve energie. Stop ermee! Jij doet het op jouw manier, en goed ook. Ga geloven in jezelf en zie je ‘concurrenten’ eerder als inspiratie. Word vrienden met ze en werk gezamenlijk aan een netwerk. Negatieve energie wordt dan positieve energie. Gevolg: je zult eindelijk productief bloggen.

19. Zorg voor de juiste temperatuur

Weet je wat een warme ruimte met je doet? Je wordt slaperig. Draai die verwarming één of twee graden naar beneden en je voelt je direct frisser en fitter. Je bloed blijft bewegen om je lichaam op temperatuur te houden & jij blijft ook direct in beweging.

20. Gebruik een kookwekker

Hoe leuk is een race tegen de klok? Mij kan het enorm motiveren om een timer te zetten, waarbij ik in die tijd zoveel mogelijk moet produceren. Stel de wekker in op een uur en probeer in die tijd zoveel mogelijk content te creëeren. Wedden dat je het wel laat om even te gaan neuzen op Facebook, of even te socializen met je tweeps?

21. Werk al je mail weg

Heb jij inmiddels met jezelf afgesproken op vaste tijden jouw mail te checken, zorg dan ook dat je op deze vaste tijdstippen alles direct afhandelt. Laat geen mailtjes als ongelezen staan, maar bepaal direct wat je er mee gaat doen (beantwoorden, doorsturen, archiveren, verwijderen) en doe dit ook direct. Zo voorkom je dat je meerdere keren tijd besteedt aan één mailtje. Dat is namelijk allesbehalve productief.

22. Vergeet geen pauze te nemen

Mijn persoonlijke valkuil: doorgaan tot ik erbij neerval. Ik heb toch geen pauze nodig? Jawel! Tijdens een wandelingetje, een goede lunch of een telefoongesprek met een vriendin kun je even compleet ontspannen, waarna je weer fris aan het werk kunt. En misschien heb je ook nog wel nieuwe ideeën opgedaan tijdens je wandeling of dat gesprek met die ene vriendin.

Heb jij nog andere tips voor productief bloggen? Laat ze hieronder achter en help andere bloggers op weg. Dan ga ik nu even die verdiende pauze houden.

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties17 reacties

  1. Fijne tips weer, Laura. Ik wil me nog wel eens blind staren op wat andere bloggers doen of op de statistieken. Dat is natuurlijk helemaal niet handig, want de ene blogger is de andere blogger niet. En met een specifiek onderwerp is het vaak makkelijker om een groot publiek aan je te binden dan met een lifelog, zoals het mijne.

    Pocket en HootSuite kende ik nog niet. En het vaste moment om stukjes te schrijven is inderdaad een voornemen voor 2015.

  2. Lekker nuchter lijstje! Ben het er ook erg mee een dat je niet teveel moet kijken naar wat andere blogger doen. Een kopie wordt nooit zo goed als het echte. Blijf bij jezelf, dan kan je vanuit je binnenste schrijven.

  3. Fijn lijstje! Ik zou er nog graag één tip aan toe willen voegen.

    Gebruik een blogschrift (of een digitaal document) waar je steeds al je potentiële blogonderwerpen kan noteren. Als het moment van schrijven daar is hoef je dan al niet te dubben over topics om over te bloggen.

    Voor mij persoonlijk is het blogschrift grosso modo ingedeeld in 3 kolommen: een kolom voor het onderwerp, een kolom voor de eventuele titel van het stuk en tenslotte een kolom waar je allerlei details en opmerkingen kan noteren aangaande je artikel.

    Natuurlijk kan iedere blogger zijn blogschrift naar eigen smaak en goeddunken inrichten…

    • Goede tip, Ben! Ik doe dat zelf trouwens met name via concepten. Titel staat er dan al, en kan evt. in concept al mogelijke koppen invullen of een intro. Of een andere pakkende zin die ik al heb bedacht,

    • Net als Sharp Ben heb ik een boekje waar ik alle onderwerpen die in me opkomen opschrijf. De 3 kolommen is een goede tip voor mij. Ik ben pas weer begonnen met bloggen

      Verder vind ik #13 een heel goede tip. Bedankt

  4. Wauw hier zitten echt hele goede tips tussen, dankjewel! Ook ik ben iemand met chronische tijdnood maar wil wel graag mooie artikelen online zetten :)!

    X

  5. Supertips! Het kookwekkeridee zal echter voor mij helemaal niet werken, zodra ik tijd weg zie tikken, zie ik niks anders meer en kan ik ook niets anders meer.

    Ik vind trouwens dat je een geweldige blog hebt, ik lees hem met veel plezier en haal er veel ideeën en inspiratie uit!

  6. Wat een fijne tips heb je opgeschreven. Ik ben nog een echte beginner wat bloggen betreft, dus ik heb enorm veel aan alle tips die je hier op een rijtje hebt gezet. Dank je wel daarvoor. 🙂

  7. Herkenbaar dat je veel naar andere bloggers kijkt… Ik ben nu anderhalve week aan het bloggen op ditisanne.nl en merk dat ik toch heel erg verslaafd ben aan de bezoekersgrafieken!
    Zoals je zegt, ik moet gewoon bloggen omdat ik het leuk vind (en dat vind ik het ook!!), maar ergens ben ik er blijkbaar toch gevoelig voor. En een nieuwe Bloglovin-volger kan echt mijn dag helemaal goed maken, volgens mij moet ik daar ook minder verkrampt mee om gaan!! 🙂

    Superleuke tips overigens!

  8. Een aantal tips zijn heel nuttig voor mij, maar anderen weer totaal niet.

    Tip 16 bijvoorbeeld, ik ben denk ik zo’n uitzondering haha. Ik ben totaal niet productief in de ochtend, ik probeer zoveel mogelijk smiddags te doen, maar het liefst doe ik alles snachts…

    Ook tip 19 is voor mij een lastige, het maakt niet uit hoe druk ik bezig ben, ik heb het heel snel koud. Plus mijn verwarming heeft niet zoveel standen. Ik merk op school bvb als het niet warm genoeg (wat voor sommige mensen op zweet stand is), dat ik hoofdpijn krijg van de kou.

    Ook tip 20 is voor mij niks. Die kookwekker zou me bloed nerveus maken, als ik onder een bepaalde tijdsdruk zit, zeker met een wekker. Raak ik in de stres, ga ik dingen afraffelen en vergeet ik de helft… Soms doe ik er dan ook 2x zo lang over.

    Ben nu vooral tips aan het zoeken (omdat ik nog niet kan bloggen, vanwege medische redenen), maar sommige tips vind ik wel heel goed!
    Zoals tip 5: ik wil alles tegelijk kunnen. Ben daarom ook een fan van meerdere schermen (ik studeer dtp), door de opdracht op het ene scherm te hebben en de mail of het boekje op de ander. Helaas komen er dan ook vaak heel veel andere dingen bij…

    Organiseer je bestanden, heb ik gelukkig vanuit school meegekregen (je wilt namelijk niet als je een boek maakt of iets met veel afbeeldingen en ze moeten bewerkt worden, dat je eerst elk mapje af moet zoeken naar afbeeldingen)… Maar daarvoor deed ik het ook niet. Dan had ik een map: nog uit te zoeken, met iets van 100 dingen erin, haha.

    Vind dat jouw blog sowieso handige tips heeft! Schrijf er ook veel op (ja, met de hand dan blijft het bij mij beter hangen). Weet dat dit een oude post is, maar beter iets laat, dan nooit lezen.

Laat een reactie achter