Waarom ik niet in banners geloof

5

Als blogger zijn er veel manieren om je geld te verdienen: advertorials, sponsoring, affiliates en… banners. Maar net die laatste heb ik minder mee. Ik geloof niet dat hier het geld ligt voor de gemiddelde blogger.

Afgelopen week kreeg ik een vraag via Facebook:

Ik vraag me af hoeveel geld en in wat voor een structuur ik moet vragen voor een banner op mijn blog. Heb je tips?

Ik heb bij dergelijke vragen altijd een eerste ingeving. In dit geval was dat “Niet doen!”. Maar ja, dat terugsturen heeft een blogger weinig aan. Ik moest het wel onderbouwen. Vooruit, daar komt hij…

Hoe mediabedrijven werken?

Bij grote mediabedrijven kunnen advertenties inkomen, zo ook banners in allerlei formaten. Een fullwidth banner, leaderboard, rectangle, large rectangle, skyscraper; tal van opties en mogelijkheden. Op de homepage, in bepaalde categorieën, er zijn enorm veel mogelijkheden. En ja, dat kan veel geld opleveren, maar dan moet je wel enorm groot zijn.

Banners worden doorgaans afgerekend op CPM, costs per mille. Ofwel; een bedrag dat je betaalt voor 1.000 vertoningen. Gemiddeld betaal je hier € 12,- tot € 15,- voor. Afhankelijk van medium uiteraard, maar laten we deze even als uitgaanspunt nemen. Ik weet niet hoe groot jouw blog is, maar op Like & Love (it!) kom ik niet boven de 30.000 pageviews. Dan kun je snel een rekensommetje maken: 30 x € 12,- dat is mooi € 360,-. Nee, want vaak wordt er ook een cap vastgesteld: een bezoeker mag de uiting maar een x-aantal keren zien binnen een bepaalde tijd/sessie. Dan wordt het bedrag opeens nog lager.

En zie het eens vol te krijgen. Grote bedrijven werken met geautomatiseerde bedrijven, waar meerdere adverteerders naast elkaar draaien en die netjes bijhoudt wat er uitgeleverd wordt. En wanneer een campagne moet stoppen. Hoe ga jij dat doen? Dat wordt een stukje handmatiger. Als het al te doen is, is het tijdrovend. Voor mij dus een no go.

Zijn er dan geen opties?

Jawel hoor, er zijn zeker opties. Opties om geld te verdienen en opties om toch wat met banners te doen:

  • Verkoop niet o.b.v. CPM, maar verkoop fixed banners. Geef een adverteerder de keuze om een maand lang (of net hoe lang jij wilt) op een bepaalde positie te staan. Ongeacht views. Weet wel dat je je bedrag wel op het aantal views moet baseren en daarvoor is bovenstaand sommetje een redelijke richtlijn, al denk ik dat je als blogger een lager CPM bedrag dient te nemen. Tenzij je een heel sterke niche hebt waar de adverteerder enorm bij aansluit. De kans dat jouw bezoeker dan getriggerd wordt door de banner is natuurlijk veel groter.
  • Plaats banners o.b.v. affiliate. Mocht je nog niet met affiliatenetwerken samen werken, ga dit dan nu doen. Ik kan niet vaak genoeg zeggen dat daar wél potentie zit als je het goed aanpakt. Diverse affiliatenetwerken, zoals Tradetracker, hebben banner-systemen waar je gebruik van kunt maken. Wil je een rectangle (zo’n vierkantje in je sidbar) dan selecteer je deze en vervolgens selecteer je de websites waarvan jij de advertenties wilt tonen. Zorg dat deze aansluiten bij jouw doelgroep. Klikt jouw bezoeker erop én doet deze een aankoop: gefeliciteerd, je verdient geld. En er gaat nauwelijks tijd inzitten. Zeker niet als je gebruikt maakt van LinkPizza, een soort overkoepelend affiliatenetwerk.
  • Uiteraard is er ook Google Adsense nog. Maar dat levert mij in elk geval minder op dan de optie hierboven. Het is wel net zo onderhoudsvrij.

Hoe sta jij in het plaatsen van banners op je blog?

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties5 reacties

  1. Dankjewel Laura, voor de handige post! Ik heb zelf twee google adsense advertenties, twee wehkamp affliateadvertenties en één bol.com advertentie op mijn site staan. Het lijken niet echt advertenties. Maar zoals je al zegt; het verdient nauwelijks. Nu ligt het misschien ook aan de hoeveelheid bezoekers, maar toch. Never mind, ontzettend bedankt voor de handige post over advertenties! 😀

  2. Ik geloof ook niet in banners en behoor tot de meerderheid die pop-ups en banners blokkeert. De laatste jaren blokkeer ik alle reclames, omdat m’n laatst opgelopen virus via 1 van de grote reclamedomeinen ging. Veel malware gaat ook via reclames. Daarbij zijn veel reclames opdringerig en zetten ze me eerder aan tot het kopen van hetzelfde product bij een concurrent die geen reclame maakt. Voor mensen die in het verdienmodel van internetreclame geloven niet erg leuk, maar de reclamemarkt heeft het er zelf naar gemaakt. Het enige dat volgens mij nog wel wel werkt zijn serieuse en authentieke blogberichten over een product met daarbij een simpele link naar dat product. Maar zodra blijkt dat het gewoon een overschrijvertje is wat het product aan de blogger aanlevert, dan prik ook daar zo doorheen.

  3. Fotografie is een hobby en bijgevolg hoeft mijn blog niets op te leveren. Ik heb dan ook geen banners of andere advertenties meer staan. Vroeger had ik wel een paar affiliatelinks, maar die brachten geen geld in het laatje. Ik heb voorlopig in de sidebar nog één affiliatelink laten staan, maar die heeft nog steeds niets opgebracht. Die ga ik binnenkort ook maar eens verwijderen.

  4. Ik zit echt al jaren bij zowel Tradetracker als Google Adsense. Bij beide verwacht ik nooit rijk te worden. Maar gelukkig vind ik bloggen leuk en dat is dan weer belangrijker (-:

  5. Ik ben ook niet zo van de banners. Op dit moment doe ik enkel aan gesponsorde artikelen en reviews met producten die ik krijg opgestuurd (maar meestal gaat hier mailcontact aan vooraf, waardoor ik dan al bepaal of het iets is voor mijn blog). Ik denk wel over affiliate na, maar banners liever niet… Bovendien ga ik sneller van een weblog af als het allemaal banners heeft, dus doe ik het zelf ook niet!

Laat een reactie achter