Must have: een goede contactpagina

11

Zonder twijfel de meest onderschatte pagina van een website: de contactpagina. Als je deze niet op orde hebt, laat je heel wat kansen liggen. Tijd om eens te kijken naar wat nu een goede contactpagina is. Dit is namelijk jouw online visitekaartje.

De noodzaak van een goede contactpagina

Onderschat de kracht van een goede contactpagina nimmer. Je wilt als blogger toch met alle liefde mails ontvangen van bedrijven die willen samenwerken? Heb je een webwinkel dan is het noodzakelijk dat klanten jouw direct kunnen bereiken als ze vragen hebben over producten.

Je wilt niet dat deze klanten en/of adverteerders uitgebreid moeten zoeken naar jouw gegevens, die je misschien wel ergens in de footer verstopt hebt (plaats je contactgegevens daar overigens gerust óók). Zorg ervoor dat je altijd een ‘contact’-knop in je navigatie hebt. Zo kunnen ze je sneller vinden & heb je niet de kans een klant of samenwerking mis te lopen doordat men te lang moet zoeken.

Nodig je bezoeker uit!

Met alleen het woordje ‘Contact’ en je contactgegevens en een e-mailadres kom je er niet. Om adverteerders en of klanten binnen te halen moet je vertrouwen uitstralen. Zorg voor een volledige contactpagina (met o.a. de elementen die ik in de alinea’s hieronder bespreek), maar vergeet ook niet een persoonlijk intro bovenaan te plaatsen.

Ben je een fotograaf en wil je graag nieuwe klanten, begin dan bijvoorbeeld met: Wil jij ook eindelijk zulke mooie foto’s van jezelf aan de muur? Dit is waar jouw klant naar op zoek is én dit kun jij bieden. Maak ze dat duidelijk, zorg dat ze zich aangesproken voelen. Des te groter de kans dat ze ook echt contact met je opnemen.

Laat mensen zelf kiezen

“Moet ik nu een contactformulier plaatsen op mijn website of een e-mailadres?”, krijg ik regelmatig te horen. Waarom zou je kiezen voor jouw goede contactpagina? Laat je bezoekers zelf een keuze maken. Zorg voor een clickable link (zodat jouw e-mailadres meteen wordt geopend als deze aanklikken) én voor een contactformulier.

Deze laatste maak je eenvoudig door de plugin Contactform 7 te downloaden. Met deze plugin kun je zelf een contactformulier maken met velden naar keuze. Maak niet teveel verplicht; het liefst alleen e-mailadres en onderwerp. Zo blijf jouw formulier laagdrempelig. Wat ook kan bijdragen aan laagdrempeligheid is vermelden dat je hun adres enkel zult gebruiken voor het beantwoorden van hun vraag, en dat je hier geen nieuwsbrieven naar toe zult zenden. Overigens zou je hiervoor wel een apart vinkje kunnen plaatsen in je contactformulier: ‘Ja, ik ontvang ook graag jullie nieuwsbrief‘. E-mailadressen zijn waardevol, dus benut deze kans.

Let op: het plaatsen van je e-mailadres kan wel zorgen voor spammailtjes. Zelf heb ik hier niet zo heel veel last van, maar mocht je dit wel hebben dan kun je dat verhelpen met een eenvoudig javascript, welke je kunt downloaden op About.com. Ik heb hier goede geluiden over gehoord.

Wel of geen huisadres? En hoe zit het met je KvK-nummer?

Veel bloggers en/of ondernemers vinden het niet fijn om hun adres te vermelden op hun contactpagina. Ik kan me die zorg goed voorstellen, maar wees je er van bewust dat als je ingeschreven bent als ondernemer dit wel degelijk nodig is. Als ondernemer ben je namelijk verplicht het adres waarmee je bent ingeschreven (en voor veel ZZP-ers is dat hun huisadres) op je website te vermelden. Daarnaast ben je ook verplicht om je KvK-nummer te plaatsen. En daarmee geef je, ook al plaats je je adres niet, ook al direct je adresgegevens vrij. Deze zijn namelijk eenvoudig via de website van de Kamer van Koophandel te vinden.

Niet nodig is het vermelden van je BTW-nummer overigens, iets dat vroeger wel zo was, of waar in elk geval geen duidelijkheid over was. De Belastingdienst heeft nu aangegeven dat dit niet nodig is. En wel omdat het bij een eenmanszaak het btw-nummer vaak identiek is aan het burgerservice nummer. Het laatste wat je wilt is identiteitsfraude. Enige uitzonder is wanneer je een webshop hebt? In dit geval ben je wel verplicht om het BTW nummer te vermelden.

En je telefoonnummer dan? Geen must! Je bent verplicht als ondernemer minstens twee methoden aan te bieden waarmee men snel contact met je op kunt nemen. Meest gebruikt zijn e-mail en telefoon. Maar vind je dit laatste geen fijn idee dan kun je ook Skype of bijvoorbeeld Twitter noemen. Wel je telefoonnummer vermelden? Geef dan ook aan op welke tijdstippen je het makkelijkst bereikbaar bent.

Vergeet je social media niet op je contactpagina

Social media is tegenwoordig misschien nog wel de meest snelle manier om in contact te komen. Vermeld dus zeker ook de social media kanalen waar je veel aanwezig bent. Vermijd de kanalen waar je minder vaak op kijkt. Mensen wachten nu eenmaal niet graag lang op een antwoord.

Meest gestelde vragen (FAQ)

Krijg jij via je contactpagina vaak dezelfde vragen? Het kan dan geen kwaad een aparte pagina te maken met de meest gestelde vragen (ook wel FAQ, frequently asked questions genoemd). Link naar deze pagina vanaf je contactpagina en het kan je een hoop mailtjes beantwoorden schelen.

Werp na het lezen van dit artikel eens een blik op jouw website. Valt jouw pagina onder de noemer ‘goede contactpagina’ of is het tijd om nog even te sleutelen?

 

Laura, 30-en-een-beetje. De drijvende kracht achter Blogaholic.nl, meisje 2.0 in hart en nieren en werkzaam in de online media. Dol op schrijven, uit eten gaan, fotograferen en reizen. Stiekem een enorme boekenwurm 1.0.

Reacties

reacties

Reacties11 reacties

  1. Hoi Laura,

    Bedankt voor de tip over contactform 7. Ik had eerst wufoo, maar deze past veel beter bij mijn website.

    Wel heb ik nog even een vraagje. Ik heb het contactformulier ingevoegd maar nu zet het formulier mijn bedrijfsgegevens heel ver naar beneden. Weet jij hoe ik dit kan oplossen?

    Groetjes Louise

    • Het lijkt of er op de pagina zelf gewoon enorm veel enters onder zijn geplaatst per ongeluk (kun je zien in de tekst-variant). Ik kan dat echter niet met zekerheid zeggen, kan je bron niet bekijken doordat rechtermuisknop geblokkeerd is op je website.

  2. Hoewel ik niet direct veel communicatie langs een contactpagina op mijn blog verwacht, ga ik er denk ik toch maar één plaatsen. Hoe vollediger mijn blog, hoe beter.

  3. Handig artikel! Ik heb onlangs, naar aanleiding van jouw artikel over de ‘over’-pagina, die pagina al aangepast. Ik ga nu even kijken wat ik kan verbeteren aan mijn contact-pagina.

  4. Goede tips, ik ga maar even mijn social media bij de contactpagina zetten. Trouwens, de zin “En daarmee zou je, ook al plaats, je je adres niet ook al direct je adresgegevens vrijgeeft.” is een beetje vaag, de komma zit niet op de juiste plek 😉

  5. Thnx voor de tips! Deze pagina is een waar ik al een tijd mee liep te hengelen wat ik er op moest doen. Wel of geen adres en wel of geen telefoon nummer?! Toch weer even aan het denken gezet! Thnx

  6. Ik had nog geen contactpagina. Gelijk maar even gemaakt. Een KVK nummer heb ik niet, dus ook mijn adresgegevens plaats ik nog niet. Maar dat is zo toegevoegd tegen de tijd dat ik eventueel wel voor een KVK inschrijving ga.

Laat een reactie achter