Instagram is misschien wel het meest groeiende sociale medium van het moment. Zeker onder de 20-ers en 30-ers. Instagram is het ultieme platform om jouw blog meer gezicht te geven; om je bezoeker een kijkje te geven in jouw wereld. Maar hoe weet je nu hoeveel Instagram-verkeer er op jouw blog komt?
Onderstaande vraag kreeg ik onlangs van Marloes:
Ik plaats geregeld foto’s op mijn Instagramaccount in de hoop zo meer bezoekers naar mijn blog ‘te lokken’. Inmiddels ben ik erg nieuwsgierig naar hoeveel mensen er daadwerkelijk via Instagram een bezoekje aan mijn blog hebben gebracht. Helaas kan ik dit nergens terugvinden in Google Analytics. Vreemd, want ik zie wel de verwijzingen via Facebook, Blogger, WordPress, etc. staan. Weet jij misschien waar ik dit kan terugvinden in Google Analytics?
De beperking van links op Instagram
Noem het vervelend, stiekem is het een sterk punt van Instagram: door geen links toe te laten (ja, je kunt ze wel uittypen, maar ze worden niet clickable en ze zijn ook niet kopieerbaar) in berichten blijft Instagram voorlopig nog vrij van keiharde commercie.
Als Instagram-gebruiker heb je recht op één clickable link en dat is bij je profiel. Deze link gaat in het geval van veel bloggers direct naar de homepage van hun blog, webshophouders linken het naar de homepage van hun webshop. En met laatste deze laatste groep kan – bij goed beeldmateriaal – rekenen op genoeg clicks vanuit Instagram.
Toch is het verdomd lastig om inzicht te krijgen in het verkeer dat Instagram je daadwerkelijk oplevert…
Hoe het komt dat je Instagram-verkeer niet terugziet in Google Analytics?
Feitelijk is er een heel simpel antwoord op deze vraag: op het moment dat mensen de app gebruiken van Instagram en naar je website gaan vraagt de app of je de pagina wilt openen in safari. Er wordt daar geen referral (ofwel bron) aan meegegeven en Google ziet hierdoor de gebruiker als directe bezoekers.
Alle Instagram-bezoekers vallen dus onder jouw directe bezoeker, maar welk deel dit is, is moeilijk inzichtelijk te krijgen. Bummer!
Is er een oplossing?
Ja, er is een optie. Maar of dat een mooie is…? Zie het voorbeeld van deze Instagram-gebruiker. Zij heeft een zogenaamde UTM-code geplaatst achter haar website, welke je zelf eenvoudig kan creëren met de Google URL maker.
De meetcode zorgt ervoor dat jouw verkeer inzichtelijk wordt gemaakt in Google Analytics, op een manier die voor jou het handigst is.
Maar een mooie oplossing is het niet echt zo’n lange link. Je kunt hem nog inkorten met bit.ly, maar ook dan krijg je een link die weinig bijdraagt aan je branding. Het is toch veel mooier als er staat www.blogaholic.nl i.p.v. bit.ly/blogaholic?
Ik ben een fervent gebruiker van UTM-codes, met name om bijvoorbeeld advertenties door te meten (ik kan wel ergens voor een x-bedrag staan, maar ik wil ook weten wat dit oplevert). Voor Instagram-doeleinden vind ik het echter nog een stap te ver gaan. Wat jij?
P.S. Mochten er veel vragen komen over de Google URL maker dan zal ik hier nog een apart artikel aan wijden. Het is namelijk best een interessante tool.
Reacties
Reacties11 reacties
Interessant artikel! Ik vroeg het mij ook al af! Wie weet wordt instagram nog wat commerciëler…
Ik hoop dat je binnenkort gewoon clickable links kan plaatsen. Kan je ook Instagram gebruiken voor je blog. Nu los ik het meestal op door een screenshot te maken en die soms op Instagram te plaatsen en dan gewoon erbij zetten dat ze op mijn blog kunnen kijken voor het nieuwe artikel.
Je kunt natuurlijk gewoon een aparte pagina aanmaken, dan krijg je een link als http://www.jufbianca.nl/instagram (niet klikken, want ik moet hem nog maken, je hebt me op een idee gebracht!). Op deze pagina kun je dan iets zeggen als: wat leuk dat je van Instagram eens op mijn pagina komt kijken. Dit doe ik, dit zijn mijn leukste berichten en schrijf je gerust in voor mijn nieuwsbrief 😀
Hi Bianca. Dat is inderdaad ook nog een optie. Laat je nog even weten of het je veel verkeer oplevert?
Dit is ook het enige dat ik jammer vind van Instagram. Ik groei er de laatste tijd best hard, maar ik ben dus wel ook super benieuwd hoeveel mensen daardoor naar mijn blog komen. Maar dat is dus helaas niet te zien. En zo’n UTM-code vind ik denk ik ook net iets te ver gaan. Staat toch niet echt mooi in je profiel!
Dat wat Bianca hierboven schreef vind ik wel een slimme manier om dat te achterhalen! En bedankt dat je dit even behandelde! Ik dacht dat ik geen verkeer ontving via Instagram doordat ik het niet terugvond.
Ik vind het lastig. Aan de ene kant zou ik graag willen weten hoe vaak er op Instagram linkjes geklikt wordt. Aan de andere kant zorgt een UTM-code er naar mijn idee juist voor dat mensen de link niet zo snel aan klikken. Via instagram moeten volgers naar aanleiding van een foto al de moeite doen om naar je bio te gaan en dan willen ze daar wel een betrouwbare link zien. Denk ik.
Enorm interessant artikel, het was iets wat ik me ook af en toe afvroeg 🙂 Liefs! x
Ik vind dit eerlijk gezegd nooit zo’n probleem bij Instagram: mijn account daar is echt vooral voor persoonlijk gebruik en dan vind ik het wel oké dat linkjes niet gaan.
Ah, zo komt dat dus! Maar zo’n link vind ik wel lelijk in mijn Instagram-profiel staan, dus ik laat het maar zo 😉
Ik vind het zo bloedhinderlijk dat het dus niet kan op Instagram, dit is wel een heel handig artikel als oplossing 🙂
Bedankt voor het plaatsen.