Heb jij de afgelopen maand negatieve verandering gemerkt in je zoekmachine verkeer? Grote kans dat je bent getroffen door Google’s nieuwste update: Panda 4.2. Zo’n 10 maanden na het lanceren van het vorige algoritme, en vier jaar na het introduceren van Googe Panda, komt Google met een update. Watch out!
Google Panda, wat is dat?
Regelmatig lanceert Google een nieuwe algoritme, met als doel om de zoekresultaten nog beter te maken voor gebruikers. Die updates geven ze leuke namen, zoals Hummingbird en Panda. Panda is hiervan misschien wel de bekendste en meteen ook diegene die voor veel bloggers enorm veel negatieve impact heeft gehad.
In 2011 werd de eerste versie van Google Panda uitgerold. De update had volgens Google als doel dat spam content werd verwijderd uit de zoekresultaten, evenals irrelevante en kwalitatief slechte content. Ze wilden voornamelijk websites van hoge kwaliteit tonen. Na de eerste uitrol in februari zijn er meer dan 30 updates van Panda geweest. Onder andere websites met een onnatuurlijk linkprofiel zijn afgestraft. Google optimaliseert stapje bij stapje de zoekresultaten.
Hoe zie je of jij de dupe bent van Google Panda 4.2?
Lastig! In het verleden rolde Google de updates binnen no time uit en zag je een duidelijke daling in verkeer, dat stortte in. Maar nu rolt Google het steeds vaker over een aantal maanden uit en dat maakt dat het steeds minder makkelijk is om te verwijzen naar Google updates. Wel kun je je verdiepen in Google Panda 4.2 zodat je minder snel de kans hebt er door te worden getroffen.
Houd hier rekening mee!
Google wil dus kwaliteit van hoge content. Maar wat is kwaliteit van hoge content? Google stelt zichzelf bij het beoordelen o.a. de volgende vragen:
- Is dit artikel geschreven door een expert of amateur met veel kennis van het onderwerp, of is het oppervlakkiger?
- Staan er op de site dubbele, overlappende of overbodige artikelen over dezelfde of soortgelijke onderwerpen met net andere sleutelwoorden?
- Staan er spel- of stijlfouten in dit artikel of bevat het onjuiste feiten?
- Zijn de onderwerpen gekozen vanwege daadwerkelijke interesse van lezers van de site, of genereert de site inhoud om te peilen welke inhoud het goed doet in zoekmachines?
- Biedt de pagina meerwaarde in vergelijking met andere pagina’s in de zoekresultaten?
- Wordt de site gezien als autoriteit op dit gebied?
- Zou jij de site als gezaghebbende bron erkennen wanneer de naam van de site werd genoemd?
- Biedt dit artikel een volledige of uitgebreide beschrijving van het onderwerp?
- Bevat dit artikel een diepgaande analyse of interessante informatie die meer is dan een simpele opsomming van voor de hand liggende feiten?
- Is dit het soort pagina dat jij als bladwijzer zou opslaan, met een vriend zou delen of zou aanraden?
- Worden er erg veel advertenties bij dit artikel weergegeven die afleiden van de hoofdinhoud of het zicht hierop blokkeren?
- Zijn de artikelen kort of ongefundeerd, of ontbreken andere belangrijke details
- Zijn de pagina’s met zorg en aandacht voor detail samengesteld?
Do’s & don’ts!
Ik kop nog even wat do’s en don’ts in naar aanleiding van bovenstaand rijtje. Je had ze ongetwijfeld zelf kunnen verzinnen, maar laten we het houden op de kracht van het herhalen:
- Heb jij pagina’s met mindere kwaliteit (niet uniek genoeg, of te weinig content), verwijder deze of herschrijf ze. Nu hebben ze in elk geval weinig toegevoegde waarde, en kunnen ze zelfs negatieve invloed hebben.
- Verwijder ook duplicate content van je website. Waarbij een alinea herhalen echt geen kwaad kan, maar toegevoegde waarde heeft het ook niet.
- Artikelen met weinig content? Breid deze waar van toepassing uit.
- Stop met het over-optimaliseren van pagina’s. Google Panda 4.2 zal je hier direct op afrekenen. Voorkom keyword spam meer dan ooit.
- Zorg er – meest belangrijk! – voor dat de content op jouw website een toegevoegde waarde heeft. Stel jezelf bij elk artikel de vraag ‘Zouden ze dit artikel opslaan en/of delen?’. Bij een ‘ja’ heb je het goed gedaan.
- Cut the crap! Zorg dat jouw website geen reclame-uithangbord wordt. Google wil de focus op inhoud.
Tot zover de Google Panda 4.2 update. Succes ermee! Laat je even weten of jij er al dan niet last van hebt?
Reacties
Reacties10 reacties
Waarschijnlijk ben ik met mijn privéblog een soort slachtoffer, maar zeker weten doe ik dat nog niet. De laatste maanden is het aantal door wordpress-getelde bezoekers flink gedaald en bijna gehalveerd. Ik vind echter m’n schrijfsels wel terug in Google en het aantal reageerders is niet echt afgenomen. Daarbij is het bij mij altijd wat rustiger in de zomermaanden. Ik heb dan minder tijd en mijn lezers zitten dan ook liever op de fiets dan met hun neus achter een scherm.
Ik heb echter een andere wordpress-site voor een regional belangenorganisatie die altijd minder bezoekers heeft gehad en waarop ik de laatste maanden door het mooie weer nog minder actief ben. Toch is daar het aantal bezoekers gelijk gebleven.
Er is echter een verschil tussen beide. Op de laatste staat de deelknop voor facebook en op mijn eigen weblog heb ik die weggehaald. Ik gebruik facebook niet omdat ik het een a-sociaal systeem vind. Maar wat me ook tegenstaat is dat ik daar niet kan zien wie mij op welke manier linkt. Daarvoor moet je je aanmelden bij facebook en daar heb ik geen zin meer in. Ik heb me 3 jaar terug aan deze secte ontworsteld en wil dat nog wel even zo laten. Dan maar wat minder incidentele bezoekers.
Maar ook al meld je je aan op Facebook dan nog zie je het niet altijd. Je ziet alleen de mensen die het delen van jouw FB-pagina. Maar als iemand gewoon deelt los, dus bijv. door je URL in een status te plakken, zie je dat niet. Maar maakt dat wat uit? Het kan nu namelijk ook gebeuren, zonder die plugin 😉
Je zou kunnen kijken op welke pagina’s het zoekmachineverkeer gedaald is, en kijken of dat seizoensgebonden is. Op Like & Love (it!) heb ik veel populaire kerstartikelen. In die periode heb ik dus meer verkeer.
Inmiddels ben ik er achter, het verkeer via zoekmachines is niet vranderd, maar de hoeveelheid doorverwezenen via medebloggers is flink afgenomen. Daar zijn redenen voor, zoals medebloggers die minder actief zijn, maar ook blogspot waar ik niet meer kan reageren met m’n wordpress-url.
Mijn verkeer is deze zomer stabiel gebleven, hoewel ik minder heb gepubliceerd. Sinds kort krijg ik wel meer +1’tjes via Google+ van nieuwe bezoekers. Geen idee hoe zij me plots gevonden hebben. Zit Google Panda 4.2 daar voor iets tussen?
Google Panda 4.2 gaat alleen over het zoekmachine-algoritme. Dus dat zou los moeten staan van de 1-tjes die je opeens krijgt. Tenzij Google meer aandacht geeft aan Google+ in de zoekmachines, maar daar heb ik nog niets over gelezen of van gemerkt.
Interessant, vooral ik sinds een week of 2 weinig bezoekers heb. Ik dacht dat het kwam door de vakantietijd, maar de eerste weken van de vakantie had ik er geen last van. Zou het dan door de panda komen? Ik ga nog eens naar mijn content kijken, dank voor je artikel en tips.
Ze maken het ons wel lastig! Ik ben druk bezig met SEO en nog niet zo lang aan het bloggen. Als ik dit lijstje lees, krijg ik wel even kippenvel. Wat moeilijk allemaal! Ik ga maar snel door met het bestuderen van SEO. Ik heb veel aan je site!
Wow, ik wist niet dat Google al zo kon focussen op echt de inhoud van wat een blogger schrijft. Heel erg interessant om hier meer over te lezen. Wel best lastig naar mijn idee, om hier allemaal rekening mee te houden zeg. Erg vervelend, dat de nieuwe Panda zo’n negatieve impact heeft voor bloggers. Vreemd ook, als je het mij vraagt, want blogs zijn toch juist steeds belangrijker aan het worden/steeds meer in opkomst? Jammer dat dat niet juist gesteund wordt. Ha, wel een leuke naam inderdaad, ‘Panda’.
Toen ik dit vorige week last begon ik al te twijfelen. Maar ik zie nu inderdaad steeds meer dagen dat het verkeer via google is afgenomen in plaats van toegenomen. Nu ben ik een redelijke ‘wat ik denk schrijf ik op’ blogger met als gevolg dat er best wel vaak stijlfouten in zitten. Of zinnen die toch niet lekker lopen als ik het later (natuurlijk altijd pas na publicatie) teruglees. Wel ben ik altijd van de lange artikelen geweest. Ook vraag ik me af of het al dan niet gebruiken van follow / no-follow attributen hier van invloed op is. Heb hier nooit iets van gemerkt, maar deel de laatste tijd wel steeds meer linkjes naar externe sites.
Ik vraag me wel nog steeds af hoe Google de schrijf/stijlfouten herkent, Google Translate is zelf ook niet altijd de beste 😉 Je zou kunnen kijken op welke pagina’s je zoekmachineverkeer is afgenomen, het kan ook iets seizoensgebonden zijn. Zo heb ik op veel kerstitems van Like & Love (it!) veel verkeer, maar daarna neemt het dus af.
Externe linkjes kun je altijd plaatsen, sterker nog; Google vindt het fijn als je naar relevante pagina’s linkt. Het is wel raadzaam om een scheiding te maken tussen redactionele en commerciële linkjes middels follow/nofollow.