Waarom webshops anno 2015 een blog moeten hebben

4

Blogs waren aanvankelijk een soort online dagboeken. Maar anno 2015 is een blog een onderdeel voor veel (grote) bedrijven en dat is niet zonder reden. Ook als jij een kleine webshop hebt, kan bloggen een enorme toegevoegde waarde hebben. Zo veel dat mocht je nog niet bloggen je NU moet beginnen in mijn ogen. Waarom? Lees snel verder.

Content is king, het is een veelgebruikte term onder online marketeers. Waar vijf jaar geleden techniek het belangrijkste dingetje was, moet je als merk nu content gebruiken om in de spotlights te komen. Je moet aan storytelling doen, zichtbaar zijn op social media, inspelen op de laatste trends… Jemig, waar haal je die tijd vandaan als je in je eentje of met twee man een webshop runt? In mijn ogen is het starten van een blog (met daaromheen) social media de eerste en meest laagdrempelige start.

Zet je producten in de spotlights

Als het goed is, run je een webshop met producten die je zelf ook het einde vindt. Waar je eindeloos en zonder enige moeite over kunt doorpraten. En dus ook over kunt wegtikken. Voor je webshop maak je (of laat je maken) al eindeloos veel beeld van je producten, dus alle vormen van content zijn in huis. Dan is het toch een ‘eitje’ om jouw producten via een blog onder de aandacht te brengen. Hoe?

  • Schrijf een blog over nieuwe woontrends als je een woonblog hebt en licht de producten uit die hier bij aansluiten.
  • Webshop in kinderkleding? Wijd voor de vakantie meerdere blogs aan de leukste zomerjurkjes, badpakjes, zonnehoedjes en andere zomer-accessoires.
  • Stationery-fans (en ik kan het zeggen uit ervaring!) maak je warm met een blogpost met het leukste inpakpapier, of de tofste kaarten. Verleid ze om die kleine aankoop te doen.

En dit zijn slechts drie voorwerpen die ik, zonder enige webshop te hebben gehad (wel webshops advies gegeven trouwens) uit mijn mouw schudt. Dan moet het toch voor jou, met alle productkennis en je enthousiasme, helemaal lukken om regelmatig nieuwe ideeën te verzinnen?

Deel je posts op social media

“Leuk zo’n weblog, maar wie leest dat nu?”, hoor ik je denken. Ja, daar moet je dus aan werken. Zorg niet alleen dat jouw blog goed vindbaar is op jouw website (sowieso in de navigatie, maar waarom niet ook ergens aandacht in de footer of de sidebar?), maar zorg ook dat je je links naar nieuwe blogposts te pas en te onpas deelt (zonder spammerig te worden). Altijd moeite om te bedenken wat je kunt delen op social media? Nu niet meer. Je deelt niet alleen foto’s van je producten (wat je ongetwijfeld al deed), maar ook de linkjes van nieuwe berichten.

Een bijkomend voordeel van delen op social media is de kans op het delen. Lever jij goede kwaliteit waar jouw volgers op zitten te wachten, dan zullen zij dit met liefde delen. En zo wordt het aantal mensen dat kennis maakt met jouw webshop door te bloggen steeds groter en groter.

Voeg waarde toe voor Google

Het grote voordeel van unieke content op je website, en dan bedoel ik meer dan alleen een productomschrijving, is dat je een vriendschap sluit met Google. Google is dol op veel tekst en zeker als deze zijn geschreven door iemand die veel verstand heeft van het onderwerp. En als jij altijd over kinderkleding/stationery/woonaccessoires (net wat je verkoopt) schrijft dan ben je specialist op dat gebied. Lees ook maar eens de artikelen die ik eerder schreef over niche blogs.

Om Google je nog liever te laten vinden is het trouwens handig om vooraf zoekwoordonderzoek te doen. Waar zoeken mensen op in combinatie met kinderkleding, naar welke soort stationery wordt veel gezocht, zoekt men ook naar woontrends in Google? Op deze manier doe je niet alleen ideeën op voor je blog, je kunt ook nog eens een heel nieuwe doelgroep kennis laten maken met jouw webshop.

Gratis!

Toegegeven: helemaal gratis is het natuurlijk niet, het kost je tijd. En misschien een workshop of cursus zoekmachine-optimalisatie om het goed aan te maken. Maar heb je het bloggen én zoekmachine-optimalisatie eenmaal in de vingers dan wordt het net zo’n onderdeel van je dagelijks routine als mail beantwoorden. En dan haal je op een laagdrempelige manier nieuwe bezoekers binnen zonder dat je direct marketinggeld nodig hebt. Ideaal toch?

Wil jij meer doen met de blog op jouw webshop of wil je er mee starten, maar heb je nog vragen? Stel ze gerust en ik neem ze mee in een volgend artikel (en als het kleine vragen zijn, beantwoord ik ze in de comments)

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties4 reacties

  1. Ik start volgende week bij een bedrijf dat nagellak ed distribueert en ik blog graag, met deze blog in mijn handen lukt het me later miss ze te overtuigen mij een blog te laten starten. Ik ga helemaal akkoord met je, met een blog kan je je zo makkelijk in de kijker werken.

  2. Helaas lees ik dit bericht nu pas…
    Klopt helemaal wat je schrijft, maar ik heb nog wel een aanvulling:

    Als webwinkel kan je met een goed blog ook vertrouwen wekken/ vergroten onder je bezoekers. Als bezoekers zien dat je al langere tijd interessante (relevante) artikelen schrijft, krijgen ze meer vertrouwen in jou en jouw webwinkel en zijn ze eerder bereid een aankoop te doen.

    Dit vertrouwen is nu juist iets wat vaak erg moeilijk te krijgen is voor (nieuwere) webwinkels.

    Bijkomend voordeel is dat je bezoekers met een goed blog aan jouw webwinkel kunt binden. Zeker door handig gebruik te maken van alle tips op deze website.

  3. Ik blog ook al een tijdje en je merkt gewoon hoeveel het helpt, je krijgt veel bezoekers, vaak op op oude berichten. Als die bezoekers dan eenmaal op je site zijn is de kans groot dat ze ook wat kopen.

    Groeten

Laat een reactie achter